Som rubriken skvallrar om, det är tid för växthus, fikahus, utrymme för vinterförvaring eller annat.
Året var 2023, men….En liten lucka för delning av projekt har infunnit sig! Eller kanske snarare, irritation över att Byggahus och serverhallar fylls av diskussioner om projekt med badrumsspeglars höjd över havet, om fackmannamässigheten uppenbarat sig eller ej och om huruvida A+B=C men där C-A är skilt från B. Ja, ni som vet vet..
Här finns varken spår av speglar, tätskikt eller fackmän, som f.ö. ofta är väldigt duktiga på sin grej! Eller ett undantag av fackmän finns, möbelsnickaren hjälpte till initialt. Och ett till…plåtis, som dock fick fina ritningar av mig.
En del av stenen som hämtats från en fallen lada. Blev några varv med släpet och sedan tvätt med högtryck för att få av alger, smuts och bruksrester. Sex sidor per sten men fick till hyfsad teknik. Mycket vatten blev det…
Jaha, skånsk lera är fett jävla tung, men man blir ju lite starkare iaf..
Bärlager och padda.
Form för ram. Inget märkvärdigt.
Några kvällar och skift senare. Ventiler från Byggmax
Hos möbelsnickaren! Kärnfuru som vid fönstertillverkning tänkte jag skulle bli bra.
Och exaktkapning i solsken 👌
Ramarna skruvades i garaget och sedan upp på murarna.
Plåt. Glasen vilar på en aluprofil som inte syns här…
Bara glasen kvar och lite till…
Berett för glas. Blev 3mm, kanske borde haft 4..?
Tre val av träskydd funderades på, eller två egentligen. Bara en bild på färdigt i biblioteket tyvärr.
1) Obehandlat, grymt snyggt som på bilderna (i mitt tycke
) men brasklappen är dock: En enda varm och fuktig Skånsk vinter kommer göra att alger och mögel faller pladask på allt obehandlat trä. Träolja göre sig icke besvär.
2) Måleriarbete 2-3 varv och därefter regelbundet underhåll.
3) Plåt. Ja plåt är plåt… Dödar känslan av det ”levande” träet men skyddar också fint. Karaktären ändras med plåt men jag lever gärna med det. Ledigt mot att behöva skrapa och måla över tid. Dock fräsch träkänsla invändigt efter tre år.
Så, tjälen har släppt, solen skiner och peppen håller nivå! Det är bara å köra!
Året var 2023, men….En liten lucka för delning av projekt har infunnit sig! Eller kanske snarare, irritation över att Byggahus och serverhallar fylls av diskussioner om projekt med badrumsspeglars höjd över havet, om fackmannamässigheten uppenbarat sig eller ej och om huruvida A+B=C men där C-A är skilt från B. Ja, ni som vet vet..
Här finns varken spår av speglar, tätskikt eller fackmän, som f.ö. ofta är väldigt duktiga på sin grej! Eller ett undantag av fackmän finns, möbelsnickaren hjälpte till initialt. Och ett till…plåtis, som dock fick fina ritningar av mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En del av stenen som hämtats från en fallen lada. Blev några varv med släpet och sedan tvätt med högtryck för att få av alger, smuts och bruksrester. Sex sidor per sten men fick till hyfsad teknik. Mycket vatten blev det…
Logga in
Skapa konto
Jaha, skånsk lera är fett jävla tung, men man blir ju lite starkare iaf..
Logga in
Skapa konto
Bärlager och padda.
Logga in
Skapa konto
Form för ram. Inget märkvärdigt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Några kvällar och skift senare. Ventiler från Byggmax
Logga in
Skapa konto
Hos möbelsnickaren! Kärnfuru som vid fönstertillverkning tänkte jag skulle bli bra.
Logga in
Skapa konto
Och exaktkapning i solsken 👌
Logga in
Skapa konto
Ramarna skruvades i garaget och sedan upp på murarna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Plåt. Glasen vilar på en aluprofil som inte syns här…
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bara glasen kvar och lite till…
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Berett för glas. Blev 3mm, kanske borde haft 4..?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tre val av träskydd funderades på, eller två egentligen. Bara en bild på färdigt i biblioteket tyvärr.
1) Obehandlat, grymt snyggt som på bilderna (i mitt tycke
2) Måleriarbete 2-3 varv och därefter regelbundet underhåll.
3) Plåt. Ja plåt är plåt… Dödar känslan av det ”levande” träet men skyddar också fint. Karaktären ändras med plåt men jag lever gärna med det. Ledigt mot att behöva skrapa och måla över tid. Dock fräsch träkänsla invändigt efter tre år.
Så, tjälen har släppt, solen skiner och peppen håller nivå! Det är bara å köra!
Administrator
· Skåne
· 8 624 inlägg
Fint växthus! Vårt växthus var i bara målat trä från början, men efter några år ruttnade taket. Då bytte vi ut det mot nytt trä och klädde in det i plåt.
Fantastiskt fint! Är det plåtinklätt trä ovanpå glasen? Jag planerade samma lösning, men var rädd för att det skulle ruttna pga kondensvatten mellan plåt och trä, så det blev obehandlade eklister. Får se hur de klarar alger och mögel...
Amen tack! Stort tack!Marlen Eskilsson skrev:
Ja, forskningen är avslutad. Trärent och obehandlat har det kämpigt.
I nästa liv, kanske vid rivieran🙏, blir det obehandlat. Men sol, vind och salt då..hmm. Obehandlat är bäst på bild 😅
Produkter som diskuteras: "Trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
59 kr
Läs mer
Du är inne på en risk, helt klart. Ja, en 25x45(el.34x45??) läkt med gummilister i underkant är skruvade i respektive takstol och stående regel f.ö. Sedan plåt ovanpå/utanpå dessa. Invändigt syns inga spår av vatten el. kondens. Läkten under plåten är nog svart på sina ställen.. Rycker lite i dom vid vårstädningen så om ruttet lär det märkas över tid.A arkTecko skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Snyggt !
Trärent kan iofs vara snyggt, men svartmålat/tjärat hade nog också prytt platsen ?
Plåtinklädseln ovanpå stör inte tycker jag annars...
Trärent kan iofs vara snyggt, men svartmålat/tjärat hade nog också prytt platsen ?
Plåtinklädseln ovanpå stör inte tycker jag annars...
En bra fråga! Kan höfta lite…A AndersMN skrev:
Bärlager 0-16 gratis
Padda 300:-
Beg. tegel 4kr/st, 2400:-
Murbruk 10-15 säckar. 500-750:-
Armering 500:-
Trä 5-6000:-
Glas 11500:-
Plåt 4000:-
Dörr+dörrfärg 2500:-
Beslag, skruv mm 1500:-
Marksten beg. byasten gratis
Kan inte komma på mer, tror det är ganska rätt där. Träet kan vara lite i överkant då det ingick i lite byteshandel, så har inget riktigt pris där… Hoppas det kan vara lite ledning iaf 👍🏻
Tack! Och dina yttermått?P Picea skrev:En bra fråga! Kan höfta lite…
Bärlager 0-16 gratis
Padda 300:-
Beg. tegel 4kr/st, 2400:-
Murbruk 10-15 säckar. 500-750:-
Armering 500:-
Trä 5-6000:-
Glas 11500:-
Plåt 4000:-
Dörr+dörrfärg 2500:-
Beslag, skruv mm 1500:-
Marksten beg. byasten gratis
Kan inte komma på mer, tror det är ganska rätt där. Träet kan vara lite i överkant då det ingick i lite byteshandel, så har inget riktigt pris där… Hoppas det kan vara lite ledning iaf 👍🏻
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden