32 137 läst · 63 svar
32k läst
63 svar
Enkelfaspanel från Beijer
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Jodå, du förstår säkert skillnaden mellan fas och spont:danielte skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PS
Den första bilden är alltså spontad panel,
och den andra är med fas, s.k. Z-panel.
Bilderna är från http://www.traguiden.se/konstruktion/profiler-och-dimensioner/ytterpanelbrader/
Redigerat:
När vi gjorde fasaden ville vi ha den så ren som möjligt så vi valde att sätta spikreglar runt fönstret och dörren för att senare ha något att fästa fodret i. När vi sedan satte upp panelen lät vi den först gå ut lite över fönstret och dörren och när all panel var monterad så sågade vi rent med en cirkelsåg/sänksåg för att få helt rakt snitt dikt an mot de sprireglar som sitter runt fönstret och dörren. Därefter fick jag klyva och hyvla en vanlig 22-mm bräda så att den ligger exakt i liv mot fasaden. Fodret fäste vi då rakt in i de spikreglar som ligger runt fönstret. Det var egentligen inget större merarbete mot att sätta vanligt foder och vi är väldigt nöjda med resultatet.Klicka skrev:
Det låter lite märkligt att det ska vara olika regler för enkelfas och dubbelfas. De är ju egentligen exakt likadana om man ser till konstruktionen så om det finns begräsningar för dubbelfasen så bör de gälla även för enkelfasen.danielte skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Jag tror att någon amatör-forskare har tänkt ut att:Janus82 skrev:
Om underkanten är fasad så rinner regnvattnet ner och blöter ner hela väggen under.
Om underkanten på brädorna inte är fasad, så faller dropparna ner och "skadar" inte underliggande brädor.
Jag har liggande Z-panel, som alltså är fasad i både över- och underkant.
Och efter sex år ser det alldeles utmärkt ut!
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Nja, amatörforskare vet jag inte men Moelven rekommenderar inte Z-panel liggande http://www.moelven.com/se/Produkter...n-Proffs-Z-panel/?filters=Kategori 2;Z-panel|KnockOnWood skrev:Jag tror att någon amatör-forskare har tänkt ut att:
Om underkanten är fasad så rinner regnvattnet ner och blöter ner hela väggen under.
Om underkanten på brädorna inte är fasad, så faller dropparna ner och "skadar" inte underliggande brädor.
Jag har liggande Z-panel, som alltså är fasad i både över- och underkant.
Och efter sex år ser det alldeles utmärkt ut!
Vi hade liggande Z-panel tidigare och den var rutten på mer än ett ställe efter 10 år. Antagligen hade bristande underhåll säkert nåt med saken att göra men det måste finnas nåt som gör att Moelven tycker att just Z-panel skall vara stående.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Så kan det gå om det inte är välgjort.Karl_Pedal skrev:
På vårt förra hus var det stående Z-panel. Där fick vi byta en hel gavel.
Det var inte bara panelen som ruttnat (och det växte plötsligt stora svampar på den, som björktickor ungefär).
Vi fick byta hela väggen in till den inre gipsskivan.
ALLT var ruttet, panel, reglar allt! Och isoleringen var naturligtvis svart av mögel.
Fråga till Karl_Pedal: Hade ni någon ventilerad luftspalt bakom panelen?
Jag kan bidra med att det skiljer på dubbelfas panel beroende på affär /sågverk. Jag hade köpt panelen till friggebon på Beijer, och insåg en lördag att det skulle fattas 5-6 brädor. Åkte då till xl bygg och köpte, kollade inte så noga hur de såg ut.
Insåg när jag kom hem att fasningen var längre på de nya brädorna... Dock passade de ihop, och eftersom ingen människa någonsin ska titta på baksidan av min friggebod, så fick de brädorna sitta där... ☺️
Insåg när jag kom hem att fasningen var längre på de nya brädorna... Dock passade de ihop, och eftersom ingen människa någonsin ska titta på baksidan av min friggebod, så fick de brädorna sitta där... ☺️
Lånar tråden för en fråga...
Jag var och handlade lite enkelfaspanel på byggmax i helgen och blev ganska förvånad när jag kom dit och såg att sponten inte var en riktig spont med not och fjäder utan bara ett "överlapp", typ som baspanel. Är det vanligt att den sågas så? När man för ihop dem så går de ihop så att avfasningen möter den raka kanten, som det väl ska vara på enkelfas, så det verkar ju rätt i övrigt.
Jag ska ha den liggande, och på ett oisolerat uterum, finns det några nackdelar med att den riktiga sponten saknas?
Jag var och handlade lite enkelfaspanel på byggmax i helgen och blev ganska förvånad när jag kom dit och såg att sponten inte var en riktig spont med not och fjäder utan bara ett "överlapp", typ som baspanel. Är det vanligt att den sågas så? När man för ihop dem så går de ihop så att avfasningen möter den raka kanten, som det väl ska vara på enkelfas, så det verkar ju rätt i övrigt.
Jag ska ha den liggande, och på ett oisolerat uterum, finns det några nackdelar med att den riktiga sponten saknas?
Ja, jag tycker ju det, brädorna låser inte in i varandra alls lika bra.jonne72 skrev:
Jag visste inte ens att Byggmax hade enkelfaspanel (enkelfasspont kan vi ju knappast kalla den för
Edit: På bilden på Byggmax hemsida visas den med not och spont. Har du fått sekundamaterial?
Jag hade också kollat bilden på hemsidan innan jag åkte iväg och blev som sagt förvånad. Den låg på en hylla märkt enkelfaspanel och har en rak och en fasad kant, dessutom går dessa kanter ihop och har inte det breda spår mellan kanterna som baspanel/z-panel har. Tyvärr ingen bild, ska försöka ordna en. Panelen ligger nu i sommarstugan som är en bra bit bort. Den ska bara användas till att klä lite runt glaspartier på ett par väggar i uterummet. Det är som sagt helt oisolerat och jag tror inte det är några större problem, men blev bara lite nyfiken på hur det brukar vara.