H hulten skrev:
Gamla bilarna reducerade enfasladdning till 1,4kW medan nya "plattformen" med 20kWh batteriet ger 1,7kW laddeffekt
Gäller det även om man har enfas-box?
Dvs att den ser att det bara är 1 fas och använder den fullt ut om det är under 1,7 kW?
Eller blir det mina 3,1 kW / 3, dvs bara 1 kW?

Nu har jag lyckats hitta en VW on-line manual för min bil (fick mata in chassinumret för att det skulle gå). Där har jag hittat en beskrivning om hur man skall gå tillväga för att göra inställningar av laddningens beteende. Jag har tagit screenshot av stegen för att skriva ut på papper innan jag gick till bilen. Här är deras beskrivning:
Skärmdump från en VW on-line manual som visar instruktioner för att ställa in ivägkörningstid och föredragna laddningstider i bilens infotainmentsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är att redan steg 2 inte funkar för det finns inget sådant val att göra!!!!!
Vad är det för dårar som satt ihop mjukvaran i den här bilen?
Jag har suttit en lång stund i bilen nu och försökt att söka mig fram i deras hjälpfunktion men det blir exakt samma som på nätet (se ovan) och fungerar alltså inte...

När man kommer till "Laddning/Setup" så finns det två val:
- Minska AC-laddström
- Lossa AC-laddkontakt automatiskt

Inte ett spår av det som bruksanvisningen pratar om....

Vad kan man göra?

Redigerat:
Mina siffror gäller när man "kryssar i" begränsad laddning och står vid enfasanslutning.

I övrigt kan jag bara hålla med angående mjukvara. Helt hopplöst.
Mina ritualer innan jag lämnar carporten är att gå in i menyn "assistans system" och kryssa ur hastighetsvarning, linjevarning, trötthetsvarning. Då går bilen helt ok på e4. Så fort jag lägger i backen går jag in i menyn som kommer upp och kryssar ur manöverbroms för att slippa tvärnitar.
Synd att det ska behöva vara så här.

Har försökt få bilen att spara 20% SOC till p-värme när jag åker till stugan men får inte det att funka.. menyn dyker upp men spelar ingen roll vad jag väljer. Den kör till noll i alla fall.

När jag lämnar arbetet lyser ofta gul varning kaffekopp i 10 minuter. Dricker jag för mycket eller för lite kaffe på jobbet?

I övrigt inga tips tyvärr!

H hulten skrev:
Mina ritualer innan jag lämnar carporten är att gå in i menyn "assistans system" och kryssa ur hastighetsvarning, linjevarning, trötthetsvarning. Då går bilen helt ok på e4. Så fort jag lägger i backen går jag in i menyn som kommer upp och kryssar ur manöverbroms för att slippa tvärnitar.
Tack för tipset!
Ska kolla i morgon, men jag har överraskats flera gånger av den här tvärniten när jag backar ut ur mitt trånga garage och irriterat mig på det.
Dessutom har ju bilen fel när det gäller vilken hastighet som gäller, tex börjar den plinga när jag kör vägen förbi mitt hus och kommer förbi till nästa avtag till ett mindre villaområde där det är 30 därinne. Nu tror bilen det är 30 ute på förbifarten också och börjar pipa...
Samma på den nya vägen mellan Västerås och Köping, där slår den om till 70 eller 80 då och då fast det är motorväg och 110. Kör ju på farthållare och den bromsar ju ner då.....
H hulten skrev:
Har försökt få bilen att spara 20% SOC till p-värme när jag åker till stugan men får inte det att funka.. menyn dyker upp men spelar ingen roll vad jag väljer. Den kör till noll i alla fall.
Men det funkar för mig att gå in i hybrid-menyn (tror jag det var) och ändra till vilken laddnivå den får gå ner till. Då har jag denna laddning kvar tills jag kommer fram till småvägarna på slutet.
Men denna inställning försvinner när man tex stannar för att köpa en macka på en bensinstation. Nollställs ju då och man måste komma ihåg att sätta på det igen.
På GTE kunde man sätta en laddnivå större än vad man har i batteriet just då och då laddade bilen upp dit när man körde. Det funkar inte nu utan har man kört tomt så förblir det tomt tills man är framme och kan ladda batteriet från boxen.

Nu har jag fått besked från VW angående dessa inställningar, de skriver:

Nu har jag fått till svar ifrån vår produktsupport:

I dagsläget finns inte denna funktion i laddhybriderna.

De säger att fabriken hälsar att denna funktion med laddplatser ska komma någon gång mellan Q2 och Q3 med en mjukvaruuppdatering.
Det var väl fint....
Man har en funktion i bruksanvisningen och samma i bilens hjälpfunktion och så finns den alltså inte i alla fall....

