Jag har köpt en gammal bokhylla som saknar belysning. Till denna köpte jag två lamphållare E14 med sladd, samt 2 lösa lamphållare av denna modell: https://www.jula.se/catalog/el-och-...ingstillbehor/lampsocklar/lamphallare-029362/.
Det är två skåp som ska få lyse; i det första klippte jag av det mesta av kablarna på själva hållarna och förgrenade dessa till den ena hållarens överblivna kabel vidare till själva eluttaget. Tanken var sedan att använda den överblivna kabeln (3 meter ca) från den andra hållaren till det andra skåpet i kombination med de lösa lamphållarna, men där blir det lite problematiskt att ansluta ledarna till själva hållaren. Original så är ändarna på ledarna försedda med en klämd hylsa, och det sitter ett snabbfäste i lamphållaren som enligt vad jag läst mig till inte lirar ihop med nakna ledare. Vet någon ifall det går att få tag i dessa hylsor någonstans? Eller lutar det åt att jag får slakta två nya lamphållare med sladd?
Tack!
Det är två skåp som ska få lyse; i det första klippte jag av det mesta av kablarna på själva hållarna och förgrenade dessa till den ena hållarens överblivna kabel vidare till själva eluttaget. Tanken var sedan att använda den överblivna kabeln (3 meter ca) från den andra hållaren till det andra skåpet i kombination med de lösa lamphållarna, men där blir det lite problematiskt att ansluta ledarna till själva hållaren. Original så är ändarna på ledarna försedda med en klämd hylsa, och det sitter ett snabbfäste i lamphållaren som enligt vad jag läst mig till inte lirar ihop med nakna ledare. Vet någon ifall det går att få tag i dessa hylsor någonstans? Eller lutar det åt att jag får slakta två nya lamphållare med sladd?
Tack!
Jag själv kör en del med ändhylsor, och har en tång för detta:
Jag har inte den på bilden, men det visar principen, min tång pressar trapetsoid, denna 4-kantspressning, det finns även 6-kant osv.
Men det är kanske inte så intressant att köpa en sådan här för ett enda jobb, även om denna faktiskt var väldigt billig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte den på bilden, men det visar principen, min tång pressar trapetsoid, denna 4-kantspressning, det finns även 6-kant osv.
Men det är kanske inte så intressant att köpa en sådan här för ett enda jobb, även om denna faktiskt var väldigt billig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Vad jag vet så finns det ingen plint i en lamphållare som inte tillåter en anslutningskabel. Det ska inte behövas någon ändhylsa. Men Jula är kända för att välja bristfällig elmateriel till sitt sortiment.S Småhusägare skrev:
Blir lite lång, men tackar ändå. Plockade upp två lamphållare med kabel på loppis som jag kannibaliserade istället.Mikael_L skrev:
Jag skulle skrivit mer utförligt: det jag hade läst mig till var att fler-kardeliga ledare inte fick användas ihop med snabbkopplingarna i lamphållaren, däremot inga problem med få eller en-kardeliga.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Var läste du det? En lamphållare som inte får anslutas med den typ av kabel som den ska anslutas med låter väldigt konstigt, men kanske inte när det gäller Jula.
Det var i denna tråd. Inte exakt en sådan lamphållare, men något liknande och med ungefär samma typ av snabbkopplingar där man sticker in kabeln.
https://www.byggahus.se/forum/threads/lamphallare-utan-skruvar-hur-kopplar-jag.351470/
https://www.byggahus.se/forum/threads/lamphallare-utan-skruvar-hur-kopplar-jag.351470/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Den armaturen är avsedd för installationskabel, inte anslutningskabel.
Jag ser att jag faktiskt skrev det i tråden. Inte alltid lätt att veta skillnaden.
Den lamphållare du länkar till är dock typisk för montering i bordslampor och liknande, dvs den ska kunna anslutas med anslutningskabel.
Jag ser att jag faktiskt skrev det i tråden. Inte alltid lätt att veta skillnaden.
Den lamphållare du länkar till är dock typisk för montering i bordslampor och liknande, dvs den ska kunna anslutas med anslutningskabel.
Okej, tack för förtydligandet. Jag testade först att sticka i de skalade ledarna och de fastnade men det gick att dra ur dem igen med lite milt våld. Dock förmodligen obefintlig risk att de lossnar av sig själva. Men de sladdställ man köper lösa har ju dessa hylsor påklämda och dom klickar liksom fast lite bättre i snabbkopplingarna.
Klicka här för att svara