10 788 läst ·
47 svar
11k läst
47 svar
Erfarenhet om hyresgäst överklagar positivt förhandsbesked/bygglov
Nu är ju detta mitt i en stadsdel på en övergiven LITEN gård. Inga bönder i närheten vill ens arrandera den pga av att det inte är lönt att köra så långt för 1ha mark. Kostar mer än vad de får. Men ja, jag håller med om att produktiv jordbruksmark eller marker som kan bli produktiva inte ska bebyggas. Denna är långt ifrån produktiv.. Markägaren som ärv gården ska nu planera granar på den alt göra om den till skogsmark. Som sagt nu stor den och bara växer igen.R Risarvaren skrev:Ett för er tråkigt men aom jag ser det logiskt beslut. Det ologiska är de som fick positiva beslut. Åkermark är inte bara en global bristvara utan även nationellt. Det fanns 2021 ca 2000 kvadratmeter odlingsbar mark per capita globalt. Den siffran sjunker alltför snabbt pga bebyggelse, erosion och befolkningsökning.
Personligen anser jag att tjänstemän som ger bygglov på jordbruksmark borde åtalas.
Så kan man tycka men min åsikt är att alla undantag mot byggförbud på åkermark, oavsett om den är produktiv eller ej, skall stoppas. Givna bygglov som ännu inte startats skall dras tillbaka och tjänstemän som godkänt redan uppförda byggnader utan riksintresse bör åtalas för försumligheten. Principen är viktig för mänskligheten mennkanske olycklig för vissa enskilda individer.Tintrank skrev:
Nu är ju detta mitt i en stadsdel på en övergiven LITEN gård. Inga bönder i närheten vill ens arrandera den pga av att det inte är lönt att köra så långt för 1ha mark. Kostar mer än vad de får. Men ja, jag håller med om att produktiv jordbruksmark eller marker som kan bli produktiva inte ska bebyggas. Denna är långt ifrån produktiv.. Markägaren som ärv gården ska nu planera granar på den alt göra om den till skogsmark. Som sagt nu stor den och bara växer igen.
Kanske du skulle bli politiker då? 🙃 Sist vad jag hörde ifrån Sveriges riksdag så finns det ett förslag på att klassificera åkermark idag för att markera ut de som är produktiva, kan bli produktiva och de som aldrig kommer bli produktiva. Detta är för att man lättare ska få igenom bygglov som till exempel i mitt fall. Det är klassat som åkermark men det är ingen åkermark längre 🙂
Klicka här för att svara