Min nya (1mån gammal) E hybrid där har assistanssystemen bara slutat att fungera
I övrigt går bilen bra.
Undrar om regnväder kan ha bidragit

Jag undrar ifall någon här vet var man kan ändra på inställningen för de två fasta navigeringsmålen Hemma och Arbete.
När jag fick bilen i höstas och gick igenom inställningarna så satte jag dit min bostad som Hemma och sommarstugan som Arbete eftersom jag är pensionär och inte arbetar och dessa två alternativ alltid visas när man går till navigeringen.
Men jag valde tyvärr adressen till stugan, som ligger på en ö med färja som tillfart...
Detta leder till att beräkningarna av åktid och ankomsttid blir fel för de inkluderar färjeöverfart och körning på ön.
Jag vill ändra på adressen för Arbete till att vara färjeläget på fastlandet (som jag har en favorit till också).

Men jag går alltid vilse i djungeln av klickningar i infotainmentsystemet när jag försöker...
Alldeles nyss var jag i bilen och försökte hitta hur man kan ändra på detta men det verkar vara helt omöjligt...
Så kan någon förklara stegen jag måste ta för att nå fram och byta adress på "Arbete"?

B Bo Berglund skrev:
de två fasta navigeringsmålen Hemma och Arbete.
Hem och Arbete skulle det vara...

Nu har jag till sist lyckats hitta hur man kan ändra adressen för den fasta destinationen"Arbete".
Det var inte lätt att hitta, jag fick fråga ChatGPT och titta på Youtube och sedan improvisera eftersom inget stämde fullständigt.
Här är listan i mina anteckningar:

1) Välj navigering i huvudmenyn
2) Tryck förstoringsglaset för att söka mål
3) Välj Favoriter om det inte redan visas
4) Välj favorit Arbete (med den felaktiga adressen)
5) Nu måste man med fingret dra den högra halvan av skärmen åt vänster!!!
6) I den nu visade dialogen trycker man knappen Anpassa
7) Nu trycker man på "Ange Mål"
8) Nu visas favoritlistan där man kan välja den rätta favoriten för Arbete
9) När man valt den önskade favoriten så visas en dialog med "Spara" som alternativ
10) Efter att man tryckt Spara har adressen för Arbete bytts till den nya favoriten

Otroligt komplicerat men så är det i infotainment på Passat e-hybrid 2024.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Måste säga att jag är rätt nöjd med min 2025.
Fick återkallelse på airbagen men den byttes snabbt ut.
I helgen kom jag 15 mil på el och sedan drog den 0,46 l/mil de kvarvarande 15 milen.
Kör alltid slut på elen först!
R-line 272hk varianten.

• Gilla
Bamse73
  • Laddar…
Åkte 2 mil utan problem på måndagen. På tisdag skulle vi dra hela familjen till fritidshuset. Bilen packad upp till nock.
När vi ska åka hemifrån är det "disco i panelen". Gula varningar för att drivlinan inte funkar, "besök verkstad"..
Batteri SOC 100% men bilen går ej framåt på el. Trampade mer på gas så startade ICE och vi kom fram till destinationen. Dock utan att bensinmotorn stängde av en enda gång. Farthållare funkar ej plus annat som inte lirar som det ska.
Ringer runt och första felsökningstid är om 3 v på snabbaste verkstan inom räckhåll.. kollar felkoder med en enkel läsare.
-Lost com with ecm/pcm
-Lost com with vehicle dynamic control
-Lost com with body module C
-Invalid data from drive motor control A
Dagen efter: Endast gul motorlampa
Ytterligare en dag senare: Felkodsfri!
Inte rört nånting, inte kört i nån vattenpöl.
Bil parkerad under tak.
Verkstaden jag snackade med rek att höra av mig när det kommer tillbaka...

Någon mer som upplevt detta?

• Wow
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J junkan skrev:
Måste säga att jag är rätt nöjd med min 2025.
Fick återkallelse på airbagen men den byttes snabbt ut.
I helgen kom jag 15 mil på el och sedan drog den 0,46 l/mil de kvarvarande 15 milen.
Kör alltid slut på elen först!
R-line 272hk varianten.
Visst är räckvidden bra. Men hur är det med användarvänlighet och tillförlitlighet? SW världen kommer du uppleva snart antar jag annars är livet jävligt orättvist!
Min bil levererad precis innan jul 24 är en mardröm...

H hulten skrev:
Visst är räckvidden bra. Men hur är det med användarvänlighet och tillförlitlighet? SW världen kommer du uppleva snart antar jag annars är livet jävligt orättvist!
Min bil levererad precis innan jul 24 är en mardröm...
Hade en mildhybrid likadan först och bytte sedan till denna ehybrid. Båda har fungerat bra vad gäller mjukvara.

J junkan skrev:
Hade en mildhybrid likadan först och bytte sedan till denna ehybrid. Båda har fungerat bra vad gäller mjukvara.
Okej. Livet är alltså förbannat orättvist!
Låt oss veta om/när ni får problem!

H hulten skrev:
Okej. Livet är alltså förbannat orättvist!
Låt oss veta om/när ni får problem!
Våran står på verkstad sedan 1 vecka tillbaka troligtvis ena kopplingen som har börjat slira man slutar ju aldrig bli imponerade på bristfallande kvaliten i nya bilar i överlag tur att täcks av nybilsgaranti iallfall.

