Körde precis en sväng, lane assist verkar inte gå att stänga av permanent. Däremot är den som sagt inte fullt så påträngande som traffic assist.
Stänga av traffic assist görs med en knapp på ratten.
Stänga av lane assist behövs tre knapptryckningar tror jag.

13th Marine 13th Marine skrev:
Körde precis en sväng, lane assist verkar inte gå att stänga av permanent. Däremot är den som sagt inte fullt så påträngande som traffic assist.
Stänga av traffic assist görs med en knapp på ratten.
Stänga av lane assist behövs tre knapptryckningar tror jag.
Eller så lär man sig att köra med bilens alla hjälpmedel
Jag är inne på andra bilen nu med alla upptänkliga hjälpmedel. Kör 95% med det som heter trafic assist på VW språk. Har nog blivit 8000mil körda med alla hjälpsystem påslagna.
Bara lära sig hur man skall köra för att slippa reta sig på dom.

• Arg
  • Gilla
Magnus Ekman Abild och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Bara lära sig hur man skall köra för att slippa reta sig på dom.
Det handlar väl om synsätt. Ska tekniken anpassa sig till hur jag anser att den ska fungera eller ska jag tvingas agera som tekniken tycker att jag ska agera?

Jag vet vad jag anser...

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Felix042 Felix042 skrev:
Det går att stänga hastighetsvarningen direkt från förare displayen om du scrolla ner till assistanssystem displayen och sedan klicka på ok knappen på ratten så får du en meny med all assistans system som du snabbat kan stänga av istället för att gå igenom massa menyer på infotainment skärmen.
Menar du från ratten? Fanns på tidigare modeller som jag är van vid. Min bil har har ingen sådan knapp längre.
Måste in i stora displayen och joxa.

Alfredo Alfredo skrev:
Det handlar väl om synsätt. Ska tekniken anpassa sig till hur jag anser att den ska fungera eller ska jag tvingas agera som tekniken tycker att jag ska agera?

Jag vet vad jag anser...
Amen på den!

Jag brukar resonera som så när det gäller allehanda tekniska prylar att jag skiter högaktningsfullt i all dynga som dagens prylar fylls med, så länge jag som ägare/användare tillåts stänga av skiten om jag ej önskar att det skall vara igång.
Mitt senaste bilbyte så gick jag från årsmodell -09 till -04.... Det anser jag visar ganska tydligt hur imponerad jag är av allt tingel-tangel och krimskrams som dagens bilar fylls med...... SOM INTE GÅR ATT STÄNGA AV, ELLER VÄLJA BORT.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Till alla som skriver hur det fungerar "på sin bil". Jag och säkert många andra som hoppat på VW:s senaste laddhybrid med 20kWh batteriet kommer från tidigare bilar inom VW familjen. Själv har jag nyligen åkt 6000 mil vardera med 2021 Seat Leon FR laddhybrid och 2023 Skoda Octavia laddhybrid.
INGET är sig likt. Rattknappen som i Octavia stängde av lane assist finns ej. Tyvärr!
Till den som skrev att man bara ska anpassa sig till bilens teknik.. Det är ju liksom svårt när jag inte ens kan parkera i min egen carport utan att avaktivera nödbroms/manöverbroms.
Det tar tvärstopp även om man smyger i 1 km/h.

Annat exempel från vardagen. Kör 110 på E4 i högerfil med omkörande bil till vänster om mig när min bil plötsligt vill gira vänster mot omkörande bil för att den ser vattensamling i hjulspåren som uppfattas som målade linjer. Inte tryggt för 5 öre. Då har bilen ändå side assist och bör ju således veta att jag har en bil bredvid.
Kom igen VW!

Efter 1000 körda mil med min nya bil är största plumparna:
-Bilen går inte att klimatisera med el från stolpe (nej dessa går inte att få med bränsledriven värmare längre). Det drar ca 10% batteri SOC vid kall väderlek från batteriet. Dvs du startar inte resan med full laddning trots att bilen är ansluten till nätet. Spelar ingen roll om den är kopplad till enfas eller 11kW trefas. Den tar batteriel i alla fall.

-Alla säkerhetsfunktioner är per default på så fort du startar bilen ink manöverbroms som tvärnitar så fort den ser en garagetröskel eller vägg i carport tex.
VW säger att de anpassat sig för att få bra betyg i euroncap, där värderas tyvärr inte användarvänlighet. Eller för den delen O-säkerheten det innebär att behöva fippla med en tv skärm.

-Bilen upplevs trafikfarlig med lane assist på vintern och i vissa fall även regn. Det rycker och sliter i ratten trots att du kör mitt i filen. Betyder att man vill avaktivera detta i sådant väder. Men funktionen måste stängas av via meny i tv:n. Ingen snabbknapp i ratten längre.

-Hastighetsvarning som inte har en aning om hastighetsgräns. Plingar och varnar i 50 fast man får köra 60. Eller så tror den plötsligt att det är 80 på motorvägen. Hjälp eller stjälp? Ska jag anpassa mig här med?

