2 195 läst ·
74 svar
2k läst
74 svar
Erfarenhet av Bertazzoni spisar?
Är det någon procentgräns på hur mycket som får vara tillverkat utomlands?Düsseldorff skrev:
Men oavsett text så lär den ihopsatta varan säkert räknas som export från Sverige om den t.ex. säljs till en biltillverkare i Frankrike. Det var det som var poängen. Även om exporten ökar så är en allt mindre del av det som exporteras verkligen tillverkat i Sverige.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 177 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 177 inlägg
Nja, det är ganska komplicerade regler. Primärt är det värderegeln som styr. Den svenska "insatsen" ska utgöra minst 50 procent av den färdiga produktens värde. Eller så krävs teknisk förädling i Sverige som inte finns i landet som producerar delarna.L lbgu skrev:Är det någon procentgräns på hur mycket som får vara tillverkat utomlands?
Men oavsett text så lär den ihopsatta varan säkert räknas som export från Sverige om den t.ex. säljs till en biltillverkare i Frankrike. Det var det som var poängen. Även om exporten ökar så är en allt mindre del av det som exporteras verkligen tillverkat i Sverige.
Ja ok jag överdrev nog lite. Men väldigt mycket svensk produktion har ju flyttats utomlands och jag vet att Electrolux tidigare iaf producerat vitvaror i bla Italien.Huddingebo skrev:
Vi producerar mer än någonsin.
Det är bara det att på 50år har det gradvis gått från en blandning av konsument och B2B produkter till att främst handla om mestadels B2B produkter.
Vi har tex 1200 företag som exporterar 80-90% av sin produktion till europisk fordonsindustri.
Och tusentals andra icke konsumentföretag som många aldrig ens har hört talas om.
Men absolut, Sverige är kass på att utveckla attraktiva konsumentprodukter, som det postmaterialistiska jante-land vi är.
Och ja, det är synd att svenska vitvaror oftast är så fula.
Smaken är ju som baken.P Petronille skrev:
Elektrolux tillverkade fina kvalitétsvitvaror i Sverige fram till för 15år sedan.
Idag är det ju mest skräp därifrån. Men många gillar ju den moderna designen.
För mig ser en Bertazzoniprodukt mest ut som något hämtat ur sagan om pomperipossa eller the hobbit.. Kitschigt blingbling utan finess eller minsta tanke på ergonomi och användning.
Matproffs som gillar att laga mat köper givetvis något annat av kvalitet.
Haha, ja jag håller med om att en del ser ut så, men de med mer modern design är ganska fina tycker jag. Och smeg tycker jag gör väldigt snygga grejor. Men är Electrolux verkligen skräp? Handlarna rekommenderar ju deras spisar har jag märkt.Huddingebo skrev:
Smaken är ju som baken.
Elektrolux tillverkade fina kvalitétsvitvaror i Sverige fram till för 15år sedan.
Idag är det ju mest skräp därifrån. Men många gillar ju den moderna designen.
För mig ser en Bertazzoniprodukt mest ut som något hämtat ur sagan om pomperipossa eller the hobbit.. Kitschigt blingbling utan finess eller minsta tanke på ergonomi och användning.
Matproffs som gillar att laga mat köper givetvis något annat av kvalitet.
Vilka spisar använder matproffs? Har försökt googla mig fram till det utan framgång. Jag tycker det verkar svårt att hitta spisar av kvalitet öht, fula eller snygga.
Just spisar tror jag faktiskt att Electrolux är ganska bra på fortfarande. De görs i Polen numera men verkar hålla ihop.P Petronille skrev:Haha, ja jag håller med om att en del ser ut så, men de med mer modern design är ganska fina tycker jag. Och smeg tycker jag gör väldigt snygga grejor. Men är Electrolux verkligen skräp? Handlarna rekommenderar ju deras spisar har jag märkt.
Vilka spisar använder matproffs? Har försökt googla mig fram till det utan framgång. Jag tycker det verkar svårt att hitta spisar av kvalitet öht, fula eller snygga.
Hade inte tvekat på en sådan om man hittar en med en design man gillar.
Nåja, var på en fest för några år sedan där flera jobbade som kockar och de pratade lite föraktfullt om dessa italienska kitschspisarna...
Jag har ingen egen erfarenhet av de.
En kock jag känner har en ganska vanlig men lite dyrare induktionshäll från Siemens.
SMEG skulle jag hålla mig borta från. Har en kyl/frys från de i en rätt fin retrodesign. Men kvalitén imponerar inte det minsta.
Slarvigt ihopsatt och gångjärn har redan gått sönder.
Jag har helt andra erfarenheter.
Men det finns billigt och dyrt precis som med alla andra tillverkare.
Problemet är väl i mångt och mycket att i en induktionsspis är det i princip samma komponenter i alla spisar. De bättre modellerna har tex schott glas (dyrare italienska/smeg, tyska etc spisar) allihopa etc.
Jag har både en gas ilve och en dyrare induktion smeg just nu.
