Vi har tittat lite på Bertazzonis spisar, främst med induktion, och undrar om de är värda pengarna (förutom då vad gäller det estetiska). Har kollat lite på äldre trådar och det är lite oklart att döma av dem. De kostar trots allt 2-3 gånger en liknande spis av typ Siemens eller Husqvarna. Vi var på Bertazzonis showroom men tyvärr var killen där helt inkompetent. Det vore intressant att höra om någon har erfarenhet av dem och använt dem under en längre tid.

Syrran har en gashäll med 5 brännare och vi tycker båda att den känns välbyggd och rejäl. Återstår att se hur den håller efter 10 års slitage. Ingen erfarenhet av induktion från dem.

• Gilla
Petronille
  • Laddar…
Vi har en Bertazzoni 90 cm med induktion, var tidigare ägare som valde. Fin att se på men funktionsmässigt långt efter en modern Miele Siemens etc. Ugnarna tar typ 30 min o bli varma. Skulle kolla på Ilve istället, har iofs inte testat en sån men fått för mig dom är bättre

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Düsseldorff
Har du kollat AGA:s induktionsspisar? Jag har en Masterchef Deluxe 90 och det är den överlägset bästa spis jag någonsin haft. Otroligt jämn värme, bra funktioner (man kan exempelvis koppla zoner för större kärl), inga touch-reglage som inte klarar vatten och kanske framförallt tre extra lägen utöver 1-9 som håller exakt 40, 70 och 94 grader. Otroligt användbart om man gillar lite mer avancerad matlagning.

Därutöver två ugnar och en salamandergrill på restaurangnivå.

• Gilla
Petronille
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Har du kollat AGA:s induktionsspisar? Jag har en Masterchef Deluxe 90 och det är den överlägset bästa spis jag någonsin haft. Otroligt jämn värme, bra funktioner (man kan exempelvis koppla zoner för större kärl), inga touch-reglage som inte klarar vatten och kanske framförallt tre extra lägen utöver 1-9 som håller exakt 40, 70 och 94 grader. Otroligt användbart om man gillar lite mer avancerad matlagning.

Därutöver två ugnar och en salamandergrill på restaurangnivå.
Var hittar man såna? Är de inte hutlöst dyra?

Ah hittade hemsidan nu. Det verkar vara svårt att hitta en AGA-spis på 60 cm med induktion. Annars är de ju väldigt fina. Har dock hört att Falcon som verkar vara samma företag numera är ojämna i kvalitet.

P Petronille skrev:
Bertazzonis
Trodde jag var just hutlöst dyra? Och medioker funktion. Men kanske hög kvalitet?

Düsseldorff
P Petronille skrev:
Ah hittade hemsidan nu. Det verkar vara svårt att hitta en AGA-spis på 60 cm med induktion. Annars är de ju väldigt fina. Har dock hört att Falcon som verkar vara samma företag numera är ojämna i kvalitet.
Sorry, missade att det skulle vara 60 bredd. AGA tillverkas bara i 90 och 120.

Sorry, missade att det skulle vara 60 bredd. AGA tillverkas bara i 90 och 120.
Ingen fara. Det verkar finnas en AGA 60 cm för gas. Men får jag fråga vad en masterchef deluxe som du har ligger på? Ifall vi någon gång skulle renovera köket på landet och har råd. :)

Düsseldorff
P Petronille skrev:
Ingen fara. Det verkar finnas en AGA 60 cm för gas. Men får jag fråga vad en masterchef deluxe som du har ligger på? Ifall vi någon gång skulle renovera köket på landet och har råd. :)
Jag har en 90. Den kostade strax över 100 000 inklusive frakt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag har en 90. Den kostade strax över 100 000 inklusive frakt.
Ok, gulp. Men den håller kanske länge får man hoppas.

• Haha
Bill Algö
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men kanske hög kvalitet?
Nu är jag kanske lite fördomsfull, men finns det något italienskt som är känt för hög kvalitet?

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Nu är jag kanske lite fördomsfull, men finns det något italienskt som är känt för hög kvalitet?
Ja, du är fördomsfull. Allt är inte grannens brorsas kompis grannes rostiga Alfasud från 1980. 🇮🇹

• Haha
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Jag har en Bertazzoni inbyggnadsugn som jag haft 5-6 år. I mitt tycke är de som italienska sportbilar, ett snyggt yttre, men halvtaffligt inre. Problemen var många gällande mekanisk konstruktion liksom styrlogik som inte fungerade. Jag bytte ugn ca 4 ggr innan de åtgärdat de stora felen.

Min ugn är bucklig i botten och emaljen är ful. Fungerar dock acceptabelt.

• Gilla
Bill Algö och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ja, du är fördomsfull. Allt är inte grannens brorsas kompis grannes rostiga Alfasud från 1980. 🇮🇹
Kan du upplysa om några högkvalitativa produkter från Italien? Jag kan nämligen inte komma på något. Och nu menar jag industriprodukter och inte jordbruksprodukter som viner och olivolja.

De 3 lite tyngre saker jag kommer på som Sverige importerat från Italien är:

- Några jagare från tiden precis innan Italien gick med i andra världskriget. Kvaliteten var bedrövlig.

- Militärflygplan från ungefär samma tid. Även här var kvaliteten bedrövlig med mängder av dödsolyckor. Var någon TV-serie på 80 eller 90-talet som delvis handlade om den affären.

- Rälsbussar på 80-talet (eller kanske 90). Funkade givetvis inte under vintern.

Känns som det är kass kvalitet lite väl ofta för att det ska vara en slump.

• Gilla
Bill Algö och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.