H hulten skrev:
Min går default på eldrift. Läser att andra bilar går default hybrid? Verkar som VW utvecklarna varit på träspritfestival.
Min går som en vanlig bil. Respons och så. Visst, om man trycker plattan i mattan startar bensinmotorn annars el.
Den är ju ingen raket på el med 115 hk men det funkar! Toppar 140 på el.
Den startar alltid i el-läget tills man är nere på under 50% då verkar den gå till "permanent" hybriddrift vilket är störande.

Intressant att du kommer upp i 140km/h på eldrift i vårat fall tar det stop vid 115 då hoppar bensin motorn i gång even fast man har gott om ström kvar.

Felix042 Felix042 skrev:
Den startar alltid i el-läget tills man är nere på under 50% då verkar den gå till "permanent" hybriddrift vilket är störande.

Intressant att du kommer upp i 140km/h på eldrift i vårat fall tar det stop vid 115 då hoppar bensin motorn i gång even fast man har gott om ström kvar.
Som sagt vad håller VW på med. Min är en MY2025. Kan det bero på det?
Trodde Min bil var sämst med din verkar ju ha värre problem. Jag kan åka på fartspärren 140 tills batteriet visar 0, då startar ICE

Felix042 Felix042 skrev:

Tänkte på din gaspedal. Kan den vara helt jävla felkalibrerad så den tror att du är förbi kick down läget utan att vara det? Har haft såna fall på jobbet.. ej personbil.

H hulten skrev:
Som sagt vad håller VW på med. Min är en MY2025. Kan det bero på det?
Trodde Min bil var sämst med din verkar ju ha värre problem. Jag kan åka på fartspärren 140 tills batteriet visar 0, då startar ICE
Enligt offerten är våran MY2024 men det leverades i januari och står även 2025 när man söker up reg nummret.

Intressant att ni upplever annat beteende i era bilar känns som våran är dåligt "kalibrerad" eller något sånt. I går så gick den över till hybriddrift redan vid 77km kvar i batteriet och gick inte att lägga el-läget permanent resten av den resan.

Felix042 Felix042 skrev:
Enligt offerten är våran MY2024 men det leverades i januari och står även 2025 när man söker up reg nummret.

Intressant att ni upplever annat beteende i era bilar känns som våran är dåligt "kalibrerad" eller något sånt. I går så gick den över till hybriddrift redan vid 77km kvar i batteriet och gick inte att lägga el-läget permanent resten av den resan.
Låter mer som min gamla Skoda IV med lilla batteriet. Min nya är mer elbil tills man själv bestämmer sig för att köra hybridläge. Eller att man blir förbannad på nåt dumhuvud i trafiken och ger full pedal.. då kör den ICE tills den är varm (= några minuter)

på min 2020 som jag inte har kvar så fanns det nån inställning under batteri/ladda om minsta batterinivå, kan det vara så att den står på 50% här och att bilen då hoppar till hybrid när den når 50%?

2020 års modell anpassade hybridkörningen ifall man hade navigation påslaget, då sparade den på batteriet till sträckor där den tyckte det skulle vara bra med eldrift. Så med navi påslaget så blev det alltid bensin på motorväg.

Felix042 Felix042 skrev:
Så om jag förstått dig rätt kunde du åka hela vägen till stugan på eldrift utan att motorn hoppa igång någon gång?
Precis så. Den var full i batteriet när vi startade färden till landet och körde inte bensin alls tills vi var framme (94 km distans).
Samma när vi åkte hem över dagen. Vi kom ända hem men med mindre kvar i batteriet troligen pga den lägre temperaturen ute då.

Men när vi åkte tillbaka till landet efter dagsbesöket hemma för tvätt mm och den inte var fullt laddad vid start så visade det sig att den körde hybrid, märkte det efter ett tag när bensinaren drog igång.
Men då hade jag som sagt ställt in navigeringen och 94 km distans var mer än det jag hunnit ladda in innan vi startade. Det tar ju en stund att få in 20 kWh med en laddbox som maxar 13A...

• Gilla
hulten
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Precis så. Den var full i batteriet när vi startade färden till landet och körde inte bensin alls tills vi var framme (94 km distans).
Samma när vi åkte hem över dagen. Vi kom ända hem men med mindre kvar i batteriet troligen pga den lägre temperaturen ute då.

