56 792 läst ·
407 svar
57k läst
407 svar
Erfarenhet VW Nya Passat e-hybrid 2024
Jaha, jag trodde det var laddningen det handlade om, jag ska genast ringa personen och fråga om övriga laster för att göra en korrekt totalanalys och hens hushålls övriga förbrukning under laddning.Alfredo skrev:
Ja det handlar om laddning. Du verkar förutsätta att den sker med konstant effekt under hela tiden. Kan man veta det? Eller missförstår vi varandra?B bhus2021 skrev:
Varför tramsar du?B bhus2021 skrev:
Någon mer som upplever problem med klimatiseringen när bilen av ansluten till laddboxen och nått sin laddgräns. Ofta ser jag att klimatiseringen / uppvärmningen startar laddboxen ger ca 6A per Fas. Men när jag kommer ut till bilen har laddsessionen avslutatst och bilen har istället värmt upp med ström från batteriet.
väldigt irriterande . Fler som märkt det problemet. Jag har en Easee laddbox
Jag har fått en förklaring att bilen går ner till 99% under uppvärmningen men att ibland hoppar värdet tillfälligt tillbaka till 100% tillfälligt ien dvs att bilen är fulladdad trots att uppvärvning pågår. Då avslutar laddaren sessionen eftersom bilen säger den är fulladdad och bilen fortsätter istället förbruka ström från batteriet och startar inte en ny laddseesion med laddaren när laddningen återigen når 99%
Vissa laddare har en längre timeout innan en session avslutas och då hinner bilen återigen be om ström innan sessionen avslutats.. Så en kombination av bugg i mjukvaran och ett beteende av laddaren, Därav frågan om ni sett problemet och i så fall med vilken laddare ni har...
Jag har fått en förklaring att bilen går ner till 99% under uppvärmningen men att ibland hoppar värdet tillfälligt tillbaka till 100% tillfälligt ien dvs att bilen är fulladdad trots att uppvärvning pågår. Då avslutar laddaren sessionen eftersom bilen säger den är fulladdad och bilen fortsätter istället förbruka ström från batteriet och startar inte en ny laddseesion med laddaren när laddningen återigen når 99%
Vissa laddare har en längre timeout innan en session avslutas och då hinner bilen återigen be om ström innan sessionen avslutats.. Så en kombination av bugg i mjukvaran och ett beteende av laddaren, Därav frågan om ni sett problemet och i så fall med vilken laddare ni har...
Jag har märkt av detta ett fåtal gånger med min ZaptecGo-laddare men fungerar oftast med den. Däremot får jag jämt detta problem när jag använder den medföljande 230V-laddsladden med omvandlare.N nicke_ask skrev:Någon mer som upplever problem med klimatiseringen när bilen av ansluten till laddboxen och nått sin laddgräns. Ofta ser jag att klimatiseringen / uppvärmningen startar laddboxen ger ca 6A per Fas. Men när jag kommer ut till bilen har laddsessionen avslutatst och bilen har istället värmt upp med ström från batteriet.
Jag har en Zaptec go och det har hänt mig med. Men det kan även bero på att jag har Tibber som styr laddaren och har Tibber inte planerat laddning så sitter man i skiten ibland. Jag tror iaf mina dylika upplevelser beror på det. I morse startade jag kliman via appen och då tog den strömmen så bra från laddaren.
Jag har inte Tibber utan ”vanligt” rörligt elavtal och har fått problemet ett fåtal gånger ändå. Då det inträffar blir indikeringen för ladduttaget på bilen rött och indikerar fel. Detta händer som sagt bara när jag startar klimatiseringen och aldrig vid enbart laddning.P PerJohan skrev:Jag har en Zaptec go och det har hänt mig med. Men det kan även bero på att jag har Tibber som styr laddaren och har Tibber inte planerat laddning så sitter man i skiten ibland. Jag tror iaf mina dylika upplevelser beror på det. I morse startade jag kliman via appen och då tog den strömmen så bra från laddaren.
Det är exakt det jag också får ibland. Som sagt haft en lång diskussion med i mitt fall Easee och de har visat tydligt att det är bilen som slutar begära ström för att batteriet är fullladdat så det är ett problem i bilens mjukvara som orsakar detta. . Sen att olika laddare beter sig lite olika hur länge de håller en session öppen innan de terminerar den gör att problemet inte syns med alla laddare samt även inte alltid uppträder med samma laddare.B Bamse73 skrev:
Någon som har koll på var man bör/ska rapportera problemet för att det ska bli "känt" så det kanske kommer med någon framtida release på mjukvara??
