40 652 läst ·
178 svar
41k läst
178 svar
Energiabonnemang, någon som testat?
Eftersom vi inte hunnit få ihop till en ny värmepump än så kommer vi köra på tills pumpen rasar.O skrev:
Det verkar rimligt. En mycket stor finess med att betala en ny värmepump själv är att man kan göra det när man själv vill. Att vänta till befintlig går sönder så rejält att det inte lönar sig att köpa nytt i stället för att reparera är ofta det långsiktigt billigaste.
Om du kollar med banken och de kan informera vad månadskostnaden efter skatt skulle bli för ett lån på ett belopp som krävs för att byta värmepumpen. När du vet detta belopp är det bara att börja spara det varje månad på ett separat konto. Varför inte ett ISK och köpa NIBE aktier för pengarna.
Finessen är att man bygger upp en dedicerad reparationsfond för ny värmepump. Och kan hålla lånesumman nere den dag man måste låna.
Det finns flera som har räknat och jämfört vad resultatet skulle bli om de köpt NIBE-aktier istället för NIBE-värmepump. De flesta jag talat med skulle tjänat på att välja aktier framför värmepump. Men vad som händer i framtiden vet vi ju inte. Vill bara peka på att sparade pengar oxo kan ge en god avkastning som investerat sparkapital.
NIBE var ett exempel.
Sparar redan pengar i KF, AF och ISK, har även ett mindre innehav i just NIBE.
Den investeringen har inte lönat sig för mig (-20%), åtminstone inte än, och som du säger: vem vet om framtiden.
Men det är en bra idé inför framtida större bostadsutgifter om än med en bredare portfölj än bara NIBE 😅
Reparationsfond har vi redan, dock ej investerade pengar då vi kanske behöver frigöra de pengarna med kort varsel.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag har rensat bort företagsinlägg och följdinlägg ur tråden.
/moderator
/moderator
Frågeställningar:
* Vad händer om man behöver flytta?
* Inte har råd någon enstaka månad?
* Företaget går i konkurs?
* Elavbrott?
* Om du vill installera en egen värmepump eller panna?
* Vill bygga om?
* Dyrare råvaror?
* Underhåll om det t.ex blir nedstängningar?
Företaget GeoFy (559435-0737) ägs av tre män i 33 till 42 års åldern i Stockholm men tillgångarna är på 2,3 miljoner SEK så de kanske lånar till detta. Bildat 2023-05-22.
* Vad händer om man behöver flytta?
* Inte har råd någon enstaka månad?
* Företaget går i konkurs?
* Elavbrott?
* Om du vill installera en egen värmepump eller panna?
* Vill bygga om?
* Dyrare råvaror?
* Underhåll om det t.ex blir nedstängningar?
Företaget GeoFy (559435-0737) ägs av tre män i 33 till 42 års åldern i Stockholm men tillgångarna är på 2,3 miljoner SEK så de kanske lånar till detta. Bildat 2023-05-22