3 397 läst ·
113 svar
3k läst
113 svar
Energifattigdom ökar i Sverige
Just den jämförelsen säger mig "ingenting", men solklart däremot är den att "fattiga" människor i Sverige ökat mycket sista 20 åren, & lavin ökat sedan 2021.P Pin skrev:
Att köpa just livsmedel, så kan man även i Sverige "i värsta fall" äta potatis, ris, bröd "för att mätta sig", men fortfarande inte ha råd med ens 15-17 grader inomhus okt-april.
Elkostnaden kan du inte ersätta som med mat, och inte ens göra någonting åt "när det kniper som mest".
EU-människor i sydligare länder, har också möjligheten till "i värsta fall" äta potatis, ris, bröd "för att mätta sig", men deras energibehov okt- april kan vara 10-20 ggr lägre.
Norden kommer alltid vara just Norden.
Lustigt nog hör man typ bara om detta när personerna har ljus hy. Är det för att vi måste arbeta så att orten kan gå på bidrag?J jawen skrev:Jag har väldigt svårt att tänka mig att människor VILL leva på bidrag, även om säkerligen någon % tycker det är okey/ bra. Men det är "vägen" till att ens behöva leva på bidrag, som är "något fel med".
Väldigt många svenskar har sedan 10 år tillbaka nekats för exempelvis sjukpenning, fast dom inte längre kan jobba & vården styrker det! Dessa (säkert 200.000) människorna har i hela sitt arbetsliv betalt in 6,7 % av varje 100-lapp i sjukförsäkring, men nekas sedan av försäkringskassan att få utnyttja försäkringen.
Människor tvingas jobba med cancer, depressioner & annan psykisk ohälsa, & dom "slaktas vid fotknölarna" av "systemet". Samtidigt har dessa 200.000 människor barn, så totalt påverkas 500.000, & detta bara inom "nekad sjukpenning"
Min kompis fick när han var 49 år en obotlig cancer med ca 3-4 års överlevnadstid, försäkringskassan tvingade honom ändå att jobba till några månader före hans död...så jävla inhumant, & han var tunn som ett snöre sista 2 åren!
Energibehovet i Sydeuropa är lägre på vintern men med dåligt isolerade hus och inte så sofistikerade system att värma upp kostar det ändå på elräkningen. Sedan har de behov att kyla bostaden på sommaren. I tex Grekland lever 26% av inrikes födda och 54% av utrikes födda i den fattigdom du skriver om (2024 så det är väl högre siffror nu).J jawen skrev:Just den jämförelsen säger mig "ingenting", men solklart däremot är den att "fattiga" människor i Sverige ökat mycket sista 20 åren, & lavin ökat sedan 2021.
Att köpa just livsmedel, så kan man även i Sverige "i värsta fall" äta potatis, ris, bröd "för att mätta sig", men fortfarande inte ha råd med ens 15-17 grader inomhus okt-april.
Elkostnaden kan du inte ersätta som med mat, och inte ens göra någonting åt "när det kniper som mest".
EU-människor i sydligare länder, har också möjligheten till "i värsta fall" äta potatis, ris, bröd "för att mätta sig", men deras energibehov okt- april kan vara 10-20 ggr lägre.
Norden kommer alltid vara just Norden.
Stor del av Europa var olyckligtvis beroende av rysk gas. Det är många beroenden. Jag anser att ett fungerande elnät med rimliga priser är fundamentalt i samhället. Detta har även varit del i Sveriges konkurrenskraft i industrin.
Kanhända att de i orten har ett bättre våldskapital att ta till när beslutet inte går deras väg. Vi har fall där socialsekreterare fått hus och bilar brända efter tvångomhändertagande av barn då klanen förklarat samhället kring.RoTe skrev:
Eller om det är färre som arbetar fast de är friska blir det ännu färre som får problem med sjukförsäkringen?B Bitterhetsakademin skrev:
Malmö stad är den största bidragsmottagarna i absoluta tal (totalt belopp) på grund av sin storlek och strukturella utmaningar.P Pin skrev:
Sedan följer kommuner som Dorotea, Ragunda, Pajala och Norsjö (ligger ofta i toppen av mottagare per invånare), men där kan nog brist på arbeten "vara boven"
När det gäller andelen av befolkningen (20–64 år) som försörjs av bidrag och sociala ersättningar, så är Västerås stad och Norrköpings kommun med hög andel bidragsförsörjda (runt 14-15%)
Såg någon dokumentär för några år sedan om Filipstad (tror jag det var), & där var läget katastrofalt med alla s.k analfabeter i åldern 35-60 som typ behövde bidrag "hela livet". Sådant sänker alla orter/ kommuner om det sker pga våra politiker.