De gånger det hänt mig har jag inte haft röd lampa utan bara vit, vilket indikerar att laddaren bara inte levererar ström, så som den gör när Tibber planerar att bilen ej ska laddas. Men aldrig röd lampa (än så länge). Så mitt fenomen är nog inte samma som ert då.
Jag tänker ta det med min VW-återförsäljare som också är de som servar bilen.N nicke_ask skrev:Det är exakt det jag också får ibland. Som sagt haft en lång diskussion med i mitt fall Easee och de har visat tydligt att det är bilen som slutar begära ström för att batteriet är fullladdat så det är ett problem i bilens mjukvara som orsakar detta. . Sen att olika laddare beter sig lite olika hur länge de håller en session öppen innan de terminerar den gör att problemet inte syns med alla laddare samt även inte alltid uppträder med samma laddare.
Någon som har koll på var man bör/ska rapportera problemet för att det ska bli "känt" så det kanske kommer med någon framtida release på mjukvara??
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Förra veckan inträffade något underligt angående elanvändningen på långresor.
Gäller alltså min Passat e-hybrid 2024.
Jag skulle hämta vårt barnbarn på halva vägen till dottern så vi skulle åka 150 km t.o.r. samma dag.
Så jag ställde in navigatorn på dotterns hemadress 300 km hemifrån.
När vi kom fram till mötesplatsen efter 145 km så fanns det 75% ström kvar (borde väl ha varit 50%).
Sen fortsatte vi med att åka hem igen och ställde om navigatorn när vi startade returen..
Resultatet blev att vi hade 25% ström kvar när vi kom hem igen....
Det borde ha varit: 50% kvar när vi kom till mötesplatsen och tomt batteri när vi kom hem.
(Jag laddar bilen till 90%)
Kan någon här förklara varför bilen i hybridläge använder bensinmotorn så mycket?
Tidigare erfarenhet har varit att bilen gjort slut på batteriet lagom till att man var framme vid målet.
Vilket inte är så bra ifall navigerings-målet inte är det slutliga målet utan bara vändpunkten.
Jag skulle hämta vårt barnbarn på halva vägen till dottern så vi skulle åka 150 km t.o.r. samma dag.
När vi kom fram till mötesplatsen efter 145 km så fanns det 75% ström kvar (borde väl ha varit 50%).
Sen fortsatte vi med att åka hem igen och ställde om navigatorn när vi startade returen..
Det borde ha varit: 50% kvar när vi kom till mötesplatsen och tomt batteri när vi kom hem.
Kan någon här förklara varför bilen i hybridläge använder bensinmotorn så mycket?
Tidigare erfarenhet har varit att bilen gjort slut på batteriet lagom till att man var framme vid målet.
Vilket inte är så bra ifall navigerings-målet inte är det slutliga målet utan bara vändpunkten.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 801 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 801 inlägg
Det har med hastigheterna som är angivna på vägarna (i kartan). Den fördelar ju ut mängden batteri för att minska totala bränsleförbrukningen fram till slutmålet.B Bo Berglund skrev:Förra veckan inträffade något underligt angående elanvändningen på långresor.
Är sista halvan av de 300km mycket typ av annan vägsträckning; landsväg, motorväg etc. så kommer den garanterat inte fördela 50% batteri halvvägs.
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
- E18 från Stockholm till Karlstad (motorväg till en bit efter Örebro, sen blandad kompott till målet.
- Stopp i Arboga, dvs 100% motorväg dit hemifrån, så t.o.r. på motorväg.
Navigatorn kan ju ha "sparat" ström för den sista biten till Karlstad, men då skulle den ju finnas kvar för 145 km motorväg tillbaka hem när vi bytte mål. Använde inte den tillgängliga laddningen.
- Stopp i Arboga, dvs 100% motorväg dit hemifrån, så t.o.r. på motorväg.
Navigatorn kan ju ha "sparat" ström för den sista biten till Karlstad, men då skulle den ju finnas kvar för 145 km motorväg tillbaka hem när vi bytte mål. Använde inte den tillgängliga laddningen.
Den stryper väl mängden energi den kan ta från batteriet pga låg temperatur, lite energi kvar i batteriet och stort behov av energi för att driva bilen på motorvägen.
Så enkom för att skydda batteriet. Allt det där reglerar bilen själv.
Så enkom för att skydda batteriet. Allt det där reglerar bilen själv.
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Det var plusgrader hela vägen vi körde, sisådär +5....