H hulten skrev:
2 dagar för att uppdatera sw? Herregud....
Min är byggd straxt innan årsskiftet 24-25. Bråkar hela tiden. Kommer ota uppdatering om och om igen men inget som löst problemet än.
Det var pga att massor av komponenter skulle uppdateras och det var första bilen de skulle göra det på, men som sagt den blev stoppad i mars men borde vara färdig nu.
Denna uppdatering går inte att utföra via OTA!

J junkan skrev:
Det varnpga att massor av komponenter skulle uppdateras och det var första bilen de skulle göra det på, men som sagt den blev stoppad i mars men borde vara färdig nu.
Läge för återkallning av bilar pga bristfällig programvara kanske. Bilarna har 3000 mil serviceintervall. Minst 4v ledtider för en felsökning på verkstad pga sw fel...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
H hulten skrev:
Bilarna har 3000 mil serviceintervall.
Är det inte 3000 mil eller 12 månader, vilket som kommer först?
I vart fall var det en 12 mån tidsgräns på min gamla GTE MY 20 och den klickade ju alltid in först (kör c:a 1000 mil/år)...

H hulten skrev:
2 dagar för att uppdatera sw? Herregud....
Min är byggd straxt innan årsskiftet 24-25. Bråkar hela tiden. Kommer ota uppdatering om och om igen men inget som löst problemet än.
Våran vägrar ladda ner senaste OTA uppdatering stannar alltid på runt 50%
B Bo Berglund skrev:
Är det inte 3000 mil eller 12 månader, vilket som kommer först?
I vart fall var det en 12 mån tidsgräns på min gamla GTE MY 20 och den klickade ju alltid in först (kör c:a 1000 mil/år)...
Enligt appen så är det 3000mil eller 24 månader som gäller tror dom har utökat detta för nya Passat eHybrid så samma intervall som på deras dieslar.

• Statusrapport för bil: körsträcka 20,484 km; nästa service om 502 dagar eller 9,500 km; nästa oljeservice om 502 dagar eller 9,500 km.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hulten
  • Laddar…
Felix042 Felix042 skrev:
Våran vägrar ladda ner senaste OTA uppdatering stannar alltid på runt 50%

Enligt appen så är det 3000mil eller 24 månader som gäller tror dom har utökat detta för nya Passat eHybrid så samma intervall som på deras dieslar.
I VW-appen hittade jag "Vehicle Health Report" och den sade:
Total distance: 8148 km
Next Service: 413 days / 21900 km
Next oil service: 413 days / 21900 km

Så det liknar ju din bortsett från återstående körsträckan...
Bra att veta.

Men om de bara uppdaterar mjukvaran på verkstad och den skall in först om mer än ett år så känns det ganska visset!
Skall vi bara köra vidare med mjukvara full av buggar????

• Gilla
hulten
  • Laddar…
J junkan skrev:
Hade en mildhybrid likadan först och bytte sedan till denna ehybrid. Båda har fungerat bra vad gäller mjukvara.
B Bo Berglund skrev:
I VW-appen hittade jag "Vehicle Health Report" och den sade:
Total distance: 8148 km
Next Service: 413 days / 21900 km
Next oil service: 413 days / 21900 km

Så det liknar ju din bortsett från återstående körsträckan...
Bra att veta.

Men om de bara uppdaterar mjukvaran på verkstad och den skall in först om mer än ett år så känns det ganska visset!
Skall vi bara köra vidare med mjukvara full av buggar????
Jag hade inget problem med att få bokning för uppdatering, jag var där i ett annat ärende och det var då de sa att min hade ett gäng uppdateringar som krävdes verkstadsbesök för. Gratis lånebil hade jag fått om det blivit av också, men som sagt hann byta bil innan pga att de drog tillbaka uppdateringen (nya buggar antagligen).

