Snyggt!!

Bra jobbat! Det blir nog bra!

Hyveln var helt rätt maskin för detta jobb. Se bara till att köpa hårdmetallskär till. Originalen är skräp. Lustigt nog är skären fortfarande skarpa, även om ett har spruckit på mitten och att det finns några få hack i eggarna. Så länge det sitter kvar i kuttern verkar det inte spela någon roll att det är sprucket.

Det är böset mellan brädorna som sliter på maskinen. På flera ställen slet hyveln upp böset ur springan och spottade ut det genom spånröret. På något ställe fanns det ett gruskorn på 5-6 mm, vilket förmodligen var det som spräckte skäret. Dessutom spottade hyveln ur sig inte bara gruskornet ur spånröret, utan även en ca 15 mm stor flisa glasfiberarmerad PA-plast från sitt innandöme, oklart varifrån.

Jag är glad att det inte var en Festoolmaskin som spottade flisor från sitt innandöme, även om det hade varit praktiskt med en maskin som kunde komma åt hela vägen in till väggen.

För övrigt så var Classes visningsmaskin inte likadan som den som fanns i kartongen. Den i kartongen kändes bättre och något mindre smäckig, men jag skulle aldrig få för mig att använda kineshyveln till något snickeriprojekt. Kineshyveln går inte i soptunnan riktigt än. Det dyker säkert upp något annat ställe där det kan vara bra med en fulhyvel.

Maskinen med HM-skär gick loss på ca 480 kr, och det tyckte jag att den var värd. Den gjorde jobbet galant och snabbt.

Redigerat:
Tackar för utlåtandet och skriver in cotech hyveln som ok ful maskin på min lista.

Tack för en mycket utförlig redovisning med bilder och allt.
Snyggt mattias!

Nu tycker väl iofs jag personligen att ett par varv med slipen på det där golvet så behöver det inte läggas något nytt. :)
Men det kan ju jag sitta här och tycka samtidigt som jag förundras över det där vita du har utanför fönstret.. ;oP

Vad hände sen?
-Jo, som vanligt blev det dyrare med en kinesmaskin. Användandet av kinesmaskinen gjorde nämligen att jag fick upp ögonen för elhandhyvelns användningsområden. Vid flera tillfällen har jag stäckt mig efter kineshyveln och tänkt att det vore ännu bättre om den hade lite precision också. Börjar ni förstå vartåt det lutar?

Alldeles riktigt. Nu ligger det en beställning på en Festool EHL65E hos min lokale Festoolskojare.

Så blir det, jag har varit när några gånger också, men inte tagit mig för...

mattiasp skrev:
Vad hände sen?
-Jo, som vanligt blev det dyrare med en kinesmaskin.
Nej det tror jag inte på, hade du satt din fina FESTOOL hyvel i golvet med risk för spik och annat skräp :eek:

ottot skrev:
Nej det tror jag inte på, hade du satt din fina FESTOOL hyvel i golvet med risk för spik och annat skräp :eek:
Nya hyvelstål kostar 130:- så det kan man ju göra.

ottot skrev:
Humm, det här visar (väl) att Festool fanatikerna är så fanatiska att de tappar all logik. Om jag förstår det rätt så har alltså en kinesmaskin gjort ett utmärkt jobb (jag har faktiskt använt min alpha elhyvel på i princip samma sätt fast för att jämna ett innertak innan jag satte upp gips).

Eftersom kinesmaskinen gjorde ett utmärkt jobb blev beslutet att uppgradera till Festool. Eftersom Festool är svindyrt blir uppgraderingen svindyr. Och slutsatsen blir att kinesmakiner är svindyra, kostnaden för att använda en är exakt lika hög som att köpa en Festool.

nu fattas det bara att någon kommer fram med slutsatsen att nu när kinesmaksinen bevisats vara svindyr (kostar lika mycket som Festool), så har Festool visar sig vara det billigaste man kan ha (inte ens sliten i färgen, trots att ett helt golv har hyvlats).

Det är nog inte lätt att någonsin komma fram till annat än att Festool är både bäst och billigast.