Utan att stänga dessa funktioner så blir bilresan bara ett irritationsmoment tyvärr.
Och med handen på hjärtat.. jag gillar inte min nya bil längre.

• Ledsen
  • Arg
Kasken och 2 till
  • Laddar…
Intressant, jag har alla dessa funktioner och har inte alls samma upplevelse.
Körde förra generationens Passat, den var inte klockren i funktionerna, snarare OK.
Men med ID4an känns de betydligt med slipade och tycker det funkar bra (okej, skyltavläsningen är fortfarande sådär.)

Det låter som att de misslyckats med nya Passaten.

Jag tyckte vår Passat MY17 med stora nav och digital mätartavla hade en bra kompromiss mellan knappar och touch.
Mittkonsolens pekskärm i en Volkswagen Passat MY17 med en digital display som visar interiör och klimatinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H hulten skrev:
Till alla som skriver hur det fungerar "på sin bil". Jag och säkert många andra som hoppat på VW:s senaste laddhybrid med 20kWh batteriet kommer från tidigare bilar inom VW familjen. Själv har jag nyligen åkt 6000 mil vardera med 2021 Seat Leon FR laddhybrid och 2023 Skoda Octavia laddhybrid.
INGET är sig likt. Rattknappen som i Octavia stängde av lane assist finns ej. Tyvärr!
Till den som skrev att man bara ska anpassa sig till bilens teknik.. Det är ju liksom svårt när jag inte ens kan parkera i min egen carport utan att avaktivera nödbroms/manöverbroms.
Det tar tvärstopp även om man smyger i 1 km/h.

Annat exempel från vardagen. Kör 110 på E4 i högerfil med omkörande bil till vänster om mig när min bil plötsligt vill gira vänster mot omkörande bil för att den ser vattensamling i hjulspåren som uppfattas som målade linjer. Inte tryggt för 5 öre. Då har bilen ändå side assist och bör ju således veta att jag har en bil bredvid.
Kom igen VW!

Efter 1000 körda mil med min nya bil är största plumparna:
-Bilen går inte att klimatisera med el från stolpe (nej dessa går inte att få med bränsledriven värmare längre). Det drar ca 10% batteri SOC vid kall väderlek från batteriet. Dvs du startar inte resan med full laddning trots att bilen är ansluten till nätet. Spelar ingen roll om den är kopplad till enfas eller 11kW trefas. Den tar batteriel i alla fall.

-Alla säkerhetsfunktioner är per default på så fort du startar bilen ink manöverbroms som tvärnitar så fort den ser en garagetröskel eller vägg i carport tex.
VW säger att de anpassat sig för att få bra betyg i euroncap, där värderas tyvärr inte användarvänlighet. Eller för den delen O-säkerheten det innebär att behöva fippla med en tv skärm.

-Bilen upplevs trafikfarlig med lane assist på vintern och i vissa fall även regn. Det rycker och sliter i ratten trots att du kör mitt i filen. Betyder att man vill avaktivera detta i sådant väder. Men funktionen måste stängas av via meny i tv:n. Ingen snabbknapp i ratten längre.

-Hastighetsvarning som inte har en aning om hastighetsgräns. Plingar och varnar i 50 fast man får köra 60. Eller så tror den plötsligt att det är 80 på motorvägen. Hjälp eller stjälp? Ska jag anpassa mig här med?

Utan att stänga dessa funktioner så blir bilresan bara ett irritationsmoment tyvärr.
Och med handen på hjärtat.. jag gillar inte min nya bil längre.
Nej, detta låter ju inte som en bil en vill ha, tyvärr.

13th Marine 13th Marine skrev:
bra kompromiss mellan knappar och touch.
Det finns ingen.
Touchskärmar har inte i en förarmiljö att göra. Punkt.

• Gilla
hulten
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Det finns ingen.
Touchskärmar har inte i en förarmiljö att göra. Punkt.
Det blir många knappar det i en modern bil...

Alfredo Alfredo skrev:

Jag vet vad jag anser...
Alternativet är så klart att provköra bilen man tänker köpa under en längre tid, t.ex över en helg, för att se om alla hjälpsystem fungerar så man kan leva med bilen.
Många verkar köpa bil, ofta samma fabrikat, av ren slentrian och kör möjligen ett varv runt kvarteret.

GoC GoC skrev:
så man kan leva med bilen.
Det klart att en längre provkörning ger mer än en kortare men visst är något lite urspårat om teknikfinesserna är av arten att ”de går att leva med”.

Fram tills rätt nyligen har nya tekniska finesser på avancerad teknikprylar varit något jag ”dreglat” över, inte något jag med tvekan accepterat.

Något är rejält fel när man inte kan ställa in en teknisk pryl så att den ”permanent” beter sig som man vill, utan börjar räkna hur många onödiga knapptryck varje resa måste inledas med för att bilen ska gå att leva med. 😢😡

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Extra irriterande när funktionen man letar efter finns i hjälpskärmen i bilen men inte i verkligheten!!!
Som inställningarna kring laddningen tex.
☹️
Hjälpfunktionen säger en sak men det visar sig att detta inte går att utföra....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.