Håller på att riva ut i källaren och tänker köra ventilerat golv från Granab med fläkt och puts på ytterväggarna. Bifogar lite bilder på ett av rummen som är reprenstabelt för alla tre rummen som ska rustas upp.
1. Betongplattan är lite ojämn och har som små hål på vissa ställen. Vad ska jag använda för att täppa igen dessa och täta/jämna ut plattan på vissa ställen ?
2. Vilken typ av vägg är det? Betonghålsten eller lecablock? Vilken typ av puts bör jag köra på väggarna. Vill att väggen ska kunna ”andas”
3. Behöver jag täppa igen hålen som finns på väggen innan jag applicerar putsen?
4. Hur hade ni gjort med gamla ventilationshål i väggen? Har idag FTX så det behövs inte längre. Har temporärt bara fyllt med stenull.
Tack på förhand!
1. Betongplattan är lite ojämn och har som små hål på vissa ställen. Vad ska jag använda för att täppa igen dessa och täta/jämna ut plattan på vissa ställen ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
2. Vilken typ av vägg är det? Betonghålsten eller lecablock? Vilken typ av puts bör jag köra på väggarna. Vill att väggen ska kunna ”andas”
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
3. Behöver jag täppa igen hålen som finns på väggen innan jag applicerar putsen?
Logga in
Skapa konto
4. Hur hade ni gjort med gamla ventilationshål i väggen? Har idag FTX så det behövs inte längre. Har temporärt bara fyllt med stenull.
Tack på förhand!
Renoverare
· Uppsala
· 2 196 inlägg
Jag hade behållit ventilhålet och satt in en ny ventil, men hållit den stängd. Får du ett FTX-haveri eller ett längre strömavbrott kan det vara bra att kunna ventilera.
Jag sätter in de här i min källare: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...it-02351-friskluftsventil-stal-100-mm-2364234
125 mm-varianten passar precis i de hål som blir efter gamla jalusiventiler från 1960-talet.
Jag sätter in de här i min källare: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...it-02351-friskluftsventil-stal-100-mm-2364234
125 mm-varianten passar precis i de hål som blir efter gamla jalusiventiler från 1960-talet.
Gillar verkligen din beredskapstanke. Tror nog att det får blir så som du säger om ventilhålet. Har du låtit det vara tomt i röret eller proppat med någon isolering?Henningelvis skrev:
Jag hade behållit ventilhålet och satt in en ny ventil, men hållit den stängd. Får du ett FTX-haveri eller ett längre strömavbrott kan det vara bra att kunna ventilera.
Jag sätter in de här i min källare: [länk]
Renoverare
· Uppsala
· 2 196 inlägg
Jag har inte FTX, så mina ventiler används. Kolla innan så att du hittar en ventil med en innerdel som du får plats med. Du ser ut att ha lite plats mot taket. Kanske får du gå ned till en ventil med 10 cm-rör för att innerdelen inte ska slå i. Jag sätter fast röret med fogskum.L Luffargrund skrev:
Jaha, fick av någon anledning för mig att du hade bytt till ftx. Fogskum låter braHenningelvis skrev:
Klicka här för att svara