K kindvall skrev:
Det är ju möjligt att arboristen inte haft någon bokad tid. Men föreningen och/eller arboristen borde inse att åtgärden orsakar besvär för parkerade bilar under trädet i form av flis och spån, och dessutom risk för nedfallande grenar vilket också hände.
Om det nu är så att man inte kan få en bokad tid bör föreningen ändå informera om åtgärden och säkerställa att det åtminstone kan gå ut ett meddelande den dag arboristen kommer. Jag tycker föreningen är delvis skyldig till det här, men då TS är en del av föreningen är det bättre att gå på arboristen som orsakat själva skadan.
Hen borde ha insett att bilarna inte kan stå parkerade där, och antingen försökt få till en snabb flytt eller skjuta upp arbetet.
Håller med . BRF har som beställare av tjänsten huvudmannaansvaret och har avtalat med entreprenören.
Vad som avtalats, om hur/när arbetet skulle utföras , vet endast dessa parter .
Börja med en kort skadeanmälan till BRF och yrka på en omgående skadevärdering . TS är i detta ärende endast bilägare som parkerat under trädet utan vetskap om att avsågad gren kan falla ned.
Entreprenören har orsakat skadegörelse och har haft ett insiktsuppsåt ( skulle ha förstått att skada kunde ske bla pga sitt yrke) . Entreprenören har inte meddelat BRF att gren har fallit ner på parkerad bil .
Entreprenören har inte placerat varningsskyltar med tider, runt beräknad arbetsplats.
Talan kan föras, antingen mot BRF eller entreprenören , enklast är att avtalsparterna ordnar upp saken
om ansvaret och betalningen av skadan.
Entreprenören borde ha en ansvarsförsäkring som täcker detta , det ska BRF ha med i avtalet.

R relier skrev:
Nej den betalar man i alla fall oavsett om det finns någon vållande. Om någon annan är vållande kan du kräva denne på din självrisk och annat som inte ingick i din försäkring exvis hyrbil!
Nej, det är fel. Är skadan orsakad av ett annat fordon och vållandet är klarlagt innan bilen lämnas på reparation så betalar du inte någon självrisk. Vill du laga bilen innan vållandet är klarlagt kan du få ligga ute med sjr men denna får du tillbaka från fb när det är klarlagt. Du behöver inte kräva ersättning från motpart alls, det sköter fb sinsemellan.
Det som är krångligt i detta fallet är att skadan inte orsakats av ett fordon utan detta ska regleras mot arboristens ansvarsförsäkring, som ofta innebär en väldigt hög självrisk för företag och därmed enklare att ta det på den skadade bilens försäkring och sedan kräva betalt för självrisken istället.

Sedan kan vållande, om det är ett annat fordon, bli skyldig att betala en mindre självrisk för reparation av skadan som denne har orsakat, efter att reparation är klar, men det framgår i försäkringsbrevet om man har en sådan självrisk när man orsakar skada på annan bil.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
O OttoVonG skrev:
Nej, det är fel. Är skadan orsakad av ett annat fordon och vållandet är klarlagt innan bilen lämnas på reparation så betalar du inte någon självrisk. Vill du laga bilen innan vållandet är klarlagt kan du få ligga ute med sjr men denna får du tillbaka från fb när det är klarlagt. Du behöver inte kräva ersättning från motpart alls, det sköter fb sinsemellan.
Det som är krångligt i detta fallet är att skadan inte orsakats av ett fordon utan detta ska regleras mot arboristens ansvarsförsäkring, som ofta innebär en väldigt hög självrisk för företag och därmed enklare att ta det på den skadade bilens försäkring och sedan kräva betalt för självrisken istället.

Sedan kan vållande, om det är ett annat fordon, bli skyldig att betala en mindre självrisk för reparation av skadan som denne har orsakat, efter att reparation är klar, men det framgår i försäkringsbrevet om man har en sådan självrisk när man orsakar skada på annan bil.

Fast ska man hårddra det så ska man alltid betala självrisk oavsett vållande. Sen att bolagen löser det sinsemellan för att underlätta för alla är bra.

• Gilla
perra i skogen och 1 till
  • Laddar…
Brorw Brorw skrev:
Fast ska man hårddra det så ska man alltid betala självrisk oavsett vållande. Sen att bolagen löser det sinsemellan för att underlätta för alla är bra.
Förstår inte vad du menar, blir du påkörd med motpart som tagit på sig vållandet så betalar du ingen självrisk och du behöver definitivt inte kräva tillbaka den av motparten.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag kan bara konstatera att året efter påkörningen så ville försäkringsbolager ha 700:- mer. Från 5300:- till 6000:- gick premien.bytte bolag.
En svart katt gick över vägen. Veckan efter blev jag påkörd på samma väg. Jag kan bara konstatera att alla svarta katter borde avlivas. Eller?

K
Primus falk Primus falk skrev:
Självrisk är precis vad det låter ! Självrisk ! Du står för självrisken som ägare av bilen ! Det är en risk du accepterat när du köpte bilen och idiotiskt nog försäkra den hos if ! Gör
Om och gör rätt !
Läs om och läs rätt ;)

/Krille

O OttoVonG skrev:
Förstår inte vad du menar, blir du påkörd med motpart som tagit på sig vållandet så betalar du ingen självrisk och du behöver definitivt inte kräva tillbaka den av motparten.
Nä precis. Men ditt bolag kan lika gärna säga att du ska betala din självrisk och du får återkräva den.
Dom har ingen skyldighet egentligen att ta bort självrisken.

Sen är det bra det funkar dom du beskriver. Enkelt för alla inblandade men många tror att det är en självklarhet att inte betala lägre självrisker vid olika vållande.

S Spikin skrev:
Håller med . BRF har som beställare av tjänsten huvudmannaansvaret och har avtalat med entreprenören.
Vad som avtalats, om hur/när arbetet skulle utföras , vet endast dessa parter .
Börja med en kort skadeanmälan till BRF och yrka på en omgående skadevärdering . TS är i detta ärende endast bilägare som parkerat under trädet utan vetskap om att avsågad gren kan falla ned.
Entreprenören har orsakat skadegörelse och har haft ett insiktsuppsåt ( skulle ha förstått att skada kunde ske bla pga sitt yrke) . Entreprenören har inte meddelat BRF att gren har fallit ner på parkerad bil .
Entreprenören har inte placerat varningsskyltar med tider, runt beräknad arbetsplats.
Talan kan föras, antingen mot BRF eller entreprenören , enklast är att avtalsparterna ordnar upp saken
om ansvaret och betalningen av skadan.
Entreprenören borde ha en ansvarsförsäkring som täcker detta , det ska BRF ha med i avtalet.
vilken lag styr beställaransvaret? som du verkar hänvisa till

O OttoVonG skrev:
det är försäkringsbolagen som avgör vem som är vållande inte motparten

K
Primus falk Primus falk skrev:
Självrisk är precis vad det låter ! Självrisk ! Du står för självrisken som ägare av bilen ! Det är en risk du accepterat när du köpte bilen och idiotiskt nog försäkra den hos if ! Gör
Om och gör rätt !
Så om ett företag är vårdslösa och fäller ett träd över din bil så har de inget ansvar alls eftersom du har en försäkring? Du skulle glatt betala självrisken och kostand för hyrbil utan att kräva något från företaget som fällde trädet?

/Krille

• Gilla
Bendish och 2 till
  • Laddar…
Orientexpressen
För en evighet sedan fick jag en släpkärra inkörd i min parkerade bil.
Jag betalade ingen självrisk, inte en enda krona. Kan inte tänka mig att det har förändrats.
Dessutom blandade jag aldrig in mitt fb, utan det var endast motpartens bolag som tog hand om allt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Orientexpressen Orientexpressen skrev:
För en evighet sedan fick jag en släpkärra inkörd i min parkerade bil.
Jag betalade ingen självrisk, inte en enda krona. Kan inte tänka mig att det har förändrats.
Dessutom blandade jag aldrig in mitt fb, utan det var endast motpartens bolag som tog hand om allt.
Det är skillnad på att den parkerade bilen blir påkörd och att den skadas på något annat sätt.

Om bilen blir påkörd så har föraren som körde på den ett strikt ansvar och måste ersätta skadan (genom sin försäkring).

Om bilen skadas på annat sätt så har den som skadade bilen bara ansvar om det skedde med uppsåt eller av vårdslöshet. Skadas den genom en olycka, till exempel någon som cyklar omkull på den eller ramlar in i den eller spiller en färgburk över den så är det ägaren som får betala/ta det på sin försäkring.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Att hitta någonting som har med beställaransvar och inte rör transport är näst intill omöjligt. Men det jag hittat handlar om arbetsmiljö. Samt regler gällande transporter.
Men om man då ska försöka få ihop detta så handlar det om arbetsmiljö. Då är det byggherrens ansvar. Det är inget nytt den gället för alla byggherrar både fysisk och juridisk person. Det handlar alltså inte om något ansvar för att någon skulle kasta sten.
Om vi då funderar på transporten. Så handlar det om att det företag man anlitar följer de regler och lagar som finns. Det räcker troligtvis med att det avtalet står att de ska följa reglerna. Om då företaget ändå bryter så går du fri. stenskotten det hamnar på transportbolaget. Då det inte handlar stenskott eller om någon krockar.
Så jag har svårt att hitta något som stödjer att brf skulle ha ett ansvar för vad entreprenören gör.
Så nu är jag väldigt nyfiken på en lagtext som säger att jag har fel. eller någon artikel som säger att jag har gjort felaktiga tolkningar. Eftersom inte enkelt kan hitta lagen om beställaransvar.
så hjälp mig

• Gilla
Brorw
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Så om ett företag är vårdslösa och fäller ett träd över din bil så har de inget ansvar alls eftersom du har en försäkring? Du skulle glatt betala självrisken och kostand för hyrbil utan att kräva något från företaget som fällde trädet?

/Krille
Dom har fullt ansvar. Frågan är om du själv vill driva det i tingsrätten som ett skadeståndsmål, om de nu inte omedelbart slantar. Om du nyttjar din vagnskadeförsäkring, så kommer försäkringsbolaget driva mot entreprenören att få tillbaka sina pengar, normalt via dennes försäkringsbolag, om försäkring finns, annars direkt mot bolaget.

Problemet om du väljer det senare, är att då får du själv sannolikt också ombesörja reparation, kostnadsförslag etc för att styrka ett skadeståndsanspråk. Nu hade du ett försäkrat fordon, vilket faktiskt underlättar ditt liv ordentligt. Hade det varit en oförsäkrad egendom, så är tiden och arbetet innan rätt ersättning kan betalas ut varit betydligt längre och jobbigare för dig. Om det finns någon ekonomisk skada som din bilförsäkring inte täcker, i ditt fall förmodligen dina 25% självrisk på hyrbilen. Så är det nog ett krav du får driva själv mot entreprenören. Där tror jag inte bilförsäkringen stöttar. Det står dig dock fritt att rikta krav på alla skäliga kostnader, även förlorad arbetsinkomst etc. denna del skall väl i så fall avhandlas enligt skadeståndslagen. men som sagt då får du nog jobba en del själv med det.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.