3 499 läst ·
64 svar
3k läst
64 svar
Eons kunder slipper effektavgift
Ja, de flesta tjänar på effektavgifter när man slår ut dem över ett helt år (också beroende på modell som valts). De som är förlorare kan dock få betala rätt mycket. Men det är precis så de är tänkta att fungera - de skall ge incitament för förbättringar i användningen av elen.Kvackatore skrev:
Om du läser mitt första inlägg skrev jag "majoriteten", jag skrev inte samtliga.
Lägger in det här nedan så du slipper scrolla.
Vill dock nog våga mig på att gissa att om man har 7000 kWh så kanske man inte har t.ex. elbil. Det blir svårt nå effekttoppar på 12 kW då. 12kW är någonstans max för en 20A huvudsäkring, dessutom skall lasten ligga på en hel timma...
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Bli inte så arg! Det var bara en fråga.Kvackatore skrev:
Om du läser mitt första inlägg skrev jag "majoriteten", jag skrev inte samtliga.
Lägger in det här nedan så du slipper scrolla.
Vill dock nog våga mig på att gissa att om man har 7000 kWh så kanske man inte har t.ex. elbil. Det blir svårt nå effekttoppar på 12 kW då. 12kW är någonstans max för en 20A huvudsäkring, dessutom skall lasten ligga på en hel timma...
Trist att man populistiskt nog plockar bort effektavgifter. Rätt utformad effektavgift dämpar utbyggnadsbehovet av elnät. Man borde fokusera på hur tariffen implementeras inte generella effektavgifter. Men så här inför valet så fattas man beslut som ger röster.
Jag har fått till så värmepumpen reduceras eller slår ifrån om belastningen är för hög. Fick ner toppbehovet av effekt utan att det nämnvärt påverkar min vardag. I princip märker jag inte av det på komforten heller, finns en hel del tröghet I systemet.
Jag stör mig enormt på att det enda man kan göra är att förbruka mindre energi, för att reducera nätavgiften.
Elnätet levererar ju både effekt och energi. Precis som bredband kommer priset variera beroende på bandbredd kan jag tycka att en kund som förbrukar massor av effekt runt 18 tiden när det är minus 20c ute borde betala lite mer än kunden som anpassar sig och nattförbrukar i ökad utsträckning.
Dessutom, om man ska ha ett elsystem med mycket förnybar produktion, så behöver man i alla fall ha flexibla konsumenter. Så någon slags styrlogik för större energiförbrukare borde man i alla fall fixa till i framtiden, att anpassa så effekten hålls ner också.
Såg något elbolag som pratade om att kunderna själva skulle få välja om de ville ha en flexibel effekttaxa, eller fast pris. Ungefär som det ser ut med elavtal. Det kanske är en väg framåt.
Jag har fått till så värmepumpen reduceras eller slår ifrån om belastningen är för hög. Fick ner toppbehovet av effekt utan att det nämnvärt påverkar min vardag. I princip märker jag inte av det på komforten heller, finns en hel del tröghet I systemet.
Jag stör mig enormt på att det enda man kan göra är att förbruka mindre energi, för att reducera nätavgiften.
Elnätet levererar ju både effekt och energi. Precis som bredband kommer priset variera beroende på bandbredd kan jag tycka att en kund som förbrukar massor av effekt runt 18 tiden när det är minus 20c ute borde betala lite mer än kunden som anpassar sig och nattförbrukar i ökad utsträckning.
Dessutom, om man ska ha ett elsystem med mycket förnybar produktion, så behöver man i alla fall ha flexibla konsumenter. Så någon slags styrlogik för större energiförbrukare borde man i alla fall fixa till i framtiden, att anpassa så effekten hålls ner också.
Såg något elbolag som pratade om att kunderna själva skulle få välja om de ville ha en flexibel effekttaxa, eller fast pris. Ungefär som det ser ut med elavtal. Det kanske är en väg framåt.
Ok tack för en förklaring!Kvackatore skrev:
Överföringsavgiften minskar över hela året medans effektavgiften enbart tas ut dagtid under 4-5 vintermånader. För egen del har överföringsavgiften gått från 35 till 7 öre/kWh.
Har själv haft effektavgift i ett år och sitter på facit. Nu vet jag inte exakta villkor som E.ON hade tänkt införa men om de gjort som 9 av 10 andra bolag gör så ser modellen ut ungefär som jag skrev först.