• Gilla
hulten
  • Laddar…
Idag var jag med om en konstig resa med min Passat e-hybrid MY24:
Startade söder om Linköping med målet i Nora.
Bilen var tom på batteri efter körningen till startpunkten för några dagar sedan, så fossildrift var allt som fanns tillgängligt.
Men det såg OK ut i ett par mil då plötsligt navigatorn visade bilens position långt ute på åkrarna intill vägen och hastighetsgränsen flaxade upp och ner hej vilt. Ibland detekterade den en hastighetsskylt och fick det rätt men efter några sekunder tvär-sänktes fartgränsen och positionen dansade ut i terrängen utanför vägen...
Jag provade med att stanna och slå av/på bilen men det hjälpte inte. Det var som om GPS-en fått frispel och därmed allt vad fartgränser och liknade tappats bort.
Sen passerade vi en bekant norr om Motala fortfarande med dessa problem och jag stannade hos honom drygt en timme. När vi sedan åkte vidare så hade GPS-en lagat sig och bilen betedde sig normalt igen...

Nu undrar jag:
1) Vad 17 var det som hade fått bilen att bete sig så här?
2) Varför lagade den sig inte när jag stannade och stängde av den för att sedan återstarta den första gången?
3) Varför blev den OK igen efter den längre pausen hos min bekant?
4) Vad är korrekt åtgärd för att laga problemet?

Det var extremt obehagligt med detta fel för det gick inte att använda farthållaren alls och den visade hela tiden fel hastighetsgräns så det var svårt att hålla en jämn och laglig fart.
Plus att den slängde upp felmeddelanden hela tiden om funktioner som inte fanns längre och överskridna hastighetsgränser mm.
☹️🤬

• Ledsen
hulten
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Idag var jag med om en konstig resa med min Passat e-hybrid MY24:
Startade söder om Linköping med målet i Nora.
Bilen var tom på batteri efter körningen till startpunkten för några dagar sedan, så fossildrift var allt som fanns tillgängligt.
Men det såg OK ut i ett par mil då plötsligt navigatorn visade bilens position långt ute på åkrarna intill vägen och hastighetsgränsen flaxade upp och ner hej vilt. Ibland detekterade den en hastighetsskylt och fick det rätt men efter några sekunder tvär-sänktes fartgränsen och positionen dansade ut i terrängen utanför vägen...
Jag provade med att stanna och slå av/på bilen men det hjälpte inte. Det var som om GPS-en fått frispel och därmed allt vad fartgränser och liknade tappats bort.
Sen passerade vi en bekant norr om Motala fortfarande med dessa problem och jag stannade hos honom drygt en timme. När vi sedan åkte vidare så hade GPS-en lagat sig och bilen betedde sig normalt igen...

Nu undrar jag:
1) Vad 17 var det som hade fått bilen att bete sig så här?
2) Varför lagade den sig inte när jag stannade och stängde av den för att sedan återstarta den första gången?
3) Varför blev den OK igen efter den längre pausen hos min bekant?
4) Vad är korrekt åtgärd för att laga problemet?

Det var extremt obehagligt med detta fel för det gick inte att använda farthållaren alls och den visade hela tiden fel hastighetsgräns så det var svårt att hålla en jämn och laglig fart.
Plus att den slängde upp felmeddelanden hela tiden om funktioner som inte fanns längre och överskridna hastighetsgränser mm.
☹️🤬
Låter som en bug du och bilens "dator" behövde bara en omstart för att fixa sig själv. Det hjälper inte med att bara stänger av och sätter på bilen du behöver hålla in av/på knappen för skärmen i ca 15-30s tills den slocknar helt för den ska starta om. Eller lämna bilen avstängd i någon timme därför det fungerade som vanligt efter din paus.

• Ledsen
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Fler än jag som kommer ut till bil med 87.5 MHz på radion som ny default inställning? Herregud VW. Ni gör mig så trött. Som en bil i r&d flottan 2 år innan säljstart....
Den avbockar TP trafikinformation i samma veva. Måste fixa själv varje gång.

• Haha
TommyC
  • Laddar…
Det finns en massiv uppdatering för 2024 års modell som borde vara släppt nu.
Jag hade en vanlig 2024 och den fick samma GPS-fel en gång som försvann när den vilat en stund.
Min var bokad för uppdatering i mars 2025 men den var tillbakadragen så det blev inte av.

Jag bytte sedan till en e-hybrid 2025 som varit felfri sedan april och snart 700 mil, inga buggar.

Så se till att få in programvaruuppdateringen, den måste göras på verkstad och de ville ha min bil i två dagar.

• Ledsen
hulten
  • Laddar…
J junkan skrev:
Det finns en massiv uppdatering för 2024 års modell som borde vara släppt nu.
Jag hade en vanlig 2024 och den fick samma GPS-fel en gång som försvann när den vilat en stund.
Min var bokad för uppdatering i mars 2025 men den var tillbakadragen så det blev inte av.

Jag bytte sedan till en e-hybrid 2025 som varit felfri sedan april och snart 700 mil, inga buggar.

Så se till att få in programvaruuppdateringen, den måste göras på verkstad och de ville ha min bil i två dagar.
2 dagar för att uppdatera sw? Herregud....
Min är byggd straxt innan årsskiftet 24-25. Bråkar hela tiden. Kommer ota uppdatering om och om igen men inget som löst problemet än.

• Gilla
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.