56 792 läst ·
407 svar
57k läst
407 svar
Erfarenhet VW Nya Passat e-hybrid 2024
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Laddning av/på funkar inte via VW-appen
Igår besökte jag min dotter och hade tomt batteri när jag kom fram.
Så jag kopplade upp till hennes laddbox (de har en KIA El.bil).
Efter ett tag ville hon att jag skulle sluta ladda för att hon skulle just köra en massa effektkrävande apparater i köket och de har sån här effekttariff hos henne.
Jag kunde använda VW-appen för att stänga av laddningen, det funkade direkt.
Men senare på kvällen när hon var klar i köket skulle jag slå på laddningen igen, men då vägrade den och visade ett meddelande om att kontrollera laddkontakten...
Ingen hade varit där och gjort något...
Så efter ett tag gick jag ut och drog ur kontakten och tryckte in den igen, och nu startade laddningen som den skulle.
FRÅGA:
Är det meningen att det inte skall gå att återstarta en avbruten laddning med hjälp av VW-appen?
Om det skall gå, är det någon inställning i bilen man måste göra för att det skall funka?
Och om det inte skall gå, varför finns då funktionen i appen?
Efter ett tag ville hon att jag skulle sluta ladda för att hon skulle just köra en massa effektkrävande apparater i köket och de har sån här effekttariff hos henne.
Men senare på kvällen när hon var klar i köket skulle jag slå på laddningen igen, men då vägrade den och visade ett meddelande om att kontrollera laddkontakten...
Så efter ett tag gick jag ut och drog ur kontakten och tryckte in den igen, och nu startade laddningen som den skulle.
FRÅGA:
Är det meningen att det inte skall gå att återstarta en avbruten laddning med hjälp av VW-appen?
Om det skall gå, är det någon inställning i bilen man måste göra för att det skall funka?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Det kan vara att hennes laddbox gör nått tokigt som gör att bilen tror den är bortkopplad.
Hade liknande problem med första generationens Passat GTE och den dubbla laddstolpen på jobb.
Hade liknande problem med första generationens Passat GTE och den dubbla laddstolpen på jobb.
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
OK, får testa hur det funkar hemma i morgon.
Där har jag en DEFA Wallbox inne i garaget (1-fas bara eftersom den sattes upp för vår förra Passat GTE 2020)...
Där har jag en DEFA Wallbox inne i garaget (1-fas bara eftersom den sattes upp för vår förra Passat GTE 2020)...
Just detta har jag inte provat, däremot får jag samma meddelande om jag stänger av pågående kupévärmning och vill starta laddning... Så alltså kanske inte helt otroligt att det helt enkelt inte går att starta laddning efter en avbruten sådan😱B Bo Berglund skrev:Laddning av/på funkar inte via VW-appen
FRÅGA:
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Här hemma gick det bra att starta laddningen genom att sätta i kabeln i kontakten.B Bo Berglund skrev:
Sedan när den laddat i en timme ungefär så använde jag appen och stängde av laddningen med den. Det fungerade också bra.
Nästa steg efter att vi lagat mat och värmt upp huset igen etc var att kolla om det skulle gå att starta om laddningen via appen utan att behöva gå till garaget.
Det gick också bra! 😀😎
Så det måste vara min dotter som har något fix med sin laddbox som gör att det inte gick hos henne.
De har automatiserat en massa med elsystemet (med solpaneler på taket och batteri kopplat till det hela, och det laddas och används beroende på el-priset...). Finns också andra specialfunktioner där. Nu tror jag det var det som var orsaken till laddstarts-problemet.
Just den funktionen kan du stänga av under assists (blå ikon i överkant på min bild högra upp) och sen är det en undermeny där inne så kan du stänga av att den ska anpassa efter gällande hastighet. Den avstängningen behöver man sen inte göra varje gång man startar, utan den hänger kvar. Med den funktionen avstängd behåller farthållaren inställd hastighet oavsett var det är för hastighet på vägen.B Bo Berglund skrev:Bilen använder den här hastighetsdetekteringen när man kör med farthållaren så den anpassar den valda hastigheten beroende på vilken hastighet som gäller där man är, och det blir ju inte så bra om man kör på en 80-väg och den ställer om till 30 för att det råkar vara 30 på tex en viadukt som korsar vägen man själv åker på...
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Fast anpassningen av farthållaren till hastighetsgränsen är ju rätt bra att ha för det händer ju att man på långresor glömmer vilken hastighet som gäller, speciellt på motorvägar där trafikverket har fått för sig att det är dåligt att visa det med skyltar längs vägen. Tex skulle de kunna sätta en sån skylt efter varje påfart, som man gör i andra länder...
Det som är problemet är att bilen läser (hittar på?) fel hastighet när det inte ens finns någon skylt!
Som tex utanför vårt villaområde (50 blir 30 utan skylt) och på ett speciellt ställe på väg till sommarstugan där den plötsligt "upptäcker" 90 där man har 70 på en smal väg återigen utan någon skylt...
Det som är problemet är att bilen läser (hittar på?) fel hastighet när det inte ens finns någon skylt!
Som tex utanför vårt villaområde (50 blir 30 utan skylt) och på ett speciellt ställe på väg till sommarstugan där den plötsligt "upptäcker" 90 där man har 70 på en smal väg återigen utan någon skylt...
Nu har jag ju inte hunnit köra supermycket med bilen ännu, drygt 250 mil. Men endast vid ett tillfälle har den haft fel på hastigheten, och det var när skyltarna var översnöade så den inte såg dem. Annars har den haft rätt hela tiden. Vet dock vänner med andra bilar (Tesla, ID4, Porsche) som oxå upplever problem på vissa specifika platser, så det är nog inget vi helt kan beskylla VW för.
