Nu har jag hunnit lite längre

Bild 1:
Som svar på frågan om de genomskinliga koppen. Egentligen är ju detta en kantfräsning, samtidigt som det inte finns plats till den ganomskinliga dammutsugskåpa som man monterar på parallellanhållet. Om jag vore golvläggare till yrket skulle jag nog försöka konstruera något dammutsug som fungerar.

Bild 2:
Jag gör gerningarna mer gersågen.

Bild 3:
Inställningarna på Dominon.

Bild 4:
Jag använder underlaget som referens. Det blir alltid stabilast.

• IMGP4341.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4335.jpg
    Skapa konto
  • IMGP4338.jpg
    Skapa konto
  • IMGP4340.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Bild 1:
Så här skall det se ut. Inga spånor som skitar ned! Dammutsugningen är 100 %-ig

Bild 2:
Första biten på plats. Ingen skruvas eller limmas förrän jag är klar med alla bitarna.

Bild 3:
Gerningarna justeras med en liten stöthyvel. En vass hyvel gör riktiga spånor av ändträ!

Bild 4:
Man får hyvla lite här och där för att det skall passa.

• IMGP4343.jpg
    Skapa konto
  • IMGP4344.jpg
    Skapa konto
  • IMGP4346.jpg
    Skapa konto
  • IMGP4347.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Bild 1:
Nämnde jag att den hemmagjorda verktygslådan visade sig vara mer praktisk än man kunde ana?

Bild 2:
Lite "scribing", som vi har berört tidigare i tråden. Tyvärr hade ju Festoolhyveln inte kommit, men det är underbart att arbeta med handverktyg.

Bild 3:
Längre än så här kom jag inte idag. Två långa brädor fattas. En elementgenomföring. Vi får se vad jag hinner i veckan på kvällarna.

• IMGP4348.jpg
    Skapa konto
  • IMGP4349.jpg
    Skapa konto
  • IMGP4350.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Har du några problem med att geringarna vill torka så att det blir en spricka i ena änden av geringen (den klassiska torkningen)? Eller rättare, jag har ju sett dina andra golv, hur undvek du detta potentiella problem?

På tal om geringar, och eftersom jag vet att du har en cs70, funderade du något kringa att göra geringarna i den, med jiggen (nr10) på denna sida (jag tycker att jiggen verkar så himla smart, men det har bara inte blivit av att jag har gjort någon) http://www.southpointhawaii.com/include/pdf_files/10bestsawjigs.pdf ...eller det är kanske så att handhyvlandet är en del av grejen?

Eller...kom jag på nu...så har du inte 90 grader i hörnen, utan utsågningen för frisen är gjord med väggarna som referens?

Jaja..jag bara spånar på

Redigerat:
Golven jag köper är snickeritorra. Det blir inga större rörelser än den vanliga årstidsrörelsen. För att försäkra mig lite extra om att gerningarna inte öppnar och stänger sig hela tiden, tar jag till dominobrickorna. De fyller alltså två funktioner. Dels passningen i skarven, och dels för att inte gerningen skall röra sig okontrollerat. När det gäller CS70:an, så är den ytterst opraktisk att gera långa arbetsstycken med. Boschen är bra, men det sista finliret fungerar bäst med hyveln. Dessutom är det kul med handhyvlig. Golven jag lägger heter Baseco Classic vit, standardsortering. Dyrt, men bra och lättlagt och noll spill.

ClasseClas
Tack för att du dokumenterar så noga! Hur har du gjort med golvet innanför frisen? Ligger det flytande? Jag fattade som att du fäster åtminstone frisen i undergolvet.

Allt skruvas i underlaget. Golvet innanför frisen kan man skruva dolt snett genom fjädern. Däremot kan man inte skruva frisen dolt. Det är därför jag får ta till pelarborrtillsatsen för att försänka skruvarna. Sen fräser jag koniska plugg som jag limmar i försänkningen. Det blir nästintill osynligt. För övrigt kan jag nämna att det är närmast kiminellt att lägga massiva trägolv flytande. De rör sig för mycket och då är det säkrast att se till att man får flera små glipor mellan brädorna i stället för en stor glipa längs väggen. För ett golv med fris skulle det inte se klokt ut.

Har lagt ett liknande golv i köket (dock lite mera roliga vinklar...) men jag upplevde att det hade varit bra att skruva frisen snett också men det är ju inte möjligt på speciellt många ställen. Anledningen till att det hade varit bra är att det behövs ett bra tryck för att slippa glipa mellan golv och fris, i och för sig har du lite lättare när du kan använda kilar mot väggen och trycka med. För mig fanns bara benen till köksskåpen...

Som slutbehandling betsades golvet mörkbrunt och sedan ströks oljavax på i två omgångar. Det blev väldigt fint.

Trevlig och lärorik tråd och otroligt snyggt jobb.

Fris var roligt att göra men det kan bli lite påfrestande med krångliga och många vinklar...

Här är i alla fall mit första och enda försök hittils.

• IMG_9244_small.jpg
    Skapa konto
  • IMG_9246_small.JPG
    Skapa konto
pd_jansson skrev:
Fris var roligt att göra men det kan bli lite påfrestande med krångliga och många vinklar...

Här är i alla fall mit första och enda försök hittils.
Skitsnygg! Gör fler:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.