56 792 läst ·
407 svar
57k läst
407 svar
Erfarenhet VW Nya Passat e-hybrid 2024
Då låter man bli att köpa den tekniska prylen/bilen av slentrian.Alfredo skrev:
Det klart att en längre provkörning ger mer än en kortare men visst är något lite urspårat om teknikfinesserna är av arten att ”de går att leva med”.
Fram tills rätt nyligen har nya tekniska finesser på avancerad teknikprylar varit något jag ”dreglat” över, inte något jag med tvekan accepterat.
Något är rejält fel när man inte kan ställa in en teknisk pryl så att den ”permanent” beter sig som man vill, utan börjar räkna hur många onödiga knapptryck varje resa måste inledas med för att bilen ska gå att leva med. 😢😡
Vis på egen erfarenhet provkör jag en bil flera gånger och många mil, innan jag bestämmer mig.
Mitt fokus är då, sätenas komfort och hur kör hjälpen funkar och kan ställas in.
Men att de inte går att stänga av permanent är EU och EuroNcap som ligger bakom.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Så är det ja, och biltillverkare har de funktioner som krävs av dem samt de de tror att kunderna vill ha, de är fler än de var för 20år sedan.K Kasken skrev:
Att du kallar dem tingel-tangel och krimskrams betyder inte att de inte är användbara för andra.
Jag uppskattar de flesta av funktionerna i en modern bil, och vill definitivt inte ha en knapp till allt.
Men nu behöver vi inte skräpa ner Passat-tråden mer.
Problemet är mera att folk blint och naivt litar på att de stora biltillverkarna som man haft förtroende för i årtionden.GoC skrev:
Gemene man kan helt enkelt ta in att stora biltillverkare som Volvo, BMW, VW osv osv kan släppa system ut till konsument som fungerar så illa som de gör.....
Det finns ju för tusan till och med folk som på fullaste allvar tror på att det går att bygga helt självkörande bilar som reder ut alla förekommande situationer och förutsättningar som en förare kan utsättas för.... Att detta kommer vara något som säljs till konsument och kommer rulla omkring på våra vägar inom 10år.
På nya Passat så är det bara bläddra ner ett steg assistance menyn sen klickar du på "OK" på ratten så kommer menyn men alla assistance system näst högst upp hittar du hastighetsvarning bara klicka bort den så slipper du varnar för det hela tiden.H hulten skrev:
Samma har har kört bilar med dessa system sedan 2021 och tycker det inte är farligt dock har jag märkt lane assist kan balla ur lite när det snö på vägen men det är ju hur lätt som helst att stänga av på VAG bilar bara 2 knapptryck på ratten. Hastighets anpassningen på farthållaren är dock sådär men det kan man stänga av permeant så inre direkt några problem.13th Marine skrev:
Intressant, jag har alla dessa funktioner och har inte alls samma upplevelse.
Körde förra generationens Passat, den var inte klockren i funktionerna, snarare OK.
Men med ID4an känns de betydligt med slipade och tycker det funkar bra (okej, skyltavläsningen är fortfarande sådär.)
Det låter som att de misslyckats med nya Passaten.
Har kommer en video på hur man snabbat stänger hastighetenvarnaren via förare displayen.Felix042 skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 801 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 801 inlägg
Fram till juni 2024 gick det, sen kom EU med krav på cybersäkerhet så nu behövs det speciella ID-kort eller personlig nycklar för att ändra säkerhetsfunktioner i fordon. Systemen kräver att ändringar knyts till en person för att begränsa att systemen ska kunna hackas.Alfredo skrev:
Någon mer som har haft problem med minnet på förar stolen verkar helt ha slutat fungera på våran inget händer när man klickar på någon minnes knap eller försöker spara en ny position och när man byter förar profil så ändrar den bara passangerar stolens läge.
Någon som upplevt något liknade och vet om det går fixa själv på något smidigt sätt?
Någon som upplevt något liknade och vet om det går fixa själv på något smidigt sätt?
Någon som också upplever att det "knappt" går att endast köra på el när man har mindre en 50% kvar i batteriet tycker motorn hoppar igång alldeles för lätt även fast man har bra räckvidd kvar och har bilen i "E-mode" ganska irriterande när man har tillräckligt med räckvidd at sig destinationen men motorn går på i onödan hela tiden.
Känner inte igen det där.Felix042 skrev:
Någon som också upplever att det "knappt" går att endast köra på el när man har mindre en 50% kvar i batteriet tycker motorn hoppar igång alldeles för lätt även fast man har bra räckvidd kvar och har bilen i "E-mode" ganska irriterande när man har tillräckligt med räckvidd at sig destinationen men motorn går på i onödan hela tiden.
Däremot kan jag säga att VW verkar ha backat på den "permanenta" manöverbromsen vid backning. Gissar att de fått mycket skit från oss förare..
Efter en uppdatering ota går funktionen att stänga av permanent!
Håller tummarna att inte nästa uppdatering klickar i rutan default igen 😅
Intressant så för dig så håller den i el läget tills batteriet är "tomt"? Kanske något man ska ta upp med sin återförsäljare kanske är något fel på bilden den går ju liksom mer på bensin en el när batteriet är mindre en 50%.H hulten skrev:Känner inte igen det där.
Däremot kan jag säga att VW verkar ha backat på den "permanenta" manöverbromsen vid backning. Gissar att de fått mycket skit från oss förare..
Efter en uppdatering ota går funktionen att stänga av permanent!
Håller tummarna att inte nästa uppdatering klickar i rutan default igen 😅