29 381 läst ·
73 svar
29k läst
73 svar
Entreprenör/arborist orsakar skada på parkerad bil
Min BRF brukar alltid informera typ 2 veckor i förväg vad som skall göras....stryp den faan å häng upp en i en grenK Krille4 skrev:Har min bil parkerad på boendeparkeringen hos BRF. Under dagen utför en av BRF anlitad entreprenör/arborist arbete på de träd som ligger vid parkeringen. När arbetsdagen är slut är min bil helt täckt i sågspån/flisor/sav från det närliggande trädet de tagit ner.... Jag fotograferar och ringer direkt BRF:s ordförande som lovar att kontakta entreprenören. Själv åker jag och tvättar bilen direkt och upptäcker då även en buckla på motorhuven.
Min pappa som har parkeringen bredvid upptäcker samtidigt en skada på sin bil som inte kan orsakas av något annat än att något väldigt tungt träffat framskärmen ovanifrån från sidan. Våra skador ligger "i linje" med varandra som att t ex någon stor gren flugit och träffat både min och hans motorhuv. Skadorna kan inte ha orsakats av någon annan bil då de sitter så högt upp samt att ingen bil hade rymts mellan våra bilar
Ingen information har gått ut till medlemmarna när arbetet skulle utföras och det är avstämt med BRF:s ordförande att ingen information har getts om att vi bör flytta bilarna när arbetet utförs. Bilarna står inte heller parkerade under träden utan en bit ifrån. Entreprenören kan omöjligen ha missat vad som hände men har inte sagt något.
Bifogar bilder på hur bilen såg ut och på första bilen syns även bucklan på min pappas framskärm (röda bilen) om man tittar noga.
Har också anmält detta till mitt försäkringsbolag men antar att det blir en fråga mellan mig (och min pappa) och entreprenören? Vad gör vi om de nekar? Med tanke på hur bilen ser ut känns det som att vi har ett ganska bra bevisläge?
[bild]
[bild]
Tack på förhand!
/Krille
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jämförelsen med butiken haltar oroväckande...Orientexpressen skrev:
Sedan finns det en hackordning som man brukar gå efter.
Och jag menar inte att det är föreningen som ska betala, utan att det är utföraren, men att det är beställaren som ska kräva ersättning. Det behöver inte vara så, men jag skulle i alla fall rekommendera TS att gå den vägen först.
Och i detta läge vet ingen om det är beställaren eller utföraren som har gjort fel först. Vad stod det i kontraktet, skulle beställaren se till att det var fritt från bilar eller var utföraren vårdslös som inte kunde förutse att det kunde hända en olycka?
En jämförelse är om man köper en sak som går sönder så går man till butiken där man har köpt saken och sedan är det upp till butiken att dra det vidare.
Om lawline är bra eller inte får andra avgöra, var bara ett tips om att det kan finnas svar eller hjälp där.
Bostadsrätterna och HSB är andra ställen där man kan söka svar hos som kanske är till hjälp.
Blir inte detta precis som vilken olycka som hellst?
Jag fick min bil påkörd när vi stod parkerade, vi anmälde det som en olycka och försäkringsbolaget startar då den utredning, man kan under tiden den pågår välja att ta det via egna försäkringen med det regleras när ärendet är utrett.
Fördelen var ju då att vi hade ett regnummer att gå på från den andra bilen.
Jag fick min bil påkörd när vi stod parkerade, vi anmälde det som en olycka och försäkringsbolaget startar då den utredning, man kan under tiden den pågår välja att ta det via egna försäkringen med det regleras när ärendet är utrett.
Fördelen var ju då att vi hade ett regnummer att gå på från den andra bilen.
Fick en fjärrstyrd grind in i sidan på bilen när jag skulle köra ut från en byggmarknad. Personen som skötte utfartskontroll och grind fokuserade direkt på nästa bil och uppmärksammade inte att jag fick vänta på trafik innan jag kunde köra ut på vägen. Grinden stängde då in i sidan på bilen.
Bilens försäkringsbolag (VW Försäkring) ersatte skadan (minus självrisk) och min arbetsgivare kom överens med byggmarknaden att skicka en faktura på självrisken eftersom det var en tjänstebil.
Alltså, ta kontakt med arboristen och för en dialog om skadan och självrisk.
Bilens försäkringsbolag (VW Försäkring) ersatte skadan (minus självrisk) och min arbetsgivare kom överens med byggmarknaden att skicka en faktura på självrisken eftersom det var en tjänstebil.
Alltså, ta kontakt med arboristen och för en dialog om skadan och självrisk.
Om arboristen varit vårdslös borde försäkringsbolaget kunna kräva dem på ersättning för skadan, och om arboristen inte varit vårdslös utan skadan skett pga en olycka behöver arboristen inte ersätta självrisken heller.M Mörner skrev:
Som händelsen relaterades så vill jag påstå att arboristen varit vårdslös då han inte utfört arbetet så att skada inte skulle uppstått. Han tog en risk mht till fordonen. Viktigt att påpeka att den egna försäkringen alltid skall användas i alla fall. Det egna försäkringsbolaget kommer alltid att kräva ansvarigt försäkringsbolag på pengarna. Den egna självrisken får man dock rikta mot ansvarig och dennes försäkringsbolag.A adron skrev:
Lika om man blir påkörd av en oförsäkrad bil. Då får man ta skadan på sin försäkring och sen försöka kräva den andra föraren på självrisken. Men kan bli svårt att få ut dessa pengar efter försäkringsbolaget krävt föraren på reparationskostnaden.R relier skrev:Som händelsen relaterades så vill jag påstå att arboristen varit vårdslös då han inte utfört arbetet så att skada inte skulle uppstått. Han tog en risk mht till fordonen. Viktigt att påpeka att den egna försäkringen alltid skall användas i alla fall. Det egna försäkringsbolaget kommer alltid att kräva ansvarigt försäkringsbolag på pengarna. Den egna självrisken får man dock rikta mot ansvarig och dennes försäkringsbolag.
Så var det iaf för ca 10 år sedan, kan ju ha ändrats nu
Ser ut som arboristen tänkt de får skylla sig själva som inte har flyttat på bilarna när vi kommer. Och det skulle nog vara bostadsrättsföreningen som brustit i att meddela folk om arbetet i såna fall.