--- Mats ---

Man får nog se Festoolhyveln som en komplettering snarare än en uppgradering. Givetvis behåller jag kineshyveln till golvavjämning och liknande fuljobb. Festoolhyveln kommer jag att använda till tillpassning av bl.a. socklar och inredningsdetaljer, t.ex så kallade "scribing strips". Man får nog se inköpet av Festoolhyveln som ett resultat av mitt verktygsintresse, snarare än rent behov.

mattiasp skrev:
Man får nog se Festoolhyveln som en komplettering snarare än en uppgradering. Givetvis behåller jag kineshyveln till golvavjämning och liknande fuljobb. Festoolhyveln kommer jag att använda till tillpassning av bl.a. socklar och inredningsdetaljer, t.ex så kallade "scribing strips". Man får nog se inköpet av Festoolhyveln som ett resultat av mitt verktygsintresse, snarare än rent behov.
Nu blev jag lite nyfiken, "scribing strips" trodde jag man gjorde för hand med hjälp av passare och såg, eller med router. Finns det en enkel lösning med hjälp av en hyvel med?

--- Mats ---

För att detta inte skall bli en intern diskussion mellan oss som gärna läser engelskspråkig snickickerilitteratur får jag försöka beskriva vad jag menar med "scribing strips".

Först och främst: "scribing" är när man kopierar en profil, ofta från ett fast föremål, t.ex. en vägg, ett golv, ett tak eller en list, över på ett arbetsstycke. Det görs så att man lägger sitt arbetsstycke, t.ex en bänkskiva, mot den fasta ytan, t.ex. en vägg, och kopierar över väggens profil på bänkskivan med hjälp av en passare.

När man bygger fast inredning så den enklaste metoden att bygga hyllan eller skåpet eller vad det nu kan vara helt rätvinkligt och lämna de delar som skall ansluta mot väggar eller andra fasta ytor något långa. I vissa fall kan man göra slutmonteringen på plats. Dessa något för stora delar passar man in mot väggen med metoden "scribing" Delarna kallas "scribing strips"

Naturligtvis kan man inte använda en hyvel för att passa en scribing strip mot en tegelbägg, men om väggen är en vanlig slät vägg så kommer hyveln att fungera bra.

Man använder samma metod för att passa golvsocklar mot golv. Där kommer hyveln att vara utmärkt.

mattiasp skrev:
För att detta inte skall bli en intern diskussion mellan oss som gärna läser engelskspråkig snickickerilitteratur får jag försöka beskriva vad jag menar med "scribing strips".

Först och främst: "scribing" är när man kopierar en profil, ofta från ett fast föremål, t.ex. en vägg, ett golv, ett tak eller en list, över på ett arbetsstycke. Det görs så att man lägger sitt arbetsstycke, t.ex en bänkskiva, mot den fasta ytan, t.ex. en vägg, och kopierar över väggens profil på bänkskivan med hjälp av en passare.

När man bygger fast inredning så den enklaste metoden att bygga hyllan eller skåpet eller vad det nu kan vara helt rätvinkligt och lämna de delar som skall ansluta mot väggar eller andra fasta ytor något långa. I vissa fall kan man göra slutmonteringen på plats. Dessa något för stora delar passar man in mot väggen med metoden "scribing" Delarna kallas "scribing strips"

Naturligtvis kan man inte använda en hyvel för att passa en scribing strip mot en tegelbägg, men om väggen är en vanlig slät vägg så kommer hyveln att fungera bra.

Man använder samma metod för att passa golvsocklar mot golv. Där kommer hyveln att vara utmärkt.
Bra förklaring, men jag är fortfarande oklar på varför lösningen lämpar sig för en hyvel. Ta golvet som exempel, att rita en relativt rak linje men lutad gentemot brädans övre horisontella sida och följa med såg mot riktbräda, eller router mot riktbräda är enkelt och det ligger i verktygets natur att snittet följs rakt.

Men med en hyvel, allra helst en elhyvel (små passning är ett av de tillfällen då jag allt oftare återgått till handverktyg) finns det inget naturligt sätt att följa linjen, du kommer i princip att ha följt linjen genom att ha skapat ett antal trappsteg i brädan, ju fler de är och ju mindre höjdskillnaden mellan dem är, dess bättre följer du linjen, men detta mer på grund av skicklig användning av ett verktyg, än på grund av valet av ett verktyg som är lämpligt för det du vill åstadkomma. Om du inleder med att såga så har du en naturligare startpunkt för hyvlingen, men då kan lösningen lika gärna vara att följa upp med att slipa med en planslip.

Förstår att jag missat något, och är nyfiken på principen bakom hyvel för scribing, så jag skulle gärna bättre förstå hur och varför hyvel.

--- Mats ---

Vi får se. Tidigare har jag använt mig av en liten block plane, men ibland är det mycket som skall tas bort. Då får man ta fram sticksågen och sedan handhyveln osv. Vi får se om det fungerar. I värsta fall får jag bara en ny leksak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.