56 792 läst ·
407 svar
57k läst
407 svar
Erfarenhet VW Nya Passat e-hybrid 2024
Har du testat att ringa och prata med dem gällande mjukvaruuppdatering? Berätta vad du anser är dysfunktionellt och behöver en uppdatering för att bli bättre så kan du säkert få göra det utan att vänta på service.B Bo Berglund skrev:När fick du ut din Passat?
Jag trodde jag var ganska tidig med min (lev Okt-24) och det är ju 2 års service-intervall på den här modellen, så då undrar jag ifall du har kört över distansgränsen för service?
Jag skulle bra gärna också få ny mjukvara i min med det är ju nästan 1 år kvar innan det är
servicedags...
Typ precis 1 år sen nu dock har vi kört väldigt mycket uppe i strax under 3000mil och därmed första servicen.B Bo Berglund skrev:När fick du ut din Passat?
Jag trodde jag var ganska tidig med min (lev Okt-24) och det är ju 2 års service-intervall på den här modellen, så då undrar jag ifall du har kört över distansgränsen för service?
Jag skulle bra gärna också få ny mjukvara i min med det är ju nästan 1 år kvar innan det är servicedags...
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Har du en ungefärlig uppskattning av hur mycket du kört el resp bensin?
Jag antar att det varit relativt långa resor eftersom du fått ihop 3000 mil på ett drygt år...
Själv kör jag bara runtomkring bostaden så bensintankningar sker rätt sällan, mest el-körning.
Det blir väl 2-3 tankningar per år... Och körsträcka 1000 mil/år.
Jag antar att det varit relativt långa resor eftersom du fått ihop 3000 mil på ett drygt år...
Själv kör jag bara runtomkring bostaden så bensintankningar sker rätt sällan, mest el-körning.
Svårt att veta eftersom VW inte visar exakta siffror på det som t.ex BMW gör. Men kan ladda på jobbet och hemma så all vardags körning går på el. Har 10mil fram och tillbaks från jobbet 3 gånger i veckan. Utöver det har det blivit ett par resor till stugan vilket är ca 70mil fram och tillbaks vi har även möjlighet att ladda där så alla lokala resor blir på el också. samt en lång roadtrip i somras upp till Nordkap på ca 450mil.B Bo Berglund skrev:Har du en ungefärlig uppskattning av hur mycket du kört el resp bensin?
Med totalt sätt har någ eldriften täkt 2000mil om inte lite mer.
Ni som har hunnit få lite erfarenhet av bilen, jag behöver input till handhavande. På torsdag ska jag köra den första lite längre resan med bilen. En tripp på 50 mil enkel resa. Hur gör jag nu då för att bilen skall på bsästa sätt kombinera el och bensindriften, och hur bra gör den det?
Jag testade på en lite kortare tripp i helgen där jag visste att elen inte skulle räcka riktigt hela vägen. Slängde då in rutten i naven och satte bilen i hybriddrift. Men den verkade inte sikta på att ha 0% el vid ankomst utan vi landade på typ 15% kvar. Jag tänkte ju att den skulle suga ur all el på den planerade sträckan.
Men visst tänkte jag rätt när jag la in rutten i navin och satte bilen på hybridläge, då borde jag hamna i läget att den drar typ ur batteriet på den sträcka man kör. För om man låter den vara kvar i elläget kommer den väl köra slut på batteriet och sen hoppa över till bensin bara?
Eller hur kör ni som kört lite fler längre sträckor?
Jag testade på en lite kortare tripp i helgen där jag visste att elen inte skulle räcka riktigt hela vägen. Slängde då in rutten i naven och satte bilen i hybriddrift. Men den verkade inte sikta på att ha 0% el vid ankomst utan vi landade på typ 15% kvar. Jag tänkte ju att den skulle suga ur all el på den planerade sträckan.
Men visst tänkte jag rätt när jag la in rutten i navin och satte bilen på hybridläge, då borde jag hamna i läget att den drar typ ur batteriet på den sträcka man kör. För om man låter den vara kvar i elläget kommer den väl köra slut på batteriet och sen hoppa över till bensin bara?
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Min brukar oftast starta upp i hybridläget ifall man ställt in ett mål som är bortåt 10 mil eller längre.
Men jag övervakar detta för t.ex. på min resa mot sommarstugan (10 mil) så blir det eldrift på sommaren när batteriet skall räcka hela vägen. Man jag vill inte ha helt tomt när jag kommer fram så när den visade återstående el-räckvidden närmar sig sträckan till målet så slår jag över till hybrid för att spara lite ström till sista biten. Annars har man tomt batteri innan man är framme.
Mitten av resan går ju på motorväg och då kör man såpass fort att åtgången ökar och den räknar fel. Så jag ställer in på hybrid när jag kommer till motorvägen om den inte själv gör det.
Men jag övervakar detta för t.ex. på min resa mot sommarstugan (10 mil) så blir det eldrift på sommaren när batteriet skall räcka hela vägen. Man jag vill inte ha helt tomt när jag kommer fram så när den visade återstående el-räckvidden närmar sig sträckan till målet så slår jag över till hybrid för att spara lite ström till sista biten. Annars har man tomt batteri innan man är framme.
Mitten av resan går ju på motorväg och då kör man såpass fort att åtgången ökar och den räknar fel. Så jag ställer in på hybrid när jag kommer till motorvägen om den inte själv gör det.