• Gilla
hulten
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Tack för tipset!
Ska kolla i morgon, men jag har överraskats flera gånger av den här tvärniten när jag backar ut ur mitt trånga garage och irriterat mig på det.
Dessutom har ju bilen fel när det gäller vilken hastighet som gäller, tex börjar den plinga när jag kör vägen förbi mitt hus och kommer förbi till nästa avtag till ett mindre villaområde där det är 30 därinne. Nu tror bilen det är 30 ute på förbifarten också och börjar pipa...
Samma på den nya vägen mellan Västerås och Köping, där slår den om till 70 eller 80 då och då fast det är motorväg och 110. Kör ju på farthållare och den bromsar ju ner då.....

Men det funkar för mig att gå in i hybrid-menyn (tror jag det var) och ändra till vilken laddnivå den får gå ner till. Då har jag denna laddning kvar tills jag kommer fram till småvägarna på slutet.
Men denna inställning försvinner när man tex stannar för att köpa en macka på en bensinstation. Nollställs ju då och man måste komma ihåg att sätta på det igen.
På GTE kunde man sätta en laddnivå större än vad man har i batteriet just då och då laddade bilen upp dit när man körde. Det funkar inte nu utan har man kört tomt så förblir det tomt tills man är framme och kan ladda batteriet från boxen.
Okej! Kan alltså hända att jag hade 19% när jag försökte behålla 20%. Funkade som du säger på gamla plattformen men inte längre tydligen..

H hulten skrev:
Okej! Kan alltså hända att jag hade 19% när jag försökte behålla 20%. Funkade som du säger på gamla plattformen men inte längre tydligen..
Exakt, det börjar kännas som att man är försökskanin för den nya generationen av Passat hybrid nu... ☹️
Här några punkter:

1) Bensinnivå, visning i bilen
Man kan inte se i instrumentpanelen eller infotainmentskärmen hur mycket bensin man har kvar i tanken (liter eller %) utan bara vad de tror att bensinen kan tänkas räcka i km.
I VW-appen på telefonen ser man % så datat finns ju, varför skulle man inte vilja se det inne i bilen?
Denna visning fanns i GTE-modellen.

2) Laddning av batteri under färd
Man kan inte ladda upp batteriet från bensinmotorn medan man kör om det blivit för tomt i batteriet, bara hindra att det inte sjunker under ett värde som man ännu inte nått ner till.
Detta kunde man göra i GTE.

3) Omställning av farthållare baserat på fel gränser
Farthållaren ställer om hastigheten till felaktiga begränsningsvärden under körning baserat på obefintliga hastighetsskyltar.
GTE ändrade inte farthållarens börvärde själv utan man fick ställa in det manuellt. Det är kanske en förbättring med denna nya lösning men då skall den inte läsa av hastighetsbegränsningarna fel.

4) Felaktig varning för hastighetsöverskridande
Den plingar varnande ifall man kör 50 på en 50-väg och passerar infarten till ett bostadsområde där det är 30 därinne. Detta när man kör vidare på 50-vägen.

5) Nödstopp under backning från garage
Den tvärbromsar slumpvis av sig själv när jag backar ut ur mitt garage. Har ännu inte förstått vad den tror är på väg att hända. Oftast gör den inte så här men sen rätt vad det är blir det "nödstopp".

6) Konfigurering av laddning
Det går inte att göra som det står i bilens hjälpmanual när det gäller att styra hur laddningen skall göras angående laddtider, ivägkörnings-tider, laddström-nivåer mm
Finns helt enkelt inte i verkligheten. ☹️

Som jag skrev ovan så har jag pratat med den säljare på VW jag köpte bilen av angående laddningen och han har gått vidare och fått reda på att detta med laddningshanteringen är under behandling och skall installeras via en mjukvaruuppdatering efter Q2-2025...

Nu får jag kontakta honom och få reda på hur man kan få sina synpunkter överförda till VW och åtgärdade.

• Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Exakt, det börjar kännas som att man är försökskanin för den nya generationen av Passat hybrid nu... ☹️
Här några punkter:

Man kan inte se i instrumentpanelen eller infotainmentskärmen hur mycket bensin man har kvar i tanken (liter eller %) utan bara vad de tror att bensinen kan tänkas räcka i km.
I VW-appen på telefonen ser man % så datat finns ju, varför skulle man inte vilja se det inne i bilen?

Man kan inte ladda upp batteriet från bensinmotorn medan man kör om det blivit för tomt i batteriet, bara hindra att det inte sjunker under ett värde som man ännu inte nått ner till.

Farthållaren ställer om hastigheten till felaktiga begränsningsvärden under körning baserat på obefintliga hastighetsskyltar.
GTE ändrade inte farthållarens börvärde själv utan man fick ställa in det manuellt. Det är kanske en förbättring med denna nya lösning men då skall den inte läsa av hastighetsbegränsningarna fel.

Den plingar varnande ifall man kör 50 på en 50-väg och passerar infarten till ett bostadsområde där det är 30 därinne. Detta när man kör vidare på 50-vägen.

Den tvärbromsar slumpvis av sig själv när jag backar ut ur mitt garage. Har ännu inte förstått vad den tror är på väg att hända. Oftast gör den inte så här men sen rätt vad det är blir det "nödstopp".

