Första gången jag körde långresa så fördelade den ut batteriet jämnt under hela den 50 mil långa resan, batteriet hamnade på 0% några km från slutmålet. Men när vi var upp till fjällen under sportlovet, 80 mils resa, så var batteriet nere på noll flera timmar innan målet, sen laddades batteriet upp från noll till 10% under körning och drogs ur igen. Ingen aning om hur den planerar, jag tyckte den första, 50-milsresan, kändes som vad man förväntar sig, men att den till fjällen sög ur batteriet snabbare (batteriet var tömt innan vi nådde halvvägs vill jag minnas). Men oavsett så blir totalförbrukningen bra tycker jag, 0,64 körde vi de 80 milen på i snitt, och elen blev då kanske några få kwh per 100 km.

Och Passaten kan ju snabbladda med 50 kW så det tar mindre än 30 min att fylla upp ett tomt batteri på en laddstation. 😀
Igår när jag körde lite längre noterade jag att bilen laddade batteriet medan bensinmotorn var igång, Det var första gången jag sett laddning under färd förutom när man åker i nerförsbackar och den regenererar energi på hybrid-vis. Detta gjordes på plan väg så det var bensin som stoppades in i batteriet....

N nicke_ask skrev:
Det är exakt det jag också får ibland. Som sagt haft en lång diskussion med i mitt fall Easee och de har visat tydligt att det är bilen som slutar begära ström för att batteriet är fullladdat så det är ett problem i bilens mjukvara som orsakar detta. . Sen att olika laddare beter sig lite olika hur länge de håller en session öppen innan de terminerar den gör att problemet inte syns med alla laddare samt även inte alltid uppträder med samma laddare.
Någon som har koll på var man bör/ska rapportera problemet för att det ska bli "känt" så det kanske kommer med någon framtida release på mjukvara??
När jag hämtat ut min bil sent 2024 och konstaterat att saker inte fungerade som tänkt svarade säljaren att "bara för att det fungerade på förra bilen behöver det inte fungera på den nya".
Gav liksom upp då och skickade mail till varenda VW adress som finns på deras sida. Fick efter 3v svar att de ursäktade dröjsmålet och att de skulle skicka vidare mina synpunkter till support teamet (?). Tog ganska precis ett år sedan fanns en uppdatering tillgänglig som krävde att bilen stog två dagar på verkstad för helfordonsuppdatering. Tvivlar på att det var tack vare mina arga mail :)
Hur som, nu går bilen att leva med och den fungerar så som förväntat minus några få buggar.
Alltså 12 mån med en skitbil utan ersättning för alla svordomar pga branschens sämsta SW.

B Bo Berglund skrev:
Och Passaten kan ju snabbladda med 50 kW så det tar mindre än 30 min att fylla upp ett tomt batteri på en laddstation. 😀
Igår när jag körde lite längre noterade jag att bilen laddade batteriet medan bensinmotorn var igång, Det var första gången jag sett laddning under färd förutom när man åker i nerförsbackar och den regenererar energi på hybrid-vis. Detta gjordes på plan väg så det var bensin som stoppades in i batteriet....
Ja precis, har ju läst att den inte ska kunna ladda upp batteriet under färd på det sättet, men det kan den. Den hade ju inte klarat av att ldda från 3% (eller vad det var) till 10-11% bara genom att vi körde nedförsbackar från Mora till Tänndalen. :) Så nog kan den ladda från bensinmotorn om den vill. Men det går kanske inte att tvinga den genom att ställa önskad batterinivå till 20% när man har mindre kvar än det? Så kunde jag göra med Cupran jag hade innan. Men det var dock inget jag hade nån nytta av.

Snabbladdningen ger jag inte supermycket för (än så länge). Funkar nog på sommaren, men vinterhalvåret är temperaturerna så låga att det inte blir mer än kanske max 20 kW. Och inte sparar men särskilt mycket på att betala 5 kr/kwh när bilen drar rätt lite bensin när man kör på det. Nu vintertid så har jag konstaterat att med mitt körsätt behöver elen ligga på 3 kr/kwh eller mindre för att det ska löna sig att ladda istället för att köra på bensin. Nu med idioterna i mellanöstern som bråkar kanske bensinen springer iväg lite mer. Och då är det ju skönt att ha en hybrid man kommer en bit på iaf. :)

Fick första felet nu efter ett år, en parkeringssensor.
De vill dock ha bilen tre dagar för nya programvaror tar två dagar att installera.

• Wow
Per Sandberg1
  • Laddar…
Vi tänker att vi ska byta bil nu under våren, från vår Passat FSI bensinare 2016 och kikar på en begagnad Passat laddhybrid.
Vi har solceller så jag tänker att det skulle vara ett bra sätt att stor del av året åka i stort sett "gratis".
De flesta bilresor är inom närområdet och på somrarna brukar det bli en resa ner i Europa, ofta till något hus vi hyrt för en vecka eller två. Jag brukar också försöka få till en vecka i fjällen och då blir det en del åkande på småvägar i glesbygd sökandes efter bra fiskevatten.
Ska även nämna att jag är helt okunnig om elbilar och laddhybrider så mina frågor kan verka märkliga...