Men när vi åkte tillbaka till landet efter dagsbesöket hemma för tvätt mm och den inte var fullt laddad vid start så visade det sig att den körde hybrid, märkte det efter ett tag när bensinaren drog igång.
Men då hade jag som sagt ställt in navigeringen och 94 km distans var mer än det jag hunnit ladda in innan vi startade. Det tar ju en stund att få in 20 kWh med en laddbox som maxar 13A...
13A enfas antar jag.
Har den prestandan på parkeringen i jobbet. Brukar bli fullt precis innan man vänder hem efter 9h...
Jäkligt gött med 3 fas stöd på nyare laddhybrider. Jämn belastning på faserna och snabbare ladd om man behöver. Jag kör max 6 A per fas hemma för att slippa toppeffekt. Funkar perfekt för nattladdning.

H hulten skrev:
13A enfas antar jag.
Ja det är så eftersom det inte gick att installera övervakning av resten av huset och justera laddningen därefter när jag skaffade hybrid 2020.
Huvudcentralen sitter i huset och laddboxen i garaget på en undercentral och det fanns ingen möjlighet att dra sladdar emellan dem.

Boxen skruvades ner från 16A för att minska risken att blåsa en säkring.
Det tog 4-4.5 timmar att ladda fullt med min GTE 2020 och det var OK.

Nu har jag den nya modellen med 3-fasladdning etc, men tyvärr kan jag inte utnyttja detta eftersom jag då måste byta laddbox hemma och på landet. ☹️
Det tar dubbelt så lång tid att fylla tomt batteri nu...
Kostar för mycket att byta box när bilen blir full-laddad på 8 timmar iaf.
Samma på landet och där är det ännu svårare att motivera ekonomiskt eftersom vi bara är där två sommarmånader....

Felix042 Felix042 skrev:
Någon som också upplever att det "knappt" går att endast köra på el när man har mindre en 50% kvar i batteriet tycker motorn hoppar igång alldeles för lätt även fast man har bra räckvidd kvar och har bilen i "E-mode" ganska irriterande när man har tillräckligt med räckvidd at sig destinationen men motorn går på i onödan hela tiden.
Jag har inte utforskat detta speciellt noggrant, men jag har märkt att om man vrider växelreglaget totalt 2 ggr framåt så ändrar displayen från läge D till S. Tror bilen står kvar i läge E-mode fortfarande. Har reagerat ett par ggr att motorn startat och då tror jag bilen stått i läge S. Undersök om det finns något samband

Jag har aldrig använt S-läget men någon gång av misstag fått in det när jag skulle köra iväg. Men då har jag alltid backat över till D.
Jag förstår inte meningen med S-läget, är det ett sätt att helt gå över till bensindrift?
I så fall varför?

Är inte S-läget att manuell växling med paddlarna på ratten? 🤔

H hulten skrev:
Tänkte på din gaspedal. Kan den vara helt jävla felkalibrerad så den tror att du är förbi kick down läget utan att vara det? Har haft såna fall på jobbet.. ej personbil.
Tverkar på det går jämnt och fint
B Bo Berglund skrev:
Jag har aldrig använt S-läget men någon gång av misstag fått in det när jag skulle köra iväg. Men då har jag alltid backat över till D.
Jag förstår inte meningen med S-läget, är det ett sätt att helt gå över till bensindrift?
I så fall varför?
S läget för så att den växlar up senare och även växler ner snabbare en gasar på för att få bättre acceleration.

13th Marine 13th Marine skrev:
Är inte S-läget att manuell växling med paddlarna på ratten? 🤔
Nej s-läget är sport läget för växellådan.

Jag vet faktiskt inte vad S-läget innebär. De få gångerna jag råkat få i S-läget har jag noterat att bensinaren även gått igång vid lite kraftigare acceleration, så jag har dragit slutsatsen att det kanske motsvarar GTE-läget på förra modellen. Bilen har i dessa fall växlat själv. Har aldrig kört med paddlarna. Men som sagt, jag vet inte... Detta behöver nog undersökas djupare 😁

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.