Exempel:
Betänk att du har en förbrukning på 15000 kWh över året, sänkning med 28 öre/kWh i överföringsavg.= 4200 kr.
Effektavgiften ligger för oss på 55 kr/kW beräknat på ett medelvärde av de tre högsta topparna, topparna i sin tur beräknas på medelvärdet av en timma. Vi brukar ligga runt 7kW men låt oss räkna med 12 kW för att ta i från tårna = 12x55=660 kr .660kr x 5 månader = 3300 kr.
Besparing med effektavgift 900 kr.
De flesta ligger både högre i förbrukning och har lägre effekt vilket gör besparingen större.
Det klart det skillnad om man sänker något annat. Men det har genom åren tillkommit så mycket olika avgifter.
Årsavgift, avgifter för diverse tjänster för att kunna följa sin förbrukning (som man tycker borde ingå) osv osv.
Därför jag har haft så svårt tro att nåt blir billigare om man inför ännu en ny avgift.
Sen kan jag tycka precis som med fiberanslutning att det svårt jämföra när alla har olika villkor och olika nivåer av avgifterna. En betalar 99kr/mån medans en annan 700kr/mån.....
Men annat sänks ju. Jag sparar in 4000 kr från min nätleverantör bara på den sänkta överföringsavgiften. Sedan handlar det för mig om att hålla nere effekten så mycket som möjligt och jag verkar klara mig undan med runt 1500 kronor där. Så över 2000 kronor i vinst är min prognos så här långt.kisumisu skrev:
Ok tack för en förklaring!
Det klart det skillnad om man sänker något annat. Men det har genom åren tillkommit så mycket olika avgifter.
Årsavgift, avgifter för diverse tjänster för att kunna följa sin förbrukning (som man tycker borde ingå) osv osv.
Därför jag har haft så svårt tro att nåt blir billigare om man inför ännu en ny avgift.
Sen kan jag tycka precis som med fiberanslutning att det svårt jämföra när alla har olika villkor och olika nivåer av avgifterna. En betalar 99kr/mån medans en annan 700kr/mån.....
Jo då är det en helt annan sak.pacman42 skrev:
Men är det så hos alla elleverantörer?
Alla verkar ju göra lite olika.
Skillnaden mellan fiberanslutning och nätanslutning är att du är fast med det senare då det råder monopol i lokala elnätet - du kan alltså inte välja nätbolag. 😞kisumisu skrev:
Ok tack för en förklaring!
Fiber är också lika med monopol.Kvackatore skrev:
Enligt tjänsteleverantörer är det därför det kostar så mycket att ha fiber internet i mitt hus....men okej jag har övergett fiber och kör 5G nu. Så lite svårare göra så med elbolagens nätavgifter såklart, tyvärr hann inte Nikolai Tesla utveckla trådlös elöverföring 😂
De har dock fel om att uppvärmningen är det största problemet, åtminstone på sikt. Med runt 55% hushåll med fjärrvärme och ytterligare runt 10-12% hushåll med bergvärme så är det bara ungefär 1/3 av hushållen som har direktverkande elvärme under årets kallaste timmar (jag vet att inte alla med BV har full täckning, men jag kvittar det mot att det finns viss täckning för värme även då från LLVP och LVVP i andra hushåll). Huvuddelen av dessa hushåll som är beroende av direktverkande el (ofta elpatron i värmepump eller elelement) ligger på landsbygden.A AndersS skrev:
Det finns runt 5,5% elbilar i Sverige (jag bortser från laddhybriderna här, även om de är 13% av totala antalet bilar). Detta leder i praktiken till att laddning av elbilar finns i knappt 10% av hushållen och en del av dessa hushåll överlappar redan med de som har eluppvärmning. Problemet här är att denna siffran stiger. Kombinera då laddning av elbilarna med elvärme och vi har ett problem under årets kallaste timmar.
Men när andelen elbilar stiger i framtiden så kommer elbilarna att innebära ett minst lika stort problem (troligen större) som elvärmen och elbilarna tillsammans utgör idag, även om elvärmen helt avskaffas. Detta pga att elbilarna kommer att laddas under ungefär samma timmar, om man inte har incitament för att smeta ut laddningen över fler timmar. Och detta är också vad Göteborg Energi argumenterade för redan för många år sedan.
