Håller på att riva ut i källaren och tänker köra ventilerat golv från Granab med fläkt och puts på ytterväggarna. Bifogar lite bilder på ett av rummen som är reprenstabelt för alla tre rummen som ska rustas upp.

1. Betongplattan är lite ojämn och har som små hål på vissa ställen. Vad ska jag använda för att täppa igen dessa och täta/jämna ut plattan på vissa ställen ?
Bild av ett källarrum under renovering, med ojämn betongplatta, synliga rör och väggar av block med redskap lutade mot dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojämn betongplatta med små hål, omgiven av putsade väggar och byggutrustning, sett i en källarenunder renovering.
Skapa konto
Ojämn betongplatta i en källare med små hål och sprickor, delar av en vägg syns med rå yta och oklara material, rör på golvet.
Skapa konto
Ojämn betongplatta med små hål i en källare under renovering, jord och grus spridda över ytan.
Skapa konto

2. Vilken typ av vägg är det? Betonghålsten eller lecablock? Vilken typ av puts bör jag köra på väggarna. Vill att väggen ska kunna ”andas”
Vägg av betonghålsten eller lecablock i en källare med ojämn yta och hål, del av pågående renovering för ventilerat golv och puts på väggarna.
Skapa konto
Ojämn vägg av betonghålsten i källare, synliga små hål och sprickor, sänglutad spade och skyffel mot väggen.
Skapa konto

3. Behöver jag täppa igen hålen som finns på väggen innan jag applicerar putsen?
Vägg med oregelbunden yta och ett större hål, möjligtvis i betonghålsten eller lecablock, inom ett renoveringsprojekt i källaren.
Skapa konto

4. Hur hade ni gjort med gamla ventilationshål i väggen? Har idag FTX så det behövs inte längre. Har temporärt bara fyllt med stenull.

Tack på förhand!

• Vägg av betongblock med hål, sprickor och isolering synlig i ett rum under renovering.
    Skapa konto
RoTe
Varför ska du jämna till golvet? Du skulle ju ha ventilerat? Nivell typ antar? Behöver inte vara jämnt alls ju

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Varför ska du jämna till golvet? Du skulle ju ha ventilerat? Nivell typ antar? Behöver inte vara jämnt alls ju
Aa nä glöm det där med jämna till. Men täpp igen hålen då? Ja, eller mest troligt blir det Granab.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag hade behållit ventilhålet och satt in en ny ventil, men hållit den stängd. Får du ett FTX-haveri eller ett längre strömavbrott kan det vara bra att kunna ventilera.
Jag sätter in de här i min källare: [länk]

125 mm-varianten passar precis i de hål som blir efter gamla jalusiventiler från 1960-talet.
Gillar verkligen din beredskapstanke. Tror nog att det får blir så som du säger om ventilhålet. Har du låtit det vara tomt i röret eller proppat med någon isolering?

L Luffargrund skrev:
Gillar verkligen din beredskapstanke. Tror nog att det får blir så som du säger om ventilhålet. Har du låtit det vara tomt i röret eller proppat med någon isolering?
Jag har inte FTX, så mina ventiler används. Kolla innan så att du hittar en ventil med en innerdel som du får plats med. Du ser ut att ha lite plats mot taket. Kanske får du gå ned till en ventil med 10 cm-rör för att innerdelen inte ska slå i. Jag sätter fast röret med fogskum.

RoTe
L Luffargrund skrev:
Aa nä glöm det där med jämna till. Men täpp igen hålen då? Ja, eller mest troligt blir det Granab.
Gjuta igen det som är öppet är ju lämpligt ja.

RoTe RoTe skrev:
Gjuta igen det som är öppet är ju lämpligt ja.
Jajjemen, men undrar vilket typ av betong/bruk jag borde köra för detta ändamål, någon idé?

Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag har inte FTX, så mina ventiler används. Kolla innan så att du hittar en ventil med en innerdel som du får plats med. Du ser ut att ha lite plats mot taket. Kanske får du gå ned till en ventil med 10 cm-rör för att innerdelen inte ska slå i. Jag sätter fast röret med fogskum.
Jaha, fick av någon anledning för mig att du hade bytt till ftx. Fogskum låter bra

RoTe
L Luffargrund skrev:
Jajjemen, men undrar vilket typ av betong/bruk jag borde köra för detta ändamål, någon idé?
Är väl bara kasta grovbetong på det lite slarvigt sådär. Allt ser ju redan ut som skit ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.