Smegen är helt ok, som vilken induktion som helst, men med mkt bra ugn. Man betalar för att den är väl formgiven och har vettig komponent kvalitet. De elektrolx, bosch etc jag kollade på var bara för sladdriga och fula, men de kostade också hälften.
Ilven är en helt annan liga, riktigt bra gasreglering och lågor, man konfar layouten själv, spisen är tung, plåten tjock, också den en riktigt bra ugn, ett riktigt kvalitetsmonster, men de kostar också därefter.
Men det finns billigt och dyrt precis som med alla andra tillverkare.
Problemet är väl i mångt och mycket att i en induktionsspis är det i princip samma komponenter i alla spisar. De bättre modellerna har tex schott glas (dyrare italienska/smeg, tyska etc spisar) allihopa etc.
Jag har både en gas ilve och en dyrare induktion smeg just nu.
Smegen är helt ok, som vilken induktion som helst, men med mkt bra ugn. Man betalar för att den är väl formgiven och har vettig komponent kvalitet. De elektrolx, bosch etc jag kollade på var bara för sladdriga och fula, men de kostade också hälften.
Ilven är en helt annan liga, riktigt bra gasreglering och lågor, man konfar layouten själv, spisen är tung, plåten tjock, också den en riktigt bra ugn, ett riktigt kvalitetsmonster, men de kostar också därefter.
Handlarna rekommenderar de spisar de har bäst marginal. De liksom hela vitvarubranschen är bara glada om grejerna går sönder för då köper kunden en ny. Idag finns det väl knappast något vitvarumärke som inte är skräp. Bara det att en valfri vitvara tillverkad för ca. 50 år sedan höll mycket längre än en tillverkad idag säger allt om denna bransch.P Petronille skrev:
Det fanns ju ingen induktion, ingen elektronik, varmluftsugn var en exklusiv nyhet...L lbgu skrev:
Att en spis med gjutjärnsplattor håller bättre är ju ingen överraskning, men även dom går sönder.
Detta gäller inte bara spisar, tvättmaskiner, kyl och frys har haft samma utveckling. Någon gång på slutet av 1900-talet började ekonomer räkna på hållfasthet på alla komponenter och sen gör sannolikhetsläran resten.D Dilato skrev:
Elektroniken...L lbgu skrev:
Mekaniska programverk i tvättmaskin, mekaniska termostater i kyl/frys ersattes av billig elektronik.
Men det är ett val av bolagen att införa 'billig' elektronik. De räknar på hur länge alla komponenter väntas hålla, då väljer de elektronik av sekunda kvalitet.D Dilato skrev:
Det är ingen naturlag att det är så här. Hade det varit det så hade det varit livsfarligt att flyga i moderna flygplan då de är mycket mer avancerade än tidigare flygplanstyper.
Vitvarubolagen fattar att de tjänar enormt mycket mer pengar ifall de säljer 'skräp' än ifall de säljer vitvaror av den kvalitet som de sålde förr. Ekonomerna har tagit över från ingenjörerna när det gäller att leda dessa bolag. Skulle våra ledare ta miljön på allvar så skulle de givetvis stifta regler om att man inte fick sälja t.ex. vitvaror som inte hade en förväntad livslängd på minst t.ex. 20 år. Visst de hade blivit lite dyrare i inköp, men i längden tjänar både konsumenter och vår planet på det.
Snacka om urspårad tråd.
Vi har haft Bertazzoni tidigare och var väldigt nöjd med den. Snygg, väldigt gediget byggd. Den var dessutom rätt bra prissatt då vi köpte den. Den modell vi hade hade inga avancerade funktioner, gasbrännare, elektriskt varmluftsugn, vilket nog är nyckeln till nöjdheten, det fanns helt enkelt inget som kunde krångla.
Ugnen la av efter 12 år av hård användning. Verkade inte vara något stort fel dock, men den andra hälften i familjen ville testa induktion, så vi ersatte spisen i stället för att laga den.
Nu när vi renoverar igen så var vi länge inne på en Bertazzoni, men det blev i slutändan en Ilve.
Kika på att beställa direkt ifrån Italien vad gäller både Bertazzoni och Ilve, priserna är mycket lägre där, 30-50% lägre.
Vi har haft Bertazzoni tidigare och var väldigt nöjd med den. Snygg, väldigt gediget byggd. Den var dessutom rätt bra prissatt då vi köpte den. Den modell vi hade hade inga avancerade funktioner, gasbrännare, elektriskt varmluftsugn, vilket nog är nyckeln till nöjdheten, det fanns helt enkelt inget som kunde krångla.
Ugnen la av efter 12 år av hård användning. Verkade inte vara något stort fel dock, men den andra hälften i familjen ville testa induktion, så vi ersatte spisen i stället för att laga den.
Nu när vi renoverar igen så var vi länge inne på en Bertazzoni, men det blev i slutändan en Ilve.
Kika på att beställa direkt ifrån Italien vad gäller både Bertazzoni och Ilve, priserna är mycket lägre där, 30-50% lägre.