Jag har en fundering efter att ha läst denna tråd.

Urladdning/icke laddning av batteriet gör att bilen inte kan starta. Används batteriet även som startbatteri för bensinmotorn?
Måste man ladda batteriet regelbundet? Tänker att vi under i a f en vecka i sommar i Italien eller Lappland inte har tillgång till laddning.

Antar att om jag köper en bil nu så bör många av mjukvarumissarna vara åtgärdade (och nya uppstått...).

Svaret på de två första frågorna är Nej. På tredje beror det på om servicen är skött som den ska och lite på årsmodell.

Nu talar du om en beg Passat...
Då skall det väl vara en Passat eHybrid och inte en äldre GTE?
Det är stor skillnad mellan dessa vad gäller batteriet, i den nya Passaten är batteriet dubbelt så stort jämfört med GTE. Vi kan köra drygt 100 km på sommaren med den nya så vi behöver inte köra bensin på vägen till sommarstugan (94 km), men det behövdes med GTE som bara kom halvvägs till stugan på el.
Om man får slut på batteriet så kör man vidare med bensin och med en förbrukning strax under 0,5 l/mil så den drar ju inte som en ren fossilbil gör.
Till sist:
Till skillnad mot Tesla så sker ingen märkbar uppdatering av bilens drift-mjukvara vid sidan av besöken hos serviceverkstan. Ingen over-the-air uppdatering alltså, men kartan i navigeringen verkar uppdateras av sig själv då och då.

E Edlunn skrev:
Svaret på de två första frågorna är Nej. På tredje beror det på om servicen är skött som den ska och lite på årsmodell.
Toppen!
Det låter bra!

B Bo Berglund skrev:
Nu talar du om en beg Passat...
Då skall det väl vara en Passat eHybrid och inte en äldre GTE?
Det är stor skillnad mellan dessa vad gäller batteriet, i den nya Passaten är batteriet dubbelt så stort jämfört med GTE. Vi kan köra drygt 100 km på sommaren med den nya så vi behöver inte köra bensin på vägen till sommarstugan (94 km), men det behövdes med GTE som bara kom halvvägs till stugan på el.
Om man får slut på batteriet så kör man vidare med bensin och med en förbrukning strax under 0,5 l/mil så den drar ju inte som en ren fossilbil gör.
Till sist:
Till skillnad mot Tesla så sker ingen märkbar uppdatering av bilens drift-mjukvara vid sidan av besöken hos serviceverkstan. Ingen over-the-air uppdatering alltså, men kartan i navigeringen verkar uppdateras av sig själv då och då.
Jo jag tänker en 2024 eller 2025, alltså den nyaste modellen.
Det jag funderar över är om den får startproblem om batteriet är urladdat och vi inte kunnat ladda det, t ex ute i Lapplands skogar eller mindre byar i Italien.

P Peter Fröhlin skrev:
Jo jag tänker en 2024 eller 2025, alltså den nyaste modellen.
Det jag funderar över är om den får startproblem om batteriet är urladdat och vi inte kunnat ladda det, t ex ute i Lapplands skogar eller mindre byar i Italien.
Nä det är ingen fara. Det finns visserligen ingen traditionell startmotor utan motorn startas av elmotorn och högspänningsbatteriet. Men bilen ser till att det finns nog med energi kvar för att komma igång. Kör man med "urladdat" batteri så märker man att bilen vill ladda upp med bensinmotor under körning oftare än annars men det är inget man behöver tänka på egentligen.

U Ursidae skrev:
Nä det är ingen fara. Det finns visserligen ingen traditionell startmotor utan motorn startas av elmotorn och högspänningsbatteriet. Men bilen ser till att det finns nog med energi kvar för att komma igång. Kör man med "urladdat" batteri så märker man att bilen vill ladda upp med bensinmotor under körning oftare än annars men det är inget man behöver tänka på egentligen.
Låter bra!
Jag läste tidigt i tråden om några bilar som inte startat pga urladdat batteri, sannolikt relaterat till Tibber.
Men då är jag lugnad angående detta nu.

En fråga till er som har nya E-hybrid. Jag upplever att bilen låter när jag svänger fullt och kör sakta, tex om jag backar ut från er parkering med fullt rattutslag. Ljudet låter liksom lite liknande som att man kör på grus, inte helt olikt som det kan låta innan vägar är sopade och man svänger på dem.
Är det något som är normalt eller bör jag åka förbi och visa upp det. Tänkte om det är något med med styrservo eller liknande.
Inte hör liknande ljud med någon bil jag haft tidigare..

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Har du dubbdäck på fortfarande?

B Bo Berglund skrev:
Har du dubbdäck på fortfarande?
Nej. Vinterdäck men inte dubbade.
Ljudet kommer bara när man vrider ratten max eller nästan max och försvinner direkt man släpper efter ratten lite från maxläget

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.