Men om bilen då justerar farthållaren efter felaktiga hastigheter är det ju bättre att stänga av funktionen så den behåller inställd hastighet oavsett. För jag tycker nog att det är bättre isåfall att själv se till att ha koll på skyltad hastighet kontra att bilen plötsligt höjer eller sänker hastigheten utan anledning. Den funktionen har jag klarat mig utmärkt utan hittills och jag kommer fortsätta vilja bestämma själv exakt vilken hastighet farthållaren ska stå på. Men det är ju min åsikt och smaken är ju som baken. Men vill man ha den funktionen får man nog stå ut med att det krånglar vid vissa platser, eftersom det verkar vara nåt som drabbar flera märken. Man får väga fördelar och nackdelar helt enkelt.
Lite som att filhållningsassisten är jävligt dryg ibland när den drar i ratten, men kan vara en hjälp och säkerhet med. Den är normalt inte dryg nog för att jag ska orka stänga av den varje gång, men när det är snö på vägen med asfaltsrent i hjulspåren kan den vara lite väl påstridig, då har det hänt att jag stängt av den.
Efter första långresan är jag fortfarande nöjd med bilen, körde den ca 120 mil under slutet av förra veckan. Skön som attans att åka långt i, bekväma sätet, tyst, skönt med massage.
Körde fulladdad hemifrån, la in rutten i bilens navi och körde. Den valde då själv hybridäge och ungefär 4-5 km från målet i var batteriet tomt och den hade då dragit 0,64 l/mil i snitt, vilket jag tycker är bra. På hemvägen passade jag å att ladda under ett lunchstopp och toppade upp med ca 25% laddning. Då slutade jag med 9% kvar i batteriet när jag var hemma och en snittförbrukning på 0,58 l/mil.
Den enda saken jag retar mig lite på är vidrutespolningen som träffar lite fel på passagerarsidan, så den blir inte helt ren. Jag har inte kollat hur man justerar detta, men får kanske göra det innan det är dags för en fjällresa..
Oj, det blev ett långt inlägg.. 😬
Men om bilen då justerar farthållaren efter felaktiga hastigheter är det ju bättre att stänga av funktionen så den behåller inställd hastighet oavsett. För jag tycker nog att det är bättre isåfall att själv se till att ha koll på skyltad hastighet kontra att bilen plötsligt höjer eller sänker hastigheten utan anledning. Den funktionen har jag klarat mig utmärkt utan hittills och jag kommer fortsätta vilja bestämma själv exakt vilken hastighet farthållaren ska stå på. Men det är ju min åsikt och smaken är ju som baken. Men vill man ha den funktionen får man nog stå ut med att det krånglar vid vissa platser, eftersom det verkar vara nåt som drabbar flera märken. Man får väga fördelar och nackdelar helt enkelt.
Lite som att filhållningsassisten är jävligt dryg ibland när den drar i ratten, men kan vara en hjälp och säkerhet med. Den är normalt inte dryg nog för att jag ska orka stänga av den varje gång, men när det är snö på vägen med asfaltsrent i hjulspåren kan den vara lite väl påstridig, då har det hänt att jag stängt av den.
Efter första långresan är jag fortfarande nöjd med bilen, körde den ca 120 mil under slutet av förra veckan. Skön som attans att åka långt i, bekväma sätet, tyst, skönt med massage.
Den enda saken jag retar mig lite på är vidrutespolningen som träffar lite fel på passagerarsidan, så den blir inte helt ren. Jag har inte kollat hur man justerar detta, men får kanske göra det innan det är dags för en fjällresa..
Oj, det blev ett långt inlägg.. 😬
Kan inget om elbilar.
Vet bara att nätägaren kräver en högeffektsavgift för de tre effekttoppar över 3 kW som inträffar per månad...
Såg i tråden ovan att det laddades med 19 kWh...
Är det sånt man får ta som elbilsägare?
Jo, jag tänker tre elbilar i familjen.
Vet bara att nätägaren kräver en högeffektsavgift för de tre effekttoppar över 3 kW som inträffar per månad...
Såg i tråden ovan att det laddades med 19 kWh...
Är det sånt man får ta som elbilsägare?
Jo, jag tänker tre elbilar i familjen.
19kWh laddat på tio timmar blir 1.9kW peak över en timme. Sedan har de flesta ingen effektavgift på nattenH Hybro skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Det är inte att den laddas med 19 kWh utan den laddas till 19 kWh ifall det är batteriets kapacitet och det är tomt innan.H Hybro skrev:
Hur stor effekt som används beror på vilken laddbox man har, jag har själv en 1-fas box som dessutom är nedställd från 16 A till 13 A max ström för vi inte har så stor säkring till huset.
Så att ladda in 20 kWh i batteriet tar bortåt 8-9 timmar från tomt.
Men den här bilen är ju kapabel att ladda med 3-fas så ifall man har en box med 3-fas och 16A så blir det ju 11,5 kW vilket ger c:a 2 timmar till full laddning (20 kWh) från tomt batteri.
I mitt fall brukar det ta drygt 8 timmar ifall den är tom eftersom jag har 1-fas och lägre ström.
Notera att bilen också kan snabbladdas med 50 kW på en laddstation med DC-laddning, då tar det mindre än en halvtimma att fylla på ett tomt batteri.
Slutligen kan man ju själv ställa in i bilens ladd-inställningar att ladda med reducerad effekt, det gör ju då att det tar längre tid men belastar inkommande el mindre.