2 412 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Enfas 20 A i lgh , ansluta till ny spis, som vill ha 3fas ??
Eftersom du svarar på Daniel 109's inlägg som är ett svar på TS frågaC cassandranojdh skrev:
Och att du anser att Daniel 109's svar är felaktigt så missuppfattar du både TS och Daniel 109.C cassandranojdh skrev:
Ja, Daniel 109 är lite otydlig i sitt svar, men med det du skriver så håller du egentligen med Daniel 109.
Alla spisar med induktionshäll som är märkta med "400V 3N~" (som TS spis lär vara märkt med), kan alla matas med trefas med nolla, tvåfas med nolla och enfas med nolla, detta eftersom spisarna internt bara utnyttjar 230V (enfas med nolla).
Det är detta Daniel 109 menar.
Det lär inte finnas någon spis med induktionshäll som är märkt "400V 3~", detta eftersom induktionsmodulen inte vill ha 400V utan bara 230V.
Ja, om man skriver en fas + N (inte enfas). Det är det som tar ut fasspänningen 230 V i ett trefassystem med huvudspänningen 400 V. Sedan är frågan hur hällen är uppbyggd, och med hur många faser den kan matas med, i en trefaskoppling. Vad Bosch kritiserats hårt för att att vissa av deras spisar inte kan matas med mer än en fas, ens i en trefaskoppling utan att en av faserna lämnas outnyttjad i så fall. Medan andra modeller tillåter matning till induktionsmodulen med två faser. Det är egentligen bara det jag vill ha sagt. Begränsningarna som följer, även i det senare fallet, har jag redan berört.Demmpa skrev:
Eftersom du svarar på Daniel 109's inlägg som är ett svar på TS fråga
Och att du anser att Daniel 109's svar är felaktigt så missuppfattar du både TS och Daniel 109.
Ja, Daniel 109 är lite otydlig i sitt svar, men med det du skriver så håller du egentligen med Daniel 109.
Alla spisar med induktionshäll som är märkta med "400V 3N~" (som TS spis lär vara märkt med), kan alla matas med trefas med nolla, tvåfas med nolla och enfas med nolla, detta eftersom spisarna internt bara utnyttjar 230V (enfas med nolla).
Det är detta Daniel 109 menar.
Det lär inte finnas någon spis med induktionshäll som är märkt "400V 3~", detta eftersom induktionsmodulen inte vill ha 400V utan bara 230V.
Ja, så trodde jag faktiskt också tidigare (innan jag köpte denna spis - se vidare mina hänvisningar till trådar från 2021). Men så är det inte. Bosch beskriver det på följande sätt:Demmpa skrev:
"Det vi gjort är att vi använder oss av två faser och Nolla till varje fas, man kan säga att elektroniken består av två delar och vi matar den med 1-fas 230V på varje sida kan man säga. Då får man en jämn och fin belastning och kan koppla spishällen med 2x16A och sedan förbrukar ugnen en fas.
Dvs det kommer aldrig att bli 400V i hällen. Denna elektronikmodul är just designad för att man ska kunna koppla in hällen med 2 faser med 230 Volts elementspänning. Fördelen med detta är att man kan få ut maxeffekt på 4650 Watt på 2x16A säkring. Det är inte så vanligt att man har 20A i huset så det är mer praktiskt. Hela spisen kopplas då lämpligast in 3-fas + Nolla och jord."
@cassandranojdh nu HAR TS bara enfas 230V i lägenheten, TS vill/kan alltså bara använda en enda fas (230V).
Då är Daniel 109's inlägg rätt, ja lite tafatt skrivet, samt att du missuppfattar både TS och Daniel 109.
Det är relativt vanligt med enfaslägenheter, främst där är/har varit gasspisar.
Det finns många trådar på forumet som handlar om enfaslägenheter.
Då är Daniel 109's inlägg rätt, ja lite tafatt skrivet, samt att du missuppfattar både TS och Daniel 109.
Jadå, min systerdotter hade det så i en lägehet hon bodde, med gasspis och allt. Sedan ville brf.-en uppgradera huset till trefas, men då valde hon att sälja.Demmpa skrev:
@cassandranojdh nu HAR TS bara enfas 230V i lägenheten, TS vill/kan alltså bara använda en enda fas (230V).
TS har en Bosch HLN39A060U, av allt att döma det som en del vill kalla "fuskspis" där hällen endast drivs med en fas. Det är alltså, som fastslagits många gånger, i grunden en tvåfasspis. Med enfas 1 x 20 A byglar man ihop alla fasplintar och ansluter fasen till dessa, nollan till nollplinten och jorden till jordplinten - som beskrivits ovan. Om man låter bli att köra ugnen samtidigt går det faktiskt då att få ut 4650 W (1 x 20 A) ur hällen.
Skulle man däremot ha haft trefas fram till spisplatsen så skulle man koppla in L1 till hällens plint, L3 till ugnens plint och L2 till en blindplint, som inte kan leverera någon effekt. Det är ,såvitt jag förstått, det som kritiserats hårt. Andra Bosch-spisar, som HLS79W321U, kan däremot matas via två faser (eg. L1 + N & L2 + N).
Det är bara det jag vill ha sagt.
Redigerat:
Klicka här för att svara