gasto skrev:
Ja den gör ju runda hylsor avtryck passa bäst till stickproppar
Nej, de gör 6 eller 4 kantiga beroende på antal backar.

gasto skrev:
Dom stora märkena ha ingen tång som gör dess avtryck som är runda, märkligt
Antar att man inte anser att det behövs då det inte är pressningen som ger den slutliga mekaniska och elektriska kontakten.

För kabelskor och skarvhylsor är det ett krav om man skall kunna följa något system.

Rikard Gjersvold skrev:
Apropå ändhylsor, varför finns det ingen logik i färgerna, jag har fått olika färger i samma storlek beroende på var jag handlat, ELFA har tex olika färg på samma storlek, beroende på om dom är på band eller lösa i påse.
Det beror på om de följer DIN eller en vanlig fransk färgkodning. Eftersom det är vanligt i Sverige med både tex Telemecanique och Weidmueller är det lätt att få blandning mellan typerna. Tar man Elpress kan man välja vilken kod det ska vara märkt efter.

gasto skrev:
Dom stora märkena ha ingen tång som gör dess avtryck som är runda, märkligt
Det finns men fyrkanten är vanlig och även den som används vid större areor > 6 mm2. Och ska du köpa kinavarianter så ta hellre en med fyrkant skulle jag tro. De med sexkant kräver mer av material och mekanismen så om du ska ha längre nytta av den är nog fyrkanten bäst.

Bror ju på varr man fästa. En stickpropp som har runt uttag, sätta in en fyrkantig ändhylsa där kan ju ej vara det bästa? Borde bli bättre anläggningsyta med rund ändhylsa på den platsen

gasto skrev:
Bror ju på varr man fästa. En stickpropp som har runt uttag, sätta in en fyrkantig ändhylsa där kan ju ej vara det bästa? Borde bli bättre anläggningsyta med rund ändhylsa på den platsen
Går den bara in när den är fyrkantig kommer inte kontaktytan att vara något problem när du drar åt. Bara skruvens anliggningsyta kommer att vara mer än 1,5mm2.

hsd
Det finns även hylsor utan plastkragen

Ja få väll beställa ett gäng på Ali.. samma skit som märkes hyslorna !?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.