G Guzzen1 skrev:
Det är nog inte någon som är pensionär idag som kunde förutse vad politikerna skulle ställa till med på elområdet och det kan inte vara meningen att folk ska behöva dpara för att kunna betala elräkningen som pensionär.
Givetvis förstod väl de flesta som nu är äldreäldre( 85+) redan vid oljekrisen i början på sjuttiotalet och senare när kärnkraftsomröstningen genomförts att tillgången på billig energi inte skulle vara för evigt..

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, det är ganska många som inte får utöka sitt huslån (eller ens belåna ett skuldfritt hus). Några exempel:
Köpt huset på pristoppen för ett antal år sedan. Trots 2% amortering per år är belåningen fortfarande för hög, eftersom fastighetspriserna sjunkit ett antal procent sedan huset köptes.
Har låg (eller ingen) belåningsgrad, men får ändå inte låna för att man får rött på KALP-kalkylen. Detta beror som regel på för låg eller oregelbunden inkomst: pension, jobbar deltid, studerar, startat eget, ofrivillig deltid, föräldraledigt eller sjukpenning. Det kan också bero på för höga kostnader i kalkylen: barn (3 barn?!? Det blir dyrt...), bil (där rök 400 000 i låneutrymme) eller höga driftskostnader på huset (beror på att huset värms med direkt-el). Snyggt moment 22 på slutet, dessutom.

Själv tillhör jag kategorin "röd KALP-kalkyl", men det är vårt hushåll mycket medvetna om, så vi lever så ekonomiskt vi kan. LLVP med mera har finansierats ur spargrisen. Vi har lärt oss den hårda vägen att banken är inte till någon hjälp, och det verkar inte riksdag och regering vara heller. Vi, och alla i samma situation, får klara oss bäst vi kan.
Jag håller med, det är för jävvligt att bankerna inte hjälper till, med tanke på hur mycket dom skär till sig av kakan, avgifter och räntor.
Dessutom ligger deras kalkyler åt hlvt fel.
Jag anser att det är min levnadskostnad som ska ligga till grund för deras kalkyl och den får varje låntagare presentera. Mina levnadsomkostnader ligger en bra bit under bankens schabloner men det är lögn ändå, det struntar dom i.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Din beskrivning av "fattigpensionärer" är rätt skev. Anledningen till deras situation är i många fall att dom haft låga löner hela livet vilket inte blir så mycket att spara undan.
Pensionen är ett sparande för ålderdomen och ska klara normal svensk standrad. Det gör den inte för många idag, med svinhöga hyror och elpriser.
Det är nog inte någon som är pensionär idag som kunde förutse vad politikerna skulle ställa till med på elområdet och det kan inte vara meningen att folk ska behöva spara för att kunna betala elräkningen som pensionär.
Ja min bild är en annan. Elpriserna kunde vi inte se komma, men att pensionen inte är jättehög är inget nytt. Även med låg inkomst borde du kunna spara undan lite tex under de 10+ år de flesta förvärvsarbetar utan hemmavarande barn.

Jag kan späda på ytterligare med att säga att dessa fattigpensionärer har en högre standard idag än när de föddes. Relativt sett har de dock halkat efter sina barn. Hur deras barnbarn och barnbarnsbarn för det återstår att se.

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Givetvis förstod väl de flesta som nu är äldreäldre( 85+) redan vid oljekrisen i början på sjuttiotalet och senare när kärnkraftsomröstningen genomförts att tillgången på billig energi inte skulle vara för evigt..
Det tror jag inte alls. Elpriserna var hyfsat stabila fram till avregleringen och en bit in på 2000-talet. Den röra som nu råder med spotpriser på el hade nog ingen räknat med vågar jag påstå och ingen hade nog räknat med att 4 kärnreaktorer skulle stängas och ersätta den med intermittent energi.
Den livslängd man angav för en reaktor på 70 talet kan ju förlängas avsevärt, upp mot det dubbla. Att någon skulle kunna förutse dagens elpriser för ens 10 år sedan tror jag inte ett dugg på, inte ens politikerna som ställt till eländet har ju fattat, och verkar inte ens fatta nu.
Att fordonsbränslen skattas ihjäl, är väl det enda som varit tydligt sedan oljekrisen på 70-talet.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Den röra som nu råder med spotpriser på el hade nog ingen räknat med vågar jag påstå och ingen hade nog räknat med att 4 kärnreaktorer skulle stängas och ersätta den med intermittent energi.
Man beslutade ju att avveckla kärnkraften till år 2010 så kunskapen om att den billiga tillgängliga baskraften inte skulle vara för evigt var ju väl känd allmän.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Dom flesta, jag vågar säga alla, trodde nog att den skulle ersättas med annan baskraft i så fall. Dom flesta trodde inte ens att den skulle avvecklas. Hur många trodde att det skulle bli som nu? Ingen.
Det stod klart redan 2010 att det gick att förlänga kärnreaktorernas livslängd avsevärt.
Situationen idag beror på politiska principbeslut utan någon som helst analys om konsekvenser.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ja, man riktigt skäms över sitt land Sverige!

Och våra politiker vet om detta med alla ökade levnadskostnader, men gör i stort sett ingenting för den fattigaste miljonen människor.
Politikerna låter istället "elen" bli en ren klass/ statusfråga, och tvingar/ låter dem fattiga få frysa 5 månader om året.

3.300 vräkningar förra året varav ca 870 barn.
4 självmord varje dag.
Fattigpensionärerna blir fler & fler.
Skuldsatta hos kronofogden ökar lavinartat.
Fler & fler hemlösa.
3 av 10 barn går & lägger sig hungriga.
Trots massor av hårt arbetande ideella föreningar/rörelser /kyrkan, som skänker mat & kläder, så kan dom inte möta behovet eftersom mängden utsatta människor ökar vecka efter vecka.
Äldrevården över lag.
Assistanshjälp dras in
Barnbidraget har inte höjts på 30 år
Andelen som får bostadsbidrag är den lägsta någonsin.

Sverige är trasigt!
Befarar att det i hög grad är de fattiga som röstat så att det blivit så här.

• Haha
johanxx_
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Befarar att det i hög grad är de fattiga som röstat så att det blivit så här.
Du har nog tyvärr rätt. Dom tror på dom partier som är orsaken till nuvarande situation.

G Guzzen1 skrev:
Dom flesta, jag vågar säga alla, trodde nog att den skulle ersättas med annan baskraft i så fall. Dom flesta trodde inte ens att den skulle avvecklas.
Även om okunnigt folk inte insåg att perioden med gott om billig energi skulle bli kort på valdagen 1980 så är det ju uppenbart att man inte byggt nått nytt sen 1a reaktorn stängdes i Barsebäck för ett kvartssekel sedan.

T tompaah7503 skrev:
Du läste inte ens mitt andra inlägg va?
I det inlägget verkar du ju tro att de personerna som jag pratar om hyr hus. De jag har koll på i närområdet äger sina hus. Ofta har de bott där låg tid. Mannen kanske är död och änkan klarar inte av vedeldningen som var tidigare så nu värms huset delvis av elelement.

Så när du skriver saker som "Har svårt att förstå att någon som äger sitt hus inte har en ekonomisk buffert på några tiotusen." då anser jag att du lever i en bubbla.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Man beslutade ju att avveckla kärnkraften till år 2010 så kunskapen om att den billiga tillgängliga baskraften inte skulle vara för evigt var ju väl känd allmän.
Långt innan 2010 var det uppenbart att kärnkraften inte skulle vara avvecklad till dess. Du sitter med facit i hand och tycker att alla borde förutsett vad som skulle komma. Inse att det är rätt mycket slumpen som gjort att vi hamnat i den situation vi är i.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
G
F fribygg skrev:
Men man har heller inte löst problemen (eller ens börjat bygga nån ny baskraft)
Jag tror att det är ett modernt problem, knappast varken den förra eller den nuvarande regeringen som är orsaken till att SE4 inte har några älvar att bygga ut och att Barsebäcksreaktorerna är nerlagda.
Sant men ändå valde våran "vinnare av SM i kappvändning" att stänga ner ytligare två Svenska reaktorer vilket ledde till det problem vi har idag.

Tur att man inte bor i norr iallafall -25 och sosse priser på el är ju inte direkt bra för plånboken..

• Arg
johanxx_
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Tur att man inte bor i norr iallafall -25 och sosse priser på el är ju inte direkt bra för plånboken..
Vi fattar att du inte gillar sossar. Men vilka sossar är skyldiga till den nuvarande borgerliga regeringens (brist på) energipolitik, menar du?

• Gilla
  • Älska
djac och 9 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Sant men ändå valde våran "vinnare av SM i kappvändning" att stänga ner ytligare två Svenska reaktorer vilket ledde till det problem vi har idag.
"Våran"? Det tyder på att partiet fått din röst..

Våran nuvarande regering har ännu inte börjat bygga nån ny baskraft.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Tur att man inte bor i norr iallafall -25 och sosse priser på el är ju inte direkt bra för plånboken
Och med formuleringen "sosse priser på el", så menar du väl jämna låga elpriser va?
För el har ju stabilt legat på ca 37 öre/ kWh i snitt, I 90 ÅRS TID ( före detta skitracet)

Kanske bättre om du faktiskt "läser på" lite om Sverige & elpriser genom tiderna, hellre än att sprida skit-propaganda som inte är någon sanning i.

• Gilla
  • Älska
Mrs November och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.