Tintrank vikmart skrev:
Du menar att länsstyrelsen går emot politikerna som redan röstat om detta i byggnadsnämnden. Så om det kommer till länsstyrelsen pga av en överklagan så kommer man ignorera grannen och avslå positivt förhandsbesked för att det är på jordbruksmark som redan är röstat på?
Det skulle kunna hända. Men man behöver väl inte ta ut en förlust innan det blir så. Kör på och håll tummarna.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför insisterar du på att flytta in bredvid någon sån osympatisk granne. Jag hade aldrig i livet betalt massa pengar för att bo bredvid nåt sånt pucko.... Puckon ska man låta vara ifred....
Du låter alltså idioterna vinna och få som dom vill? :)

Farstatjej90
Tintrank vikmart skrev:
Är inte så lätt att få tag på en tomt så centralt och med den utsikten. Vi kommer ändå på där betydligt längre än dem då det är ett gammalt par.
Var inte så säker på det. Det här gamla paret har nog överlevt fler grannar än ni överlevt gamla par ....

• Haha
  • Gilla
Risarvaren och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
S Staffan-N skrev:
Du låter alltså idioterna vinna och få som dom vill? :)
Nej men jag tänker ofta på det här med att brottas med grisar. Man blir lerig och grisen gillar det....
Jag har inte tid med idioter...😉

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Var inte så säker på det. Det här gamla paret har nog överlevt fler grannar än ni överlevt gamla par ....
Vi är ju 30år och de är 75år. Så om vi får bygga där så kan jag nog stå ut med att ha dem som grannar. Sätter upp en häck så vi inte ser dem när de sitter ute på sin lilla uteplats. Markägaren till vår tomt har redan buskar mot deras tomtgräns (utanför deras uteplats) så vi kan plantera några extra buskar där för att gradera upp oss. Det är ju 20m åker mellan våra tomtgränser så jag kommer ju inte dela tomt med dem ändå.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Tintrank vikmart skrev:
Vi är ju 30år och de är 75år.
Så vad du säger är att om ni inte skiljer er på 15 år eller så är sannolikheten mycket hög att grannarna försvinner och ni får bo där ostört. Tills nåt annat psykfall flyttar in kanske.

Den här matematiken du sysslar med hade jag inte litat för mycket på. Du kan ta det från nån som också suttit och räknat...

Grannens inlaga är ju endast ett känslomässigt utbrott utan någon som helst saklig grund till varför ni inte skulle få bygga.

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Så vad du säger är att om ni inte skiljer er på 15 år eller så är sannolikheten mycket hög att grannarna försvinner och ni får bo där ostört. Tills nåt annat psykfall flyttar in kanske.

Den här matematiken du sysslar med hade jag inte litat för mycket på. Du kan ta det från nån som också suttit och räknat...
Menar du att vi kommer skilja oss och att sannolikheten är att de bor kvar längre än oss? Att vi inte ska ta chansen att kämpa för att bygga vårt drömhus på en drömtomt eftersom tid och pengar finns.
Som sagt det är ju en bit mellan våra tomt, bland annat en stenmur. Känner att vi inte behöver umgås med dem eller hälsa på dem m,m. Vi kan bo och leva på varsitt håll.

Skulle någon annan ta över hyreslägenheten så ser de att det finns ett hus där och då får de avgöra om de vill ha lägenheten eller inte 🙂

Nu var ju inte frågan i denna tråd om vi skulle kasta in handduken och låte en gubbe vinna. Utan om någon hade erfarenheten om en hyresrätt överklagat ett förhandsbesked. Så har du ingen nyttig information kring detta så får jag be dig sluta skriva.

• Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Tintrank vikmart skrev:
Menar du att vi kommer skilja oss och att sannolikheten är att de bor kvar längre än oss? Att vi inte ska ta chansen att kämpa för att bygga vårt drömhus på en drömtomt eftersom tid och pengar finns.
Som sagt det är ju en bit mellan våra tomt, bland annat en stenmur. Känner att vi inte behöver umgås med dem eller hälsa på dem m,m. Vi kan bo och leva på varsitt håll.

Skulle någon annan ta över hyreslägenheten så ser de att det finns ett hus där och då får de avgöra om de vill ha lägenheten eller inte 🙂

Nu var ju inte frågan i denna tråd om vi skulle kasta in handduken och låte en gubbe vinna. Utan om någon hade erfarenheten om en hyresrätt överklagat ett förhandsbesked. Så har du ingen nyttig information kring detta så får jag be dig sluta skriva.
Det är ju du som börjat prata om deras ålder och att problemet går över när dom dör. Om du vill diskutera något helt annat än det du skriver får du faktiskt stå ut med att du blir missförstådd....
Vem är egentligen den besvärliga grannen här? 🤔

• Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
Grannens argument är inte särskilt sakligt eller förankrat i PBL så jag tror inte Länsstyrelsen skulle upphäva beslutet pga det. Däremot håller jag med Mette att jordbruksmarken är en betydligt större risk.

• Gilla
Claes Sörmland och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Det är ju du som börjat prata om deras ålder och att problemet går över när dom dör. Om du vill diskutera något helt annat än det du skriver får du faktiskt stå ut med att du blir missförstådd....
TS har tillgång till en tomt där hen vill bygga. En granne är motståndare till bygget och din lösning är att TS med familj ger upp den här tomten och letar en ny? Efter 2 år kanske TS hittar en ny tomtmsom verkar intressant och så börjar de om med att försöka bygga. Det visar sig då att det finns en granne som är motståndare (det finns gott om sådana) så då är det vara att ge upp den tomten också och leta nytt? Risken är att TS aldrig kommer få bygga något med den inställningen.

• Gilla
lilytwig och 4 till
  • Laddar…
Att lägga ned byggplanerna bara för en dålig granne vore väl lite överdrivet. Om det inte är värre än så här. Vore det något i stil med knarkdistribution där, så borde man kanske undvika att bli granne.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Fairlane Fairlane skrev:
TS har tillgång till en tomt där hen vill bygga. En granne är motståndare till bygget och din lösning är att TS med familj ger upp den här tomten och letar en ny? Efter 2 år kanske TS hittar en ny tomtmsom verkar intressant och så börjar de om med att försöka bygga. Det visar sig då att det finns en granne som är motståndare (det finns gott om sådana) så då är det vara att ge upp den tomten också och leta nytt? Risken är att TS aldrig kommer få bygga något med den inställningen.
Vi har bara ena sidan av den här historien och den är att TS hoppas att grannarna dör snart så han får vara ifred. Jag är inte särskilt övertygad om att TS är oskyldig här....

• Wow
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nja. Ts börjar inte prata om ålder och hur länge de behöver stå ut med grannen förrän du började ifrågasätta det vettiga i att kämpa för sin dröm.
Jag skulle säga att den besvärlige grannen här är du. 😉

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
T ToRy skrev:
Nja. Ts börjar inte prata om ålder och hur länge de behöver stå ut med grannen förrän du började ifrågasätta det vettiga i att kämpa för sin dröm.
Jag skulle säga att den besvärlige grannen här är du. 😉
Jag? Definitivt. Inte bara granne. I allmänhet. Men det kan vi ta i en annan tråd kanske?🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.