Felix042 Felix042 skrev:
Intressant så för dig så håller den i el läget tills batteriet är "tomt"? Kanske något man ska ta upp med sin återförsäljare kanske är något fel på bilden den går ju liksom mer på bensin en el när batteriet är mindre en 50%.
Jag kan köra motorväg i 110 tills batteriet är "tomt"

Nu hade vi en GTE från 2016 så jag vet inte hur mycket drivlinan är samma.

Men med kallt batteri på den var det lätt att få den att starta bensinmotorn istället, och vid kickdown så gick den i GTE-läge och startade bensinmotorn.

H hulten skrev:
Jag kan köra motorväg i 110 tills batteriet är "tomt"
Intressant motorväg går knappt att köra på el alls speciellt när man accelererar lite så går motorn igång och stängs knappt av först man åker av motorvägen igen. Speciellt när batteriet är på under 50% då går den princip alltid på bensin på motorvägen.

Och brukar heller inte gå tvinga in den i e-mode heller.

Handlar de senaste inläggen om "Nya Passat e-hybrid" eller nån annan modell?
Jag kan i vart fall ställa bilen i antingen Hybrid- eller El-drift oavsett vägtyp och i El-läge är bensinmotorn permanent avstängd.
Det är 94 km hemifrån till sommarstugan och hälften är motorväg/motortrafikled. Kommer fram med 25% kvar i batteriet utan att bensinmotorn varit igång under resan.
Tog ut bilen i slutet av oktober 2024.

B Bo Berglund skrev:
Handlar de senaste inläggen om "Nya Passat e-hybrid" eller nån annan modell?
Jag kan i vart fall ställa bilen i antingen Hybrid- eller El-drift oavsett vägtyp och i El-läge är bensinmotorn permanent avstängd.
Det är 94 km hemifrån till sommarstugan och hälften är motorväg/motortrafikled. Kommer fram med 25% kvar i batteriet utan att bensinmotorn varit igång under resan.
Tog ut bilen i slutet av oktober 2024.
Ja det gäller nya Passat E-Hybrid i vårt fall så betyder inte E-mode att att bilen ligger permanent i el läget det hoppas över till bensin motor när det känner för det ändå. Ibland går det inte ens välja E-mode även fast det finns bra med räckvidd kvar i batteriet.

Så för er så håller bilen i el läget tills batteriet är tomt oavsett hur man kör?

Felix042 Felix042 skrev:
Ja det gäller nya Passat E-Hybrid i vårt fall så betyder inte E-mode att att bilen ligger permanent i el läget det hoppas över till bensin motor när det känner för det ändå. Ibland går det inte ens välja E-mode även fast det finns bra med räckvidd kvar i batteriet.

Så för er så håller bilen i el läget tills batteriet är tomt oavsett hur man kör?
Visst kan bilen välja att starta motorn om den inte gått på 30 dagar men att jämföra med gamla modellen är värdelöst. Jag åker motorväg 7 mil enkel resa varje dag. Har tankat bensin två gånger på dryga 1000 mil och då ingår det tvingat hybridläge när jag kör med släp och längre resor till stugan.
99% av pendlingen går bilen 100% el. Kommer precis fram till jobbet i 110 när det är kallt (vinter). Långsam körning ger 8 mil kvar när jag kommer hem efter 7 körda mil (riktig snålskjuts bakom tradare i 90 km/h). Ta ett snitt däremellan så har du medel räckvidd beroende på hastighet och ambient temp.

H hulten skrev:
Visst kan bilen välja att starta motorn om den inte gått på 30 dagar men att jämföra med gamla modellen är värdelöst. Jag åker motorväg 7 mil enkel resa varje dag. Har tankat bensin två gånger på dryga 1000 mil och då ingår det tvingat hybridläge när jag kör med släp och längre resor till stugan.
99% av pendlingen går bilen 100% el. Kommer precis fram till jobbet i 110 när det är kallt (vinter). Långsam körning ger 8 mil kvar när jag kommer hem efter 7 körda mil (riktig snålskjuts bakom tradare i 90 km/h). Ta ett snitt däremellan så har du medel räckvidd beroende på hastighet och ambient temp.
Verkar vara något skumt med våran isåfall när batteriet är på <50% så går den mer på bensin en el näst intill omöjligt att köra slut på elen eftersom motorn vill på hela tiden. Brukar bli så man kommer fram med med 5mil kvar i batteriet även fast det resor som man bör kunna köra helt på el. Den går allstå på el tills det är runt 40-50% kvar sen hamnar den iprincip i permanent hybrid drift så ska väl det inte vara?

Felix042 Felix042 skrev:
Den går allstå på el tills det är runt 40-50% kvar sen hamnar den iprincip i permanent hybrid drift så ska väl det inte vara?
På min gamla Passat GTE 2020 var man tvungen att ställa in hybrid-drift varje gång man startade eftersom den automatiskt gick över till ren el-drift varje start.
T.ex om man på en långfärd stannade för lunch och sen fortsatte utan att ställa in hybrid igen så körde den helt slut på batteriet direkt innan den tvingades att gå över till hybrid. Går fort på motorväg...

På min nya Passat 2024 så väljer den hybrid om man inte gör något.
Men den minns vad man gjort även vid kortare uppehåll.

I den gamla GTE fanns det även en möjlighet att ställa in en minsta laddningsnivå varvid bilen själv laddade upp till denna ifall det var lägre eller körde el till den nivån varefter den gick över i hybrid.

