Varför i en annan tråd? Räcker det inte att du förstör denna med irrelevanta provokationer?

• Gilla
  • Haha
Risarvaren och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vi har bara ena sidan av den här historien och den är att TS hoppas att grannarna dör snart så han får vara ifred. Jag är inte särskilt övertygad om att TS är oskyldig här....
TS ansöker om förhandsbesked, hur mycket kan hen hunnit reta upp grannen och på vilket sätt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi har bara ena sidan av den här historien och den är att TS hoppas att grannarna dör snart så han får vara ifred. Jag är inte särskilt övertygad om att TS är oskyldig här....
Är du på riktigt helt d....
Vad vinner du på att påstå att TS hoppas att grannarna ska dö snart? Varför provocera med ogrundade påståenden på det viset? Har dina föräldrar fullständigt misslyckats med uppfostran? Helt horribelt...

• Gilla
Risarvaren och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
T ToRy skrev:
Är du på riktigt helt d....
Vad vinner du på att påstå att TS hoppas att grannarna ska dö snart? Varför provocera med ogrundade påståenden på det viset? Har dina föräldrar fullständigt misslyckats med uppfostran? Helt horribelt...
Ett tillfälle för dig själv att utvärdera din egen uppfostran.

Farstatjej90
P Pin skrev:
Grannens inlaga är ju endast ett känslomässigt utbrott utan någon som helst saklig grund till varför ni inte skulle få bygga.
De delar som TS valt att dela med sig av är det ja.

P
Tintrank vikmart skrev:
Ja, de har ju de. Jag har försökt läsa på och man kan tolka den lagen lite hur man vill om ärendet kommer upp i domstolen. Därför tänkte jag om någon här hart varit med om något liknande. Vi har försökt prata med denna hyresgästen men han vägrar lyssna. Det är en äldre gubbe men så det finns en risk att han kommer överklaga.
Att någon överklagar innebär ju inte att överklagan går igenom.
Skulle du ha med en rättshaverist att göra, kan du efter att fått rätt i den första överklaganhanteringen av Länsstyrelsen (?) ändå bygga, iofs. med den i praktiken hypotetiska risken att någon senare instans går på hyresgästens linje.
Du kan ju också i väntan på överklagan plantera någon snabbväxande åretrunt grönt täckande växtlighet, så faller ju automatiskt hyresgästens argument då ditt bygge inte kommer att skymma något som inte redan är skymt.

TS, om jag förstår dig rätt så har du inte fått något formellt beslut ännu? Är det handläggaren som informerat dig om att de ser positivt på din ansökan, eller har du fått någon hint från politiken (byggnadsnämnden)?
Det skulle vara intressant att se motiveringen för placering på jordbruksmark.

• Gilla
Risarvaren och 3 till
  • Laddar…
Tintrank vikmart skrev:
Du menar att länsstyrelsen går emot politikerna som redan röstat om detta i byggnadsnämnden. Så om det kommer till länsstyrelsen pga av en överklagan så kommer man ignorera grannen och avslå positivt förhandsbesked för att det är på jordbruksmark som redan är röstat på?
Så skulle det kunna gå till.
Skulle Länsstyrelsen riva upp beslutet kan du i din tur överklaga till Mark- och miljödomstolen för ytterligare en granskning. Ett annat senario är att beslutet återförvisas till kommunen för ”vidare handläggning”. Det kan t ex hända om Länsstyrelsen anser att beslutet inte är tillräckligt genomarbetat och väl motiverat, eller om det rör sig om formaliafel i hamdläggningen.

• Gilla
anaitis och 2 till
  • Laddar…
Tintrank vikmart skrev:
Du menar att länsstyrelsen går emot politikerna som redan röstat om detta i byggnadsnämnden. Så om det kommer till länsstyrelsen pga av en överklagan så kommer man ignorera grannen och avslå positivt förhandsbesked för att det är på jordbruksmark som redan är röstat på?
Är inte risken stor att länsstyrelsen pga detta kör hårt på förbudet att bebygga jordbruksmark. Det finns sådana hårda prejudikat.
Om det är jordbruksmark så har ju kommunen formellt begått ett fel och det gällee ända tills tomten inkorporeras tilldetaljplanen. Min peraonliga åsikt är i detta ointressant.

R Risarvaren skrev:
Är inte risken stor att länsstyrelsen pga detta kör hårt på förbudet att bebygga jordbruksmark. Det finns sådana hårda prejudikat.
Om det är jordbruksmark så har ju kommunen formellt begått ett fel och det gällee ända tills tomten inkorporeras tilldetaljplanen. Min peraonliga åsikt är i detta ointressant.
Har man läst kommunernas översiktsplan och de lagstiftningar som finns kring detta så är det möjligt ibland. Jag är väldigt intresserad av detta så jag har läst på en hel del 😊

• Gilla
Leif Larson
  • Laddar…
Ett tillfälle för dig själv att utvärdera din egen uppfostran.
Ett icke-svar, inte helt oväntat. Svara gärna på mina frågor istället för att försöka påstå att någon annan är problemet.

Min uppfostran är det som gör att jag känner igen och reagerar på ditt och andras provokativa sätt att skriva. Egentligen borde jag inte bry mig då det i de allra flesta fall inte leder till någonting alls. De som agerar på det sättet du gör i den här tråden tenderar att inte lyssna (vilket kan ha haft en menlig inverkan på uppfostringsprocessen) så vad är poängen liksom. I just det här fallet var dina slutsatser dock så inåth---e uppåt väggarna så jag kunde inte låta bli. Men men, det här leder ingen vart, varken för dig, för mig eller för tråden. Så, live well and prosper.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Farstatjej90
T ToRy skrev:
Ett icke-svar, inte helt oväntat. Svara gärna på mina frågor istället för att försöka påstå att någon annan är problemet.

Min uppfostran är det som gör att jag känner igen och reagerar på ditt och andras provokativa sätt att skriva. Egentligen borde jag inte bry mig då det i de allra flesta fall inte leder till någonting alls. De som agerar på det sättet du gör i den här tråden tenderar att inte lyssna (vilket kan ha haft en menlig inverkan på uppfostringsprocessen) så vad är poängen liksom. I just det här fallet var dina slutsatser dock så inåth---e uppåt väggarna så jag kunde inte låta bli. Men men, det här leder ingen vart, varken för dig, för mig eller för tråden. Så, live well and prosper.
Du gör precis det du skriver så jag ställer mig fortsatt frågande till mamma och pappas insatser....🤔

Hur gick det för TS, har ni kommit vidare i era byggplaner?

• Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Hur gick det för TS, har ni kommit vidare i era byggplaner?
Hej, nej vi fick inte godkänt förhandsbesked pga av åkermark. Tråkigt när ett annat par fick det på samma mark.. Dessutom ligger deras närmare huvudbyggnaden med allé framför och fina ekar som ni skyms av huset. Vi tycker att vår placering hade mindre påverkan på miljön och inte så synligt som de andra nybyggda huset.

Vi gick ända upp i mark och miljödomstolen med detta.

Tintrank Tintrank skrev:
Hej, nej vi fick inte godkänt förhandsbesked pga av åkermark. Tråkigt när ett annat par fick det på samma mark.. Dessutom ligger deras närmare huvudbyggnaden med allé framför och fina ekar som ni skyms av huset. Vi tycker att vår placering hade mindre påverkan på miljön och inte så synligt som de andra nybyggda huset.

Vi gick ända upp i mark och miljödomstolen med detta.
Ett för er tråkigt men aom jag ser det logiskt beslut. Det ologiska är de som fick positiva beslut. Åkermark är inte bara en global bristvara utan även nationellt. Det fanns 2021 ca 2000 kvadratmeter odlingsbar mark per capita globalt. Den siffran sjunker alltför snabbt pga bebyggelse, erosion och befolkningsökning.
Personligen anser jag att tjänstemän som ger bygglov på jordbruksmark borde åtalas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.