Hög skatt och sosse priser på el är inget problem som denna regering skapat.F fribygg skrev:
Problemet med att sjuka personer hamnar i dålig ekonomisk situation kanske är deras fel men det finns ju en anledning till att dom valt att göra som dom gjort.
Plundringen av vårat välfärdssystem har ju pågått ett tag och något behövs göras klart dom som försöker göra något åt det kommer bli syndabockar.
Sen att det finns inkompetenta personer på försäkringskassan är väl också en orsak att folk hamnar i kläm.
Men man har heller inte löst problemen (eller ens börjat bygga nån ny baskraft)G Greger_08 skrev:
Jag tror att det är ett modernt problem, knappast varken den förra eller den nuvarande regeringen som är orsaken till att SE4 inte har några älvar att bygga ut och att Barsebäcksreaktorerna är nerlagda.
Jag antar att du lever i en skyddad bubbla, uppenbarligen har du inte en aning om hur mängder med folk i hus ute på landet har det då de försöker överleva på lägsta möjliga pension..T tompaah7503 skrev:Har svårt att förstå att någon som äger sitt hus inte har en ekonomisk buffert på några tiotusen. Har man lån på huset bör man ha en inkomst att prioritera med och lägga undan ifrån. Har man inte lån kan man försöka ta lån med huset som säkerhet. Få faller i kategorin där man inte kan låna med huset som säkerhet.
Du läste inte ens mitt andra inlägg va?L lbgu skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/energifattigdom-okar-i-sverige.570839/post-6559715
Din beskrivning av "fattigpensionärer" är rätt skev. Anledningen till deras situation är i många fall att dom haft låga löner hela livet vilket inte blir så mycket att spara undan.P Pin skrev:Det går inte att särskilja energifattidom från generell fattigdom. Har man inte råd så har man inte, förutsatt att man prioriterat någorlunda rätt, dvs hyra, mat, kläder och sedan nöjen sist. På så sätt är det bra att du tar upp fler aspekter, men:
Flera av punkterna beror inte enbart på fattigdom, tex självmord. Det är oftast psykisk ohälsa och förekommer oavsett ekonomi.
Tre av tio barn går inte och lägger sig hungriga, inte i Sverige. Jag ser en siffra på 13% vilket också är för mycket.
”Fattigpensionärer” idag har haft hela livet på sig och långa perioder av ekonomisk tillväxt att spara och planera. De har trots allt det mycket bättre än vad deras föräldrar hade det, rent materiellt.
Barnbidraget är ett stort slöseri då alla får det oavsett behov. Det är redan generöst för stora familjer.
Skulder som ökat mest nyligen är hämtmat. Hippas inte sådant ryms inom begreppet fattigdom. Många med goda inkomster som hamnar hos fogden. Det handlar ofta om annat än ekonomisk status.
Håller inte med om din bild om att skänka kläder. Jag har försökt bli av med bättre begagnade barnkläder, såsom kängor och jackor. Iofs inte gratis men under 10% av nypriset är det inga fattiga familjer som nappar. Då bor jag granne med utsatt område och har sålt både på blocket och fysisk loppis i kyrkan. Det är endast medelklass som av andra än ekonomiska skäl köper begagnat av mig.
Pensionen är ett sparande för ålderdomen och ska klara normal svensk standrad. Det gör den inte för många idag, med svinhöga hyror och elpriser.
Det är nog inte någon som är pensionär idag som kunde förutse vad politikerna skulle ställa till med på elområdet och det kan inte vara meningen att folk ska behöva spara för att kunna betala elräkningen som pensionär.
Redigerat: