666 läst ·
15 svar
666 läst
15 svar
Vad orsakar mitt dåliga vattentryck i köket?
Sida 1 av 2
Hej
Jag har egen brunn så vattentrycket är inte vansinnigt högt, men i badrummet så är det fullt tillräckligt, både i dusch och handfat. I köket som ligger en bit bort är det däremot väldigt dåligt tryck (och flöde). Inkommande vatten kommer via en 25mm pem slang direkt in i badrummet. Därefter är det ca 10 meter rör till köket, varav ca 9 meter 15mm Kopparrör och 1 meter 12mm kopparrör. Dusch och handfat ligger inom 3 meter från den inkommande pem slangen.
Är det förväntat med dåligt tryck till köket på grund av avståndet, eller är det nåt annat fel
, t.ex. fel på blandaren? Skulle det göra någon skillnad om jag bytte den metern 12mm rör mot 15mm rör?
Jag har egen brunn så vattentrycket är inte vansinnigt högt, men i badrummet så är det fullt tillräckligt, både i dusch och handfat. I köket som ligger en bit bort är det däremot väldigt dåligt tryck (och flöde). Inkommande vatten kommer via en 25mm pem slang direkt in i badrummet. Därefter är det ca 10 meter rör till köket, varav ca 9 meter 15mm Kopparrör och 1 meter 12mm kopparrör. Dusch och handfat ligger inom 3 meter från den inkommande pem slangen.
Är det förväntat med dåligt tryck till köket på grund av avståndet, eller är det nåt annat fel
, t.ex. fel på blandaren? Skulle det göra någon skillnad om jag bytte den metern 12mm rör mot 15mm rör?
Du har någon form av hydrofor i anslutning till brunnen sof skapar trycket i ledningarna. Kolla att den har rätt lufttryck. Kolla också silen i kranen i köket, kan ansamlas en del grus där.lnilsson skrev:
Hej
Det är bra tryck i badrummet, så hydropressen funkar bra. Silen bytte jag för ett tag sedan, och det var efter det som jag började fundera på om det är nåt med rören eller nåt fel i blandaren.håkanrune skrev:
Ja, men jag tycker att det har blivit en smula sämre på senare tid. Tilläggas ska att köket befinner sig på samma våning som badrummet, så det är ingen tryckförlust på grund av höjd. Men jag undrar vad man kan förvänta sig av mitt system, borde det kunna vara bättre tryck i köket eller får jag leva med detta?håkanrune skrev:
Lite uppdatering: jag bytte Köksblandare och den sista metern 12 mm till 15mm Kopparrör.
Det blev bättre, men inte helt bra.
Jag funderar på en sak: när jag har tagit isär och satt ihop systemet så har jag sett att den som gjort det inte använt stödhylsor. Kan det göra att röret kläms ihop så mycket att flödet hämmas?
Det blev bättre, men inte helt bra.
Jag funderar på en sak: när jag har tagit isär och satt ihop systemet så har jag sett att den som gjort det inte använt stödhylsor. Kan det göra att röret kläms ihop så mycket att flödet hämmas?