Ställde du in navigationen via den inbyggda eller Android auto/Carplay? Tror endast den kan planera trippen med hybriddrift om kör med den inbyggda systemet? Har aldrig använt detta fördrar Google Maps via Android auto över det inbyggda systemet.P PerJohan skrev:Ni som har hunnit få lite erfarenhet av bilen, jag behöver input till handhavande. På torsdag ska jag köra den första lite längre resan med bilen. En tripp på 50 mil enkel resa. Hur gör jag nu då för att bilen skall på bsästa sätt kombinera el och bensindriften, och hur bra gör den det?
När vi kör resa på över 15mil så brukar jag bara lägga bilen i hybrid läget och låta den göra sitt brukar fungera bra med låg förbrukning brukar snitta runt 3,5l-4,5l/100km I somras på vår lång resa på ca 450mil så snittade bilen 4,4l/100km och det var med fullpackad bil med takbox. Så det är jag helt klart nöjd med.
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Jag har kört med bilens egen navigering, dock var sträckan inte skitlång, bara en mil eller så längre än räckvidden på elen var beräknad till. Ska bli spännande att se på torsdag då, testar ställa in målet och köra iväg utan att byta till hybrid, så får vi se. Byter den inte över själv så gör jag det manuellt. 
Sen kan jag hålla med om att kartorna i bilens navi inte är helt hundra, vill minnas att jag såg alternativet att godkänna att bilen använder googles kartor för navigering men jag tackade då nej till det. Nu hittar jag itne det igen, men jag har å andra sidan inte letat skitmycket. För de installerade kartorna i bilen har en hel del detaljfel, sett golfrestaurang placerad en halvmil fel, en Nettobutik mitt i skogen osv.. 🤣
Sen kan jag hålla med om att kartorna i bilens navi inte är helt hundra, vill minnas att jag såg alternativet att godkänna att bilen använder googles kartor för navigering men jag tackade då nej till det. Nu hittar jag itne det igen, men jag har å andra sidan inte letat skitmycket. För de installerade kartorna i bilen har en hel del detaljfel, sett golfrestaurang placerad en halvmil fel, en Nettobutik mitt i skogen osv.. 🤣
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Verkligen!P PerJohan skrev:
Speciellt när det gäller hastighetsgränsen på den väg man kör på.
Hos oss går det en väg mot ICA-Centrum förbi två villaområden med infart från den vägen. När man kör rakt fram på vägen så byter bilen hastighetsgräns till 30 när man passerar den andra infarten fast vägen man kör på fortfarande är 50. Så då börjar den pipa vareviga gång man passerar denna infart.
Och på motorvägen utanför samhället byter den från 80 till 50 när man passerar ett bostadsområde där det kanske är 50, men man är ju fortfarande på motorvägen. Återigen blink och pip för att man kör för fort...
Det ahr jag inte råkat ut för ännu, förutom att den när det var snöiga skyltar, inte såg att det gick från 70 till 90 på två vägar under en och samma resa. Men däremot har jag avstängningen av hastighetsvarningen på ett snabbkommande på skärmen, så det är bara en snabb petning på skärmen så har man stängt av blinkandet och pipandet. Det brukar bli att jag gör det när bilen piper första gången typ varje resa, för det är först då jag kommer ihåg det.B Bo Berglund skrev:Verkligen!
Speciellt när det gäller hastighetsgränsen på den väg man kör på.
Hos oss går det en väg mot ICA-Centrum förbi två villaområden med infart från den vägen. När man kör rakt fram på vägen så byter bilen hastighetsgräns till 30 när man passerar den andra infarten fast vägen man kör på fortfarande är 50. Så då börjar den pipa vareviga gång man passerar denna infart.
Och på motorvägen utanför samhället byter den från 80 till 50 när man passerar ett bostadsområde där det kanske är 50, men man är ju fortfarande på motorvägen. Återigen blink och pip för att man kör för fort...
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Kommer du ihåg var du hittade den inställningen? Jag skulle bra gärna vilja ha den gjord också.P PerJohan skrev:
Bilen använder den här hastighetsdetekteringen när man kör med farthållaren så den anpassar den valda hastigheten beroende på vilken hastighet som gäller där man är, och det blir ju inte så bra om man kör på en 80-väg och den ställer om till 30 för att det råkar vara 30 på tex en viadukt som korsar vägen man själv åker på...
Håll fingret i överkanten på skärmen på platsen där det på bilden nedan är ett plus (du kanske har en annan genväg där nu, bredvid MODE-ikonen, håll då fingret på den ikonen), efter nån sekund ska det komma upp ett fönster där du kan välja den genväg du vill ha (skulle tro att hastighetsvarningen ligger under förarassistansmenyn eller nåt liknande). Jag har själv tex bytt ut genvägen nere till höger från att vara återcirkulation till att vara vindrutevärme då jag har mer nytta av den knappen än av återcirkulation av kupéluften. Det är inte alla ikoner man kan hålla ner för att byta, men vissa kan man göra det på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där skulle jag ta på garantin..B Bo Berglund skrev:Kommer du ihåg var du hittade den inställningen? Jag skulle bra gärna vilja ha den gjord också.
Bilen använder den här hastighetsdetekteringen när man kör med farthållaren så den anpassar den valda hastigheten beroende på vilken hastighet som gäller där man är, och det blir ju inte så bra om man kör på en 80-väg och den ställer om till 30 för att det råkar vara 30 på tex en viadukt som korsar vägen man själv åker på...