44 912 läst ·
289 svar
45k läst
289 svar
Erfarenhet VW Nya Passat e-hybrid 2024
Det var pga att massor av komponenter skulle uppdateras och det var första bilen de skulle göra det på, men som sagt den blev stoppad i mars men borde vara färdig nu.H hulten skrev:
Denna uppdatering går inte att utföra via OTA!
Läge för återkallning av bilar pga bristfällig programvara kanske. Bilarna har 3000 mil serviceintervall. Minst 4v ledtider för en felsökning på verkstad pga sw fel...J junkan skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
Våran vägrar ladda ner senaste OTA uppdatering stannar alltid på runt 50%H hulten skrev:
Enligt appen så är det 3000mil eller 24 månader som gäller tror dom har utökat detta för nya Passat eHybrid så samma intervall som på deras dieslar.B Bo Berglund skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
I VW-appen hittade jag "Vehicle Health Report" och den sade:Felix042 skrev:
Total distance: 8148 km
Next Service: 413 days / 21900 km
Next oil service: 413 days / 21900 km
Så det liknar ju din bortsett från återstående körsträckan...
Bra att veta.
Men om de bara uppdaterar mjukvaran på verkstad och den skall in först om mer än ett år så känns det ganska visset!
Skall vi bara köra vidare med mjukvara full av buggar????
J junkan skrev:
Jag hade inget problem med att få bokning för uppdatering, jag var där i ett annat ärende och det var då de sa att min hade ett gäng uppdateringar som krävdes verkstadsbesök för. Gratis lånebil hade jag fått om det blivit av också, men som sagt hann byta bil innan pga att de drog tillbaka uppdateringen (nya buggar antagligen).B Bo Berglund skrev:I VW-appen hittade jag "Vehicle Health Report" och den sade:
Total distance: 8148 km
Next Service: 413 days / 21900 km
Next oil service: 413 days / 21900 km
Så det liknar ju din bortsett från återstående körsträckan...
Bra att veta.
Men om de bara uppdaterar mjukvaran på verkstad och den skall in först om mer än ett år så känns det ganska visset!
Skall vi bara köra vidare med mjukvara full av buggar????
Låter ju lovande med nya buggar. Kan tänkas att det påverkar verkstädernas överbokning. 4 veckor på mina ställen lite söder om sthm. Skiter i bilen just nu orkar inte. Glad varje dag den går framåt. Men nån vidare pr för VW gruppen är det inte att ha skit på fältet..J junkan skrev:Jag hade inget problem med att få bokning för uppdatering, jag var där i ett annat ärende och det var då de sa att min hade ett gäng uppdateringar som krävdes verkstadsbesök för. Gratis lånebil hade jag fått om det blivit av också, men som sagt hann byta bil innan pga att de drog tillbaka uppdateringen (nya buggar antagligen).
Oroväckande att läsa om dessa mjukvaruproblem fortfarande, samma problem som jag har på min 2020 Passat Alltrack…..
Man undrar ju när VW får tummen ur och faktiskt prioriterar en fungerande mjukvara? Eller är det ett work in progress för att garantera att bilarna återkommer för dyra servicekostnader nu när elbilarna inte ska behöva lika mycket service som ICE-bilarna?
Man undrar ju när VW får tummen ur och faktiskt prioriterar en fungerande mjukvara? Eller är det ett work in progress för att garantera att bilarna återkommer för dyra servicekostnader nu när elbilarna inte ska behöva lika mycket service som ICE-bilarna?
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
Jag har ett annat problem med min e-hybrid MY 2024 (uttagen i slutet av oktober 2024):
När bensinen behöver fyllas på så skall man ju öppna luckan till bensintanken inifrån bilen.
Men när jag drar i spaken i dörren på förarsidan så visas bara ett meddelande om att det är klart att tanka, men luckan öppnas inte....
Så där står man vid en bensinpump och kan inte öppna tanklocket. 🤬
Efter att ha provat flera gånger så kunde jag till sist öppna med min fickkniv, stoppade in den i springan och bände upp luckan.
Och nu är det över ett år tills första servicen (se ovan) då jag kan påtala problemet och kanske få det lagat....
Normalt sett använder jag ingen bensin men vid långresor så blir det ju så och då behöver man fylla på då och då....
Har nån annan här haft samma problem?
Notera: Det har varit så här från leveransdagen....
När bensinen behöver fyllas på så skall man ju öppna luckan till bensintanken inifrån bilen.
Men när jag drar i spaken i dörren på förarsidan så visas bara ett meddelande om att det är klart att tanka, men luckan öppnas inte....
Efter att ha provat flera gånger så kunde jag till sist öppna med min fickkniv, stoppade in den i springan och bände upp luckan.
Och nu är det över ett år tills första servicen (se ovan) då jag kan påtala problemet och kanske få det lagat....
Normalt sett använder jag ingen bensin men vid långresor så blir det ju så och då behöver man fylla på då och då....
Du behöver ju inte vänta tills nästa service bara kontakta din VW återförsäljare så lär dom kunna fixa det hyfsat fort.B Bo Berglund skrev:Jag har ett annat problem med min e-hybrid MY 2024 (uttagen i slutet av oktober 2024):
En bil som inte går att tanka är ju VOR. Beställ bärgare nästa gång du behöver tanka så lär det ordna sig snabbt...B Bo Berglund skrev:Jag har ett annat problem med min e-hybrid MY 2024 (uttagen i slutet av oktober 2024):
Jag menar att om bilen är grymt snål med elen borde den inte då dra mindre än andra bilar? En Tesla kör motorväg kring 20 kWh/100km. Vad göra denna grymt snål? Min bil kör motorväg på 21 kWh/100 kmJ junkan skrev: