38 959 läst ·
63 svar
39k läst
63 svar
Enkelfaspanel från Beijer
Jag har precis sådan panel men från Optimera. De sa vid något tillfälle att denna ersatt sponten med argumenten att den inte behöver passas in lika noggrant och därmed går snabbare att sätta samt att man slipper problem med att fjäden går sönder.
Behöver inte passas in lika noggrant = kommer se förjävligt utandersgd skrev:
Det där är ju en variant av z-panel. Den enda skillnaden är att den inte är fasad i den ände där nästa bräda ansluter och att det är en så pass kort fjäder (om man nu kan kalla det så i z-panel) att brädorna ligger tätare. Jag kan nog lova att den panelen kommer fungera utmärkt, z-panel har ju ändå använts nästan hur länge som helst utan problem.jonne72 skrev:
Har nu köpt panel och det slutade med enkelfasspont trots allt.
Just nu målas det, men i veckan ska det upp. Nu har det dykt upp ytterligare en fråga,
Helst skulle jag inte vilja ha några knutbrädor. Hur löser man detta och finns det någon nackdel med att inte ha det?
Just nu målas det, men i veckan ska det upp. Nu har det dykt upp ytterligare en fråga,
Helst skulle jag inte vilja ha några knutbrädor. Hur löser man detta och finns det någon nackdel med att inte ha det?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nackdelen är att du blottar ändträet på brädorna, så de blir väldigt fuktutsatt och därmed rötkänsliga.
Och så blir det fult!
Även om du har knutbrädor måste de ju inte ha avvikande färg.
Det behöver ju inte vara en röd stuga med vita knutar.
Det kan lika gärna vara en blå stuga med blåa knutar
Och så blir det fult!
Även om du har knutbrädor måste de ju inte ha avvikande färg.
Det behöver ju inte vara en röd stuga med vita knutar.
Det kan lika gärna vara en blå stuga med blåa knutar
Jag har sett en del äldre hus med liggande panel som inte har knutbrädor. Jag tycker att det ser väldigt "cleant" och snyggt ut men det ställer ju lite mer krav när man bygger. Normalt kan man ju grovkapa panel med någon eller några centimeters marginal eftersom knutbrädan täcker glipan, kör man utan knutbrädor så är väl marginalen nere på 1-2 millimeter innan glipan börjar se eländig ut. Självfallet så måste ändarna också geras så att de möter varandra rätt. Dessutom så bör man sätta panel runt hela huset samtidigt så att panelen möter varandra exakt i alla hörn. Om man kör med knutbrädor kan man ta en vägg i taget och om det visar sig att det blir en liten diff på sista väggen så kan man utan problem trolla bort en centimeter eller två med en knutbräda.
Så om du har tid ork och tålamod så tycker jag att du kan köra utan knutbrädor men om du känner att den kalla årstiden kommer snart och att du vill få allt klart innan det blir för kallt för att måla så bör du nog använda knutbrädor.
Så om du har tid ork och tålamod så tycker jag att du kan köra utan knutbrädor men om du känner att den kalla årstiden kommer snart och att du vill få allt klart innan det blir för kallt för att måla så bör du nog använda knutbrädor.
Ja, jag skulle nog säga att marginalen är 0-1mm om det ska se snyggt ut, är man bara noggrann så är ju inte det så svårt. Extra viktigt just vid knuten, så eventuella glapp hade jag istället tagit vid skarven mitt på väggen, där den kan fördelas och kanske lättare fogas/täckas med färg. Gersågningen kan ju vara lite spetsig, så att säga, eftersom man inte kommer att se geringen när panelen är monterad. Det viktiga som sagt för att få det snyggt är just att bräderna linjerar över knuten, på alla sidor. Knepet där kanske är att inte slå ihop brädorna till 100% utan lämna 1-2mm i varje skift för att ha lite att spela på runt om.
Men merjobb blir det ju tveklöst. Snygg eller inte är en smaksak och beror kanske även en hel del på husets utformning och stil i övrigt.
Men merjobb blir det ju tveklöst. Snygg eller inte är en smaksak och beror kanske även en hel del på husets utformning och stil i övrigt.