Detta finns inte fungerande på den nya Passaten, dvs den kan inte ladda tillbaka i batteriet det som saknas för att man skall kunna ha el kvar till slutet av färden. ☹️

Rent allmänt så fungerar dessa el-inställningar inte alls enligt instruktionsboken (papper eller den inbyggda i infotainment) utan inget händer när man försöker följa instruktionerna....
Jättevisset.

(Se tidigare inlägg av mig angående el-funktionerna)

Uppdatering ang el/bensin:
Igår åkte jag fram och tillbaka hem från sommarstugan (93 km enkel resa). Vid start var den fullt uppladdad och den körde på ren eldrift hela vägen hem, kom fram med ett par km kvar i batteriet.

När vi sedan skulle åka tillbaka så hade bilen bara hunnit ladda till c:a 50% vilket inte räcker, speciellt i det kalla väder som rådde då. Räckvidden angavs som 65 km. Men jag gjorde inget åt bilen för att se vad som skulle hända.
Det visar sig att den själv valde hybridläget redan från start vid denna resa. Och vi kom fram med c:a 5 km kvar i batteriet.

Hur kan detta fungera?
Jag tror att det handlar om att vi alltid kör med navigeringen påslagen när vi åker mellan dessa destinationer för att få koll på hur långt det är kvar och ankomsttiden när vi åker till stugan. Detta för att vi måste passa en färja och det handlar oftast om minuter då...

Alltså:
Jag tror att navigeringen hjälper till att styra driftläget genom att bilen får reda på hur långt man skall åka....

Prova detta och se ifall det blir bättre resultat.

B Bo Berglund skrev:
Jag tror att navigeringen hjälper till att styra driftläget genom att bilen får reda på hur långt man skall åka....
Om detta stämmer och inte framgår av instruktionsboken är det rätt häpnadsväckande...

Allt med "instruktionsboken" är hänadsväckande.... 🤬

• Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
U
Alfredo Alfredo skrev:
Om detta stämmer och inte framgår av instruktionsboken är det rätt häpnadsväckande…
Dock inget ovanligt då de på service-/instruktions-/illustrations-sidan är långt ifrån ingenjörerna på utveckling. Så mycket missas. Skulle man dessutom få med all funktionalitet till slutanvändare skulle du bli förvånad över hur tjock den skriften skulle bli.

Som exempel så är en klimatanläggning i en bil välidigt mer sofistikerad än man tror. Det sitter temperatur givare ute, inne och på framrutan för att räkna fram daggpunkt för att veta när det kan komma kondens på rutan. När den sprutar varmluft så prioriterar den olika utblås mot när den ger kyla osv. för att varmluft upplevs annorlunda (kvavt) om man får det direkt i amsiktet osv. Finns väldigt många som tänker på funktioner som inte användarna alls vet om, och som är för mycket att ens nämna.

U Utsliten och utdömd skrev:
Det sitter temperatur givare ute, inne och på framrutan för att räkna fram daggpunkt för att veta när det kan komma kondens på rutan.
Fast hur klimatsystemet fungerar "internt" tycker jag är något helt annat än den basfunktionalitet vi diskuterar här.

B Bo Berglund skrev:
Uppdatering ang el/bensin:
Igår åkte jag fram och tillbaka hem från sommarstugan (93 km enkel resa). Vid start var den fullt uppladdad och den körde på ren eldrift hela vägen hem, kom fram med ett par km kvar i batteriet.

När vi sedan skulle åka tillbaka så hade bilen bara hunnit ladda till c:a 50% vilket inte räcker, speciellt i det kalla väder som rådde då. Räckvidden angavs som 65 km. Men jag gjorde inget åt bilen för att se vad som skulle hända.
Det visar sig att den själv valde hybridläget redan från start vid denna resa. Och vi kom fram med c:a 5 km kvar i batteriet.

Hur kan detta fungera?
Jag tror att det handlar om att vi alltid kör med navigeringen påslagen när vi åker mellan dessa destinationer för att få koll på hur långt det är kvar och ankomsttiden när vi åker till stugan. Detta för att vi måste passa en färja och det handlar oftast om minuter då...

Alltså:

Prova detta och se ifall det blir bättre resultat.
Så om jag förstått dig rätt kunde du åka hela vägen till stugan på eldrift utan att motorn hoppa igång någon gång?

Måste ju vara något fel på våran den går iprincip alltid på hybriddrift när det är mindre en 50% kvar även om klickar i el läget manuellt igen så går till hybrid läge såfort man nuddar gasen.

Har även lagt märke att bilen inte vet vilket läge den ska vara i ibland vid korsningar där man behöver stanna helt vilket är ganska farligt eftersom man blir stilla stående mitt i vägen och bilen reagera inte först efter några sekunder. Någon annat som har upplevt detta?

Felix042 Felix042 skrev:
Så om jag förstått dig rätt kunde du åka hela vägen till stugan på eldrift utan att motorn hoppa igång någon gång?

Måste ju vara något fel på våran den går iprincip alltid på hybriddrift när det är mindre en 50% kvar även om klickar i el läget manuellt igen så går till hybrid läge såfort man nuddar gasen.

Har även lagt märke att bilen inte vet vilket läge den ska vara i ibland vid korsningar där man behöver stanna helt vilket är ganska farligt eftersom man blir stilla stående mitt i vägen och bilen reagera inte först efter några sekunder. Någon annat som har upplevt detta?
Min går default på eldrift. Läser att andra bilar går default hybrid? Verkar som VW utvecklarna varit på träspritfestival.
Min går som en vanlig bil. Respons och så. Visst, om man trycker plattan i mattan startar bensinmotorn annars el.
Den är ju ingen raket på el med 115 hk men det funkar! Toppar 140 på el.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.