Det går inte att göra som det står i bilens hjälpmanual när det gäller att styra hur laddningen skall göras angående laddtider, ivägkörnings-tider, laddström-nivåer mm

Som jag skrev ovan så har jag pratat med den säljare på VW jag köpte bilen av angående laddningen och han har gått vidare och fått reda på att detta med laddningshanteringen är under behandling och skall installeras via en mjukvaruuppdatering efter Q2-2025...

Nu får jag kontakta honom och få reda på hur man kan få sina synpunkter överförda till VW och åtgärdade.
Angående punkt 5 så har jag märkt att detta händer mig när jag backar och inte litar på backkameran utan vänder mig om och "lättar" lite från sätet. Så länge jag sitter "stadigt" händer inte detta. Vet inte om det är detta som händer dig.

B Bamse73 skrev:
Angående punkt 5 så har jag märkt att detta händer mig när jag backar och inte litar på backkameran utan vänder mig om och "lättar" lite från sätet. Så länge jag sitter "stadigt" händer inte detta. Vet inte om det är detta som händer dig.
Du är för nära ngt som bilen ser som ett hinder. Tänkt som hjälp men verkar mest vara till besvär. Gick att permanent stänga av i förra generationen men är nu default alltid på när du startar bilen. VW säger att det ingår i Euroncap
Sjukt störigt då man får hjärtstopp

B Bo Berglund skrev:
Här några punkter:

H hulten skrev:
Du är för nära ngt som bilen ser som ett hinder. Tänkt som hjälp men verkar mest vara till besvär. Gick att permanent stänga av i förra generationen men är nu default alltid på när du startar bilen. VW säger att det ingår i Euroncap
H hulten skrev:
Angående punk 3 och 4 så var det exakt samma bekymmer för mig i min gamla GTE. Den hittade på egna hastigheter. Jag hoppades på att de skulle ha rättat till detta i nya e-Hybrid men den beter sig exakt lika 😕

1) Är det ett problem?. Personligen tycker jag att resterande körsträcka är bättre än "kvartstank" som man i alla fall måste fundera på hur långt det är.
2) Går inte på min MY-21, men man kör i GTE-läge laddas batteriet men det går år massor av bensin. På tidigare modeller gick det men det togs bort för att det inte ansågs miljövänligt att ladda med bensinmotorn.
3) Stäng av den automatiska hastighetsanpassningen. Problemet är skyltavläsningen som går på kass GPS-data om det saknas skyltar.
5) På MY-21 går detta att stänga av.

Denna generation går inte att få med bensinvärmare tyvärr. Så det är ju ganska nice att parkera bilen vid fritidshuset med vetskap av att man har el till en uppvärmning. Kommer man på det vid 19% SOC så är man tydligen rökt. Skulle gärna betala de dropparna för att köra i mål med 20%.

Redigerat:
E Edlunn skrev:
3) Stäng av den automatiska hastighetsanpassningen. Problemet är skyltavläsningen som går på kass GPS-data om det saknas skyltar.
5) På MY-21 går detta att stänga av.
3) Hur "stänger man av" hastighetsanpassningen?
Alltså på den bil som den här diskussionen handlar om (Nya Passat e-hybrid)
Jag har inte kvar min GTE MY20 längre....

När den inte gissar fel så är det ju OK att man slipper spana efter hastighetsskyltar hela tiden, men det är obehagligt när man kör på motorväg och passerar under en viadukt och bilen skiftar ner till 50....

• Gilla
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
3) Hur "stänger man av" hastighetsanpassningen?
Alltså på den bil som den här diskussionen handlar om (Nya Passat e-hybrid)
Jag har inte kvar min GTE MY20 längre....

När den inte gissar fel så är det ju OK att man slipper spana efter hastighetsskyltar hela tiden, men det är obehagligt när man kör på motorväg och passerar under en viadukt och bilen skiftar ner till 50....
Har inte hittat någon deaktivering... Nya grejer, inte aktuellt med input från gamla modellen.
Det jag blir förbannad på är dock när jag haft ngt som fungerade MY 2023, sedan när man hämtar ut nytt för 520k så funkar det så mkt sämre..

• Gilla
Bo Berglund
  • Laddar…
Nu har jag hittat en annan sak att undra över...
Idag skiftade jag till sommarhjulen och när det var gjort skall man ju kalibrera om punkasensorn genom att först se till att alla 4 hjulen har rätt tryck och sedan gå in i bilens inställningar och aktivera justeringen.
Jag hittade själva stället där det skulle göras men där fanns en tilläggsinformation jag inte sett förut:
Bilens skärmvisning visar inställningar för däck, markerat med "Vinterdäck" i rött, vilket tyder på att bilen tror att vinterdäck är monterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilen tror alltså att det sitter vinterdäck på fast de är bortskiftade. Så jag försökte hitta någonstans att ställa om detta till "Sommardäck"
Men jag gick bet...
Är det någon här som vet var man gör detta eller är det så att bilen själv bestämmer vilka däck den har baserat på datum eller liknande?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.