1 432 läst ·
63 svar
1k läst
63 svar
Erfarenhet av Bertazzoni spisar?
Intressant, trodde kockar använde gas eller något. Hade gärna valt det om möjligheten fanns.Huddingebo skrev:
Just spisar tror jag faktiskt att Electrolux är ganska bra på fortfarande. De görs i Polen numera men verkar hålla ihop.
Hade inte tvekat på en sådan om man hittar en med en design man gillar.
Nåja, var på en fest för några år sedan där flera jobbade som kockar och de pratade lite föraktfullt om dessa italienska kitschspisarna...
Jag har ingen egen erfarenhet av de.
En kock jag känner har en ganska vanlig men lite dyrare induktionshäll från Siemens.
SMEG skulle jag hålla mig borta från. Har en kyl/frys från de i en rätt fin retrodesign. Men kvalitén imponerar inte det minsta.
Slarvigt ihopsatt och gångjärn har redan gått sönder.
Det är vår smegspis som gått sönder, och den är väldigt snygg men tyckte induktionen var ojämn (värmde ojämnt på plattorna) och även ugnen värmde olika på olika ställen. Vilken modell har du?G guggen skrev:Jag har helt andra erfarenheter.
Men det finns billigt och dyrt precis som med alla andra tillverkare.
Problemet är väl i mångt och mycket att i en induktionsspis är det i princip samma komponenter i alla spisar. De bättre modellerna har tex schott glas (dyrare italienska/smeg, tyska etc spisar) allihopa etc.
Jag har både en gas ilve och en dyrare induktion smeg just nu.
Smegen är helt ok, som vilken induktion som helst, men med mkt bra ugn. Man betalar för att den är väl formgiven och har vettig komponent kvalitet. De elektrolx, bosch etc jag kollade på var bara för sladdriga och fula, men de kostade också hälften.
Ilven är en helt annan liga, riktigt bra gasreglering och lågor, man konfar layouten själv, spisen är tung, plåten tjock, också den en riktigt bra ugn, ett riktigt kvalitetsmonster, men de kostar också därefter.
Ilve skulle vi gärna köpa men priset ligger lite väl högt för oss. Plus att det kanske just är bättre då att ha gas, för jag gissar att induktion lättar pajar efter ett tag.
Intressant, men då måste man installera den själv förstås. Eller hyra en elektriker.S sin skrev:Snacka om urspårad tråd.
Vi har haft Bertazzoni tidigare och var väldigt nöjd med den. Snygg, väldigt gediget byggd. Den var dessutom rätt bra prissatt då vi köpte den. Den modell vi hade hade inga avancerade funktioner, gasbrännare, elektriskt varmluftsugn, vilket nog är nyckeln till nöjdheten, det fanns helt enkelt inget som kunde krångla.
Ugnen la av efter 12 år av hård användning. Verkade inte vara något stort fel dock, men den andra hälften i familjen ville testa induktion, så vi ersatte spisen i stället för att laga den.
Nu när vi renoverar igen så var vi länge inne på en Bertazzoni, men det blev i slutändan en Ilve.
Kika på att beställa direkt ifrån Italien vad gäller både Bertazzoni och Ilve, priserna är mycket lägre där, 30-50% lägre.
Tolv år låter ändå lite för en spis som kostar minst 45000?
Vårt problem är att vi inte gillar designen på de andra spisarna, avskyr touchknappar och plastvred, men hoppas på en lite bättre spis + ugn än smeg. Är de ungefär lika ojämna som vår gamla smeg så lägger jag hellre några tusen till och får en som är snygg...Huddingebo skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 221 inlägg
Tror att vi betalade en bit under 20 000 på den tiden. Men idag ligger väl samma modell på drygt 50. Det hade nog gått av laga den rätt enkelt, men nu blev det inte så.P Petronille skrev:
Vad gäller installation så krävs det väl att man installerar stickpropp till spisen oavsett om du köper den i Sverige eller någon annanstans. Ett enkelt jobb.
Vi tittade på Bertazzoni men tvekade just på grund av (den upplevda) dåliga kvalitetskänslan. Landade till slut i en Ilve Professional Plus 90cm med induktion. Fortfarande ganska ny men ännu så länge mycket nöjda bortsett från den ganska rudimentära timern/styrningen och en ologisk placering av vreden. Kvalitetskänslan är dock utmärkt. Mycket solid och bra känsla i vred och sånt.
Vi har lite samma erfarenhet som ovan. Vår gasspis med elugn är från 2013 och är extremt gedigen i materialen. Gallret i ugnen väger orimligt mycket tex. Har inte haft några problem med den alls. Noterar dock att prisbilden har förändrats en del sedan 2013, tror vi gav en bra bit under 20k för den.
Talar du om Bertazzoni nu? eller Ilve.K Karl P skrev:
BertazzoniP Petronille skrev:
Min uppfattning 2013 var gas var Bertazzonis grej, induktion var ngt dom precis då hade hakat på för att marknaden efterfrågade det. Det var då inte deras specialitet om man säger så... apropå valet. Jag tror nog att man får en "modernare" spis om man väljer en mer klassisk lev av induktion.
Vi har en Ilve 90cm med induktion köpt för 8 år sen. Induktionen är den bästa jag upplevt, men ugnarna är lustigt nog rätt dåliga. De ger mycket mer värme i botten än toppen så det är omöjligt få en grillyta på saker (det verkar som toppen är begränsad till 180 grader, så ställer man högre temp är det bara botten som ökar). Jag antar det är nån begränsning för de var oroliga för överhetta elektroniken eller nåt, men störigt är det.
Induktionen var den viktigaste punkten för oss - jag tycker de flesta på marknaden är rätt dåliga - så ur den synpunkten är vi nöjda, men med tanke på hur pass dyr spisen är och Ilves goda rykte, så hade jag definitivt förväntat mig bättre.
Induktionen var den viktigaste punkten för oss - jag tycker de flesta på marknaden är rätt dåliga - så ur den synpunkten är vi nöjda, men med tanke på hur pass dyr spisen är och Ilves goda rykte, så hade jag definitivt förväntat mig bättre.