Göteborg Energi har ju förresten olika modeller man kan välja mellan:
- man kan välja att ha en lägre effekttariff och en högre överföringskostnad, eller
- en högre effekttariff och en lägre överföringskostnad.
@pacman42
Ngenic talar i egen sak, i och med att de säljer utrustning för att styra värme smart. Men tanken är inte fel att ha två taxor, då det finns de som är flexibla (och en drös människor som intr vill vara flexibla).
Vill minnas att 15TWh räcker långt i transportsektorn, det skulle motsvara ca 10% av dagens elkonsumtion, och räcker till runt 3 gånger så mycket elbilar som idag. Diffen mellan peak och off peak är mer än 10% på sverigenivå vid dimensionerande dagarna.
För stamnätet är det bra om det hamnar utanför peak timmarna / nätter. För de lokala elnäten kan det mycket väl bli dimensionerade. Villanäten är ju inte byggda för de effekterna, och i många fall har man förtätat och byggt ut området redan.
Jag vet inte om det är ett stort problem? Gäller o se på helheten med produktionsapparaten också. Det är dyrt med de där elproduktionsanläggningarna som nästan aldrig går, så min tes är att konsumtionen (där det är möjligt) behöver styras i ett system med mycket förnybar vind o sol.
Ngenic talar i egen sak, i och med att de säljer utrustning för att styra värme smart. Men tanken är inte fel att ha två taxor, då det finns de som är flexibla (och en drös människor som intr vill vara flexibla).
Vill minnas att 15TWh räcker långt i transportsektorn, det skulle motsvara ca 10% av dagens elkonsumtion, och räcker till runt 3 gånger så mycket elbilar som idag. Diffen mellan peak och off peak är mer än 10% på sverigenivå vid dimensionerande dagarna.
För stamnätet är det bra om det hamnar utanför peak timmarna / nätter. För de lokala elnäten kan det mycket väl bli dimensionerade. Villanäten är ju inte byggda för de effekterna, och i många fall har man förtätat och byggt ut området redan.
Jag vet inte om det är ett stort problem? Gäller o se på helheten med produktionsapparaten också. Det är dyrt med de där elproduktionsanläggningarna som nästan aldrig går, så min tes är att konsumtionen (där det är möjligt) behöver styras i ett system med mycket förnybar vind o sol.
Det jag inte förstår i all debatt. Det är att vi har ju blivit mer energisnåla de senaste 20-30åren.pacman42 skrev:
så är det bara ungefär 1/3 av hushållen som har direktverkande elvärme under årets kallaste timmar
Men när andelen elbilar stiger i framtiden så kommer elbilarna att innebära ett minst lika stort problem (troligen större) som elvärmen och elbilarna tillsammans utgör idag, även om elvärmen helt avskaffas. Detta pga att elbilarna kommer att laddas under ungefär samma timmar, om man inte har incitament för att smeta ut laddningen över fler timmar.
Att vad är då problemet?
T ex jag själv använder mindre el fast jag har slutat vedelda och skaffat elbil!
För vi konverterade direktel mot bergvärme.
Fortfarande är mitt hus och elnätet på området dimensionerat för min gamla förbrukning till "direkt-el".
Är det:
* Nya områden (underdimensionerade elnät, som är dimensionerade efter bergvärme/pellets/ved/fjärrvärme och utan Elbilar)
* Elnäten till äldre hus (50, 60 -tal) där värmen har gjorts med Olja förut. Nu när de börjar skaffa elbilar och ändrar värmesystem till bergvärme (därmed förbrukar mer el än olja).
Som är problematiskt?
Sen är det så att fast man har elbil, så laddar man inte den dagligen (jag gör i alla fall inte det).
Men det som intressant när du EJ tar pluginhybrid i inräkning. Vi har även en sådan.
Den pluggar vi dock in dagligen och bilen är dum finns inte så mycket styrning och det är enfasladdning osv från stenåldern (eller som äldre elbilar, kanske tekniken används bort till hybrider?). Så ja i min värld är det pluginhybrid som är större problem än rena elbilar! Du laddar den konstant för att batteriet är så litet.
Sedan är väl det stora problemet utomlands t ex i Tyskland var man lagt ner så många kraftverk. Men väldigt sybd att vi i Sverige måste lida för deras dumheter!
Redigerat: