2 412 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Enfas 20 A i lgh , ansluta till ny spis, som vill ha 3fas ??
Sida 1 av 2
Hej forumet ( som jag tycker är fantastiskt bra ) har en fråga angående avsäkring..
Har just rivit ut en spis med enfas 20 A, (trodde det var var tre fas ) har köpt en Bosch spis (induktion plus varmluft ) som säkert vill ha 3 fas , ,vet inte hur bosch ser på det , men kan man bygla fas 1 till tre som en ledare sedan nolla och jord som de två andra ledarna ?? Tack för alla svar............
Har just rivit ut en spis med enfas 20 A, (trodde det var var tre fas ) har köpt en Bosch spis (induktion plus varmluft ) som säkert vill ha 3 fas , ,vet inte hur bosch ser på det , men kan man bygla fas 1 till tre som en ledare sedan nolla och jord som de två andra ledarna ?? Tack för alla svar............
Ingen Boschspis med induktion går på trefas. Något som kritiserats hårt på forumet. Spisen är garanterat en 230V spis som bör gå bra att köra på enfas 20A.
Redigerat:
De flesta dagens spisar/hällar är byggda för 230V med fas mot nolla-koppling (Y-koppling) i 1, 2 eller 3 oberoende grenar.
det innebär att L1, L2 och eventuell L3 troligen kan parallellkopplas vid 1-fasdrift.
Det brukar stå i dess manualer eller etikett på plåten/luckan för anslutning på olika inkopplingssätt vid 1-fasmatning resp när man har tillgång till 3-fas med nolla.
äldre spisinstallationer kan dock ha 3-fas utan nolla och dessa kan inte kopplas mot 230V matad utrustning då nollan är helt nödvändig för funktionen. Saknas nollan så är det elektrikerjobb att få din en ny kabel med nolla.
Det innebär att man måste dubbelkolla i en existerande Perliex-uttag för spis att nolla verkligen finns om man skall installera moderna 230V spisar och hällar då inkoppling 400 Volt mellan faser på en sådan kommer att elda upp det.
är man minsta osäker - låt Elektriker göra jobbet.
det innebär att L1, L2 och eventuell L3 troligen kan parallellkopplas vid 1-fasdrift.
Det brukar stå i dess manualer eller etikett på plåten/luckan för anslutning på olika inkopplingssätt vid 1-fasmatning resp när man har tillgång till 3-fas med nolla.
äldre spisinstallationer kan dock ha 3-fas utan nolla och dessa kan inte kopplas mot 230V matad utrustning då nollan är helt nödvändig för funktionen. Saknas nollan så är det elektrikerjobb att få din en ny kabel med nolla.
Det innebär att man måste dubbelkolla i en existerande Perliex-uttag för spis att nolla verkligen finns om man skall installera moderna 230V spisar och hällar då inkoppling 400 Volt mellan faser på en sådan kommer att elda upp det.
är man minsta osäker - låt Elektriker göra jobbet.
Det finns definitivt lägenheter med trefas.
Bosch är verkligen inte bra med sin tekniska information.
”Elkontakt
Ingen stickpropp (elanslutning av elektriker)
Typ av kabel
1-fas, 2-fas, 3-fas, Nolla
Spänning
220-240 V
Anslutningseffekt
7 900 W”
Du kommer inte att kunna köra allt på max med 1fas 20A.
De går inte att ansluta till tre faser. De kör en fas till ugn och en tillhäll om man har tillgång till mer än en fas.
Edit: På sida 22 i manualen står det hur man ställer in effektbegränsningen beroende på tillgänglig effekt.
https://www.bruksanvisni.ng/bosch/hln39a050u/bruksanvisning?p=22
”Elkontakt
Typ av kabel
Spänning
220-240 V
Anslutningseffekt
7 900 W”
De går inte att ansluta till tre faser. De kör en fas till ugn och en tillhäll om man har tillgång till mer än en fas.
