Düsseldorff
L lbgu skrev:
Kan du upplysa om några högkvalitativa produkter från Italien? Jag kan nämligen inte komma på något. Och nu menar jag industriprodukter och inte jordbruksprodukter som viner och olivolja.

De 3 lite tyngre saker jag kommer på som Sverige importerat från Italien är:

- Några jagare från tiden precis innan Italien gick med i andra världskriget. Kvaliteten var bedrövlig.

- Militärflygplan från ungefär samma tid. Även här var kvaliteten bedrövlig med mängder av dödsolyckor. Var någon TV-serie på 80 eller 90-talet som delvis handlade om den affären.

- Rälsbussar på 80-talet (eller kanske 90). Funkade givetvis inte under vintern.

Känns som det är kass kvalitet lite väl ofta för att det ska vara en slump.
Italienarna är exempelvis grymma på att bygga industrirobotar och CNC-maskiner.

L lbgu skrev:
Kan du upplysa om några högkvalitativa produkter från Italien?
Leonardo AW139 anser många var en

L lbgu skrev:
Rälsbussar på 80-talet (eller kanske 90). Funkade givetvis inte under vintern.

• Screenshot_2026-06-30-21-26-54-942_com.android.chrome.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hjalmar17
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Kan du upplysa om några högkvalitativa produkter från Italien? Jag kan nämligen inte komma på något. Och nu menar jag industriprodukter och inte jordbruksprodukter som viner och olivolja.

De 3 lite tyngre saker jag kommer på som Sverige importerat från Italien är:

- Några jagare från tiden precis innan Italien gick med i andra världskriget. Kvaliteten var bedrövlig.
Du har aldrig funderat över varför de sålde krigsmateriel precis före ett krig de själva skulle delta i?
Kan det vara, att det var båtar som var så omoderna och i så dåligt skick att de ansågs oanvändbara enda till ett desperat Sverige dök upp med full penningpumg för att köpa allt som gick att köpa och så gick det som det gick. Historien upprepar sig.
L lbgu skrev:
- Militärflygplan från ungefär samma tid. Även här var kvaliteten bedrövlig med mängder av dödsolyckor. Var någon TV-serie på 80 eller 90-talet som delvis handlade om den affären.
Caproniflygplan som italienarna utrangerade och sålde till Sverige när vi i vild panik skulle rusta upp när alla andra också skulle rusta upp. Och då får man nöja sig med det man får. Låter det bekant. Någon?

Eftersom planen var så omoderna att italienarna inte ville ha dom själva är det inte konstigt att de var risiga. Sverige slog själva i sista piken i kistan när planen förvarades i ouppvärmda, fuktiga hangaren mitt i vintern trots att de skulle stå i ett uppvärmt och torrt utrymme eftersom de hade en stomme av trä.
L lbgu skrev:
- Rälsbussar på 80-talet (eller kanske 90). Funkade givetvis inte under vintern.
SJ var på shoppingtur efter de absolut billigaste motorvagnarna som gick att uppbringa för att ersätta de gamla Y7-orna. Billigt var mottot eftersom planen var att lägga ner de oelektrifierade banorna innom en kort framtid. När det istället blev ett uppsving renoverades de i grunden utmärkta vagnarna med nya motorer, toaletter och kylluftintagen som snöade igen fick en ny utformning.
L lbgu skrev:
Känns som det är kass kvalitet lite väl ofta för att det ska vara en slump.
Känns som att du har en lite väl kass kunskap för att det skall vara en slump.

Redigerat:
Farstatjej90
Ännu en tråd där Byggahus hackar på nåt annat lands kvalitet/byggstandard/annat och ryggdunkandet är så intensivt att axelpartier lämnas med permanenta skador.

Sverige kommer vakna sent och mycket hårt...🤔

L lbgu skrev:
Nu är jag kanske lite fördomsfull, men finns det något italienskt som är känt för hög kvalitet?
Jag har en italiensk pelletskamin som min primära värmekälla. Den fungerade problemfritt i 15 år till blixten förstörde elektroniken. Har nu en nyare modell som funkar lika fint (hemförsäkringen täckte merparten). Det största problemet är att jag måste sköta servisen själv ... :(

Så det finns italienska kvalitetsprodukter med snygg design.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ännu en tråd där Byggahus hackar på nåt annat lands kvalitet/byggstandard/annat och ryggdunkandet är så intensivt att axelpartier lämnas med permanenta skador.

Sverige kommer vakna sent och mycket hårt...🤔
Så är det. Storhetsvansinnet graserar bland oupplysta lättkränkta svenska män.

I Neapeltrakten, av alla ställen, ligger ett välkänt varv som tillverkar lyxyachter som byggs på beställning och levereras till köpar jorden runt.

Men visst. Italienare är många gånger betydligt mer intresserade av form än funktion. Vilket syns tydligast på hur de klär sig. Det kan ibland betyder att vi funktionsfixerade svenskar helt missar formvärdet när vi berömmer en vara.

Intet Intet skrev:
Du har aldrig funderat över varför de sålde krigsmateriel precis före ett krig de själva skulle delta i?
Kan det vara, att det var båtar som var så omoderna och i så dåligt skick att de ansågs oanvändbara enda till ett desperat Sverige dök upp med full penningpumg för att köpa allt som gick att köpa och så gick det som det gick. Historien upprepar sig.
Fast om man ser till den Italienska flottans insatser under kriget kan man nog misstänka att kvaliteten var rätt kass även på de båtar de hade kvar. Visst de hade bränslebrist, men i de strider de deltog i så var de väl nästan utan undantag förlorare. Var väl endast attackdykarna som hade lite framgångar.
Intet Intet skrev:
Caproniflygplan som italienarna utrangerade och sålde till Sverige när vi i vild panik skulle rusta upp när alla andra också skulle rusta upp. Och då får man nöja sig med det man får. Låter det bekant. Någon?
Även här gäller väl att de övriga flygplan de hade var rätt kassa. Var likadant med italienska stridsvagnar så överlag var deras vapen av rätt kass kvalitet. Fast att de räknades som en stormakt klarade de inte ens av Grekland. Någon (Stalin ?) sa ungefär så här: Italien är värt 10 divisioner. Är du allierad med dem så får du sända 10 divisioner att hjälpa dem, är de dina fiender räcker det att sätta in 10 divisioner mot dem.
.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.