Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är inte tillåtet att skriva "made in Sweden" om det uteslutande handlar om en montering av komponenter tillverkade utomlands.
Är det någon procentgräns på hur mycket som får vara tillverkat utomlands?

Men oavsett text så lär den ihopsatta varan säkert räknas som export från Sverige om den t.ex. säljs till en biltillverkare i Frankrike. Det var det som var poängen. Även om exporten ökar så är en allt mindre del av det som exporteras verkligen tillverkat i Sverige.

Düsseldorff
L lbgu skrev:
Är det någon procentgräns på hur mycket som får vara tillverkat utomlands?

Men oavsett text så lär den ihopsatta varan säkert räknas som export från Sverige om den t.ex. säljs till en biltillverkare i Frankrike. Det var det som var poängen. Även om exporten ökar så är en allt mindre del av det som exporteras verkligen tillverkat i Sverige.
Nja, det är ganska komplicerade regler. Primärt är det värderegeln som styr. Den svenska "insatsen" ska utgöra minst 50 procent av den färdiga produktens värde. Eller så krävs teknisk förädling i Sverige som inte finns i landet som producerar delarna.

När jag blev nyfiken började jag undersöka lite och ta mig tusan så fick jag ny kunskap jag inte visste innan.

IMG_20260701_175434.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20260701_175453.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.