Edit: På sida 22 i manualen står det hur man ställer in effektbegränsningen beroende på tillgänglig effekt.
https://www.bruksanvisni.ng/bosch/hln39a050u/bruksanvisning?p=22
Tack, skall begränsa effekten när den är installerad ( med en fas )D Daniel 109 skrev:Det finns definitivt lägenheter med trefas.
”Elkontakt
Typ av kabel
Spänning
220-240 V
Anslutningseffekt
7 900 W”
[länk]
Det där stämmer inte, det finns ett antal Bosch-modeller där hällen kan matas med två faser. Dock gäller att eftersom spisarna har endast en induktionsmodul i hällen så kan hällen ge maximalt 4650 W, antingen som 1 x 20 A eller 2 x 16 (egentligen 2 x 10 A, eftersom induktionsmodulen inte kan ge högre effekt enl. ovan)D Daniel 109 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Kan det vara så att det har ändrats under de 2 år som gått?C cassandranojdh skrev:Det där stämmer inte, det finns ett antal Bosch-modeller där hällen kan matas med två faser. Dock gäller att eftersom spisarna har endast en induktionsmodul i hällen så kan hällen ge maximalt 4650 W, antingen som 1 x 20 A eller 2 x 16 (egentligen 2 x 10 A, eftersom induktionsmodulen inte kan ge högre effekt enl. ovan)
Du missuppfattar @Daniel 109 inlägg, du missuppfattar troligen även @henrymeck inlägg.C cassandranojdh skrev:Det där stämmer inte, det finns ett antal Bosch-modeller där hällen kan matas med två faser. Dock gäller att eftersom spisarna har endast en induktionsmodul i hällen så kan hällen ge maximalt 4650 W, antingen som 1 x 20 A eller 2 x 16 (egentligen 2 x 10 A, eftersom induktionsmodulen inte kan ge högre effekt enl. ovan)
henrymeck har uppfattat att spisen måste drivas med 400V, (skulle vara märkt "400V 3~").
Daniel 109 svarade att ingen spis med induktionshäll kräver 400V (märkt "400V 3~") utan att spisen internt drivs med 230V fastän den kan anslutas till 400V (märkt "400V 3N~"), alltså att spisen kan anslutas till trefas, tvåfas samt enfas.
Jag köpte min Bosch HLS79W320U, som fungerar på detta sätt år 2022. Sign. eromlin köpte sin HLS79W350U, som är samma spis fastän med rostfritt yttre, i mitten av 2021,:BirgitS skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-spis-inkoppling.400518/post-4320042
Så teknologin med tvåfasmatning av induktionshällen på vissa Bosch spismodeller har nog funnits ett tag. Men det är en konstruktionsbegränsning, det ska inte förnekas. Den kan man godta eller förkasta.
Eftersom det talades om märkeffekten i ett inlägg ovan kan anmärkas att även Electrolux har olika sådana för sina induktionsspisar Ex.
1.YIK66440NW: 10.700 W
2. LKI6200S0W: 9.273 W
3. LKI66440NW: 9.000 W
4. LKI6489NOW: 7.200 W
Just nr. 3 var uppe i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threa...is-230v-som-ersatter-400v.528907/post-5889381
Jag vet inte om det kom till någon klarhet om hur just den spisens häll är uppbyggd, eller hur stor effekt den kan ge.
D Daniel 109 skrev:
Vet inte riktigt vad du anser att jag har missuppfattat. Jag har inte ens yttrat mig om @henrymecks speciella situation. Det jag påtalade var detta påstående:Demmpa skrev:
Du missuppfattar @Daniel 109 inlägg, du missuppfattar troligen även @henrymeck inlägg.
henrymeck har uppfattat att spisen måste drivas med 400V, (skulle vara märkt "400V 3~").
Daniel 109 svarade att ingen spis med induktionshäll kräver 400V (märkt "400V 3~") utan att spisen internt drivs med 230V fastän den kan anslutas till 400V (märkt "400V 3N~"), alltså att spisen kan anslutas till trefas, tvåfas samt enfas.
Ovanstående stämmer inte, det vet jag eftersom jag själv har en Bosch-spis vars häll matas med två faser.D Daniel 109 skrev: