perra i skogen perra i skogen skrev:
Lika om man blir påkörd av en oförsäkrad bil. Då får man ta skadan på sin försäkring och sen försöka kräva den andra föraren på självrisken. Men kan bli svårt att få ut dessa pengar efter försäkringsbolaget krävt föraren på reparationskostnaden.
Så var det iaf för ca 10 år sedan, kan ju ha ändrats nu
Om du är i en olycka där en oförsäkrad bil är vållande så blir regleras väl det av Trafikförsäkringsföreningen?
Det har väl funnits klart längre än 10 år?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
T tommysotis99 skrev:
Min BRF brukar alltid informera typ 2 veckor i förväg vad som skall göras....stryp den faan å häng upp en i en gren
Arboristen är väl säkert som så många andra hantverkare och dyker bara upp en dag. Min erfarenhet är att man ringer och beställer jobbet och sen ringer hantverkaren bara en dag och säger att han åker från firman nu och undrar om jag är hemma.

• Haha
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Om du är i en olycka där en oförsäkrad bil är vållande så blir regleras väl det av Trafikförsäkringsföreningen?
Det har väl funnits klart längre än 10 år?
Ja, det går in om ditt fordon tex bara har trafikförsäkring och någon oförsäkrad kör på dig. Dvs du har ingen egen försäkring som täcker skadan.
Vi hade bilen helförsäkrad och fick då ta det på våran försäkring, sen krävde FB den andra föraren på beloppet..

SysterNett SysterNett skrev:
Det är en fråga mellan ditt försäkringsbolag och arboristens försäkringsbolag.
Synd att man måste driva en sådan fråga själv. Något för försäkringsbolagen att se till att ingår i försäkringen. Jag skall vid min nästa kontakt förhöra mig om att få även indrivning av självrisken i min försäkring. Det är inte lätt för en lekman.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
A Ankmamma skrev:
Synd att man måste driva en sådan fråga själv. Något för försäkringsbolagen att se till att ingår i försäkringen. Jag skall vid min nästa kontakt förhöra mig om att få även indrivning av självrisken i min försäkring. Det är inte lätt för en lekman.
För dyrt att driva. Självrisk betyder att du själv står risk. Premien skulle öka avsevärt om du inte hade självrisk.

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Både mitt (Audi/if) och pappas (LF) försäkringsbolag beviljade idag båda ersättning för skadorna genom vagnskadeförsäkringen. Detta utan att blanda in entreprenörens försäkringsbolag.

Frågan att driva ersättningsanspråk gällande självrisken mot entreprenören lämnar de till oss att göra själva.

Lite förvånad måste jag säga. Hur driver man det på bästa sätt?

/Krille
Självrisk är precis vad det låter ! Självrisk ! Du står för självrisken som ägare av bilen ! Det är en risk du accepterat när du köpte bilen och idiotiskt nog försäkra den hos if ! Gör
Om och gör rätt !

• Haha
  • Wow
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Primus falk Primus falk skrev:
Självrisk är precis vad det låter ! Självrisk ! Du står för självrisken som ägare av bilen ! Det är en risk du accepterat när du köpte bilen och idiotiskt nog försäkra den hos if ! Gör
Om och gör rätt !
If utmärker sig inte i dessa fall. Alla bolag har självrisk på olika nivåer. Sen kan ju var och en uppleva sitt försäkringsbolag på olika sätt. Man bör se över sin försäkringslösning åtminstone vart tredje år. Det kan skilja mycket mellan bolagen beroende på vilket bilmärke man kör.

R relier skrev:
För dyrt att driva. Självrisk betyder att du själv står risk. Premien skulle öka avsevärt om du inte hade självrisk.
Ja det förstår jag men självrisk betalar man då det inte finns en motpart som är vållande till skadan.

L lbgu skrev:
Arboristen är väl säkert som så många andra hantverkare och dyker bara upp en dag. Min erfarenhet är att man ringer och beställer jobbet och sen ringer hantverkaren bara en dag och säger att han åker från firman nu och undrar om jag är hemma.
Det är ju möjligt att arboristen inte haft någon bokad tid. Men föreningen och/eller arboristen borde inse att åtgärden orsakar besvär för parkerade bilar under trädet i form av flis och spån, och dessutom risk för nedfallande grenar vilket också hände.
Om det nu är så att man inte kan få en bokad tid bör föreningen ändå informera om åtgärden och säkerställa att det åtminstone kan gå ut ett meddelande den dag arboristen kommer. Jag tycker föreningen är delvis skyldig till det här, men då TS är en del av föreningen är det bättre att gå på arboristen som orsakat själva skadan.
Hen borde ha insett att bilarna inte kan stå parkerade där, och antingen försökt få till en snabb flytt eller skjuta upp arbetet.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A Ankmamma skrev:
Ja det förstår jag men självrisk betalar man då det inte finns en motpart som är vållande till skadan.
Självrisk får du alltid betala !!

• Gilla
relier
  • Laddar…
A Ankmamma skrev:
Nej den betalar man i alla fall oavsett om det finns någon vållande. Om någon annan är vållande kan du kräva denne på din självrisk och annat som inte ingick i din försäkring exvis hyrbil!

• Gilla
Brorw
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
så din försäkring höjdes för att nån annan orsakade skada på din bil? Det kan rimligen inte ha nån annan koppling än en höjning de hade gjort oavsett.
Det blir ibland så att båda bedöms ha något form av ansvar eftersom man ska iakta försiktighet och inte köra om det finns risk för en olycka.

"Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder."

Påkörning bakifrån borde inte falla under den paragrafen, men det beror ju på om föraren till exempel bromsat kraftigt och därmed orsakat olyckan.

• Gilla
relier
  • Laddar…
Mats-S
Jag har då aldrig fått någon höjning på avgiften senaste 20 åren pga olyckor/skador som jag varit inblandad i, oavsett mitt fel eller motparten. Bonustänket tillhör förra seklet

• Gilla
relier
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Jag har då aldrig fått någon höjning på avgiften senaste 20 åren pga olyckor/skador som jag varit inblandad i, oavsett mitt fel eller motparten. Bonustänket tillhör förra seklet
Du har kanske hög premie från början. Har du kollat premien på marknaden?

A Ankmamma skrev:
Försäkringen täcker allt utom din självrisk. Om försäkringsbolaget betalar din verkstad för reparation så drar de din självrisk från verkstadsräkningen och du lär inte få ut bilen om du inte betalar självrisken. Du kan göra upp med motpartens försäkringsbolag så fort som möjligt och få godkänt att självrisken betalas av dom. Det kräver att du är aktiv men det sker inte automatiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.