J junkan skrev:
Jag hade inget problem med att få bokning för uppdatering, jag var där i ett annat ärende och det var då de sa att min hade ett gäng uppdateringar som krävdes verkstadsbesök för. Gratis lånebil hade jag fått om det blivit av också, men som sagt hann byta bil innan pga att de drog tillbaka uppdateringen (nya buggar antagligen).
Låter ju lovande med nya buggar. Kan tänkas att det påverkar verkstädernas överbokning. 4 veckor på mina ställen lite söder om sthm. Skiter i bilen just nu orkar inte. Glad varje dag den går framåt. Men nån vidare pr för VW gruppen är det inte att ha skit på fältet..

Oroväckande att läsa om dessa mjukvaruproblem fortfarande, samma problem som jag har på min 2020 Passat Alltrack…..

Man undrar ju när VW får tummen ur och faktiskt prioriterar en fungerande mjukvara? Eller är det ett work in progress för att garantera att bilarna återkommer för dyra servicekostnader nu när elbilarna inte ska behöva lika mycket service som ICE-bilarna?

Jag har ett annat problem med min e-hybrid MY 2024 (uttagen i slutet av oktober 2024):
När bensinen behöver fyllas på så skall man ju öppna luckan till bensintanken inifrån bilen.
Men när jag drar i spaken i dörren på förarsidan så visas bara ett meddelande om att det är klart att tanka, men luckan öppnas inte....
Så där står man vid en bensinpump och kan inte öppna tanklocket. 🤬
Efter att ha provat flera gånger så kunde jag till sist öppna med min fickkniv, stoppade in den i springan och bände upp luckan.
Och nu är det över ett år tills första servicen (se ovan) då jag kan påtala problemet och kanske få det lagat....
Normalt sett använder jag ingen bensin men vid långresor så blir det ju så och då behöver man fylla på då och då....
Har nån annan här haft samma problem?
Notera: Det har varit så här från leveransdagen....

B Bo Berglund skrev:
Jag har ett annat problem med min e-hybrid MY 2024 (uttagen i slutet av oktober 2024):
När bensinen behöver fyllas på så skall man ju öppna luckan till bensintanken inifrån bilen.
Men när jag drar i spaken i dörren på förarsidan så visas bara ett meddelande om att det är klart att tanka, men luckan öppnas inte....
Efter att ha provat flera gånger så kunde jag till sist öppna med min fickkniv, stoppade in den i springan och bände upp luckan.
Och nu är det över ett år tills första servicen (se ovan) då jag kan påtala problemet och kanske få det lagat....
Normalt sett använder jag ingen bensin men vid långresor så blir det ju så och då behöver man fylla på då och då....
Du behöver ju inte vänta tills nästa service bara kontakta din VW återförsäljare så lär dom kunna fixa det hyfsat fort.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
En bil som inte går att tanka är ju VOR. Beställ bärgare nästa gång du behöver tanka så lär det ordna sig snabbt...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Grymt snål på elen i vart fall, blandad körning med 20% 100, lite stadskörning och allt däremellan 75 km med 50% kvar i batteriet. Digital bilinstrumentpanel visar hastighet 83 km/h, väg 41, räckvidd 75 km, 50% batteri kvar och energiförbrukning 13.4 kWh/100 km.
Skapa konto

• Gilla
PerJohan och 1 till
  • Laddar…
J junkan skrev:
Grymt snål på elen i vart fall, blandad körning med 20% 100, lite stadskörning och allt däremellan 75 km med 50% kvar i batteriet.[bild]
Vad är det som är grymt snålt. Jämfört med vad.

• Körningsdata visar 128 km, tid 1:21 h, hastighet 94 km/h och elförbrukning 21 kWh/100 km den 2025-08-28.
    Skapa konto
H hulten skrev:
Vad är det som är grymt snålt. Jämfört med vad.
Ja du, det känns som du bara är ute efter att gnälla och vara allmänt missnöjd så skit samma!

J junkan skrev:
Ja du, det känns som du bara är ute efter att gnälla och vara allmänt missnöjd så skit samma!
Jag menar att om bilen är grymt snål med elen borde den inte då dra mindre än andra bilar? En Tesla kör motorväg kring 20 kWh/100km. Vad göra denna grymt snål? Min bil kör motorväg på 21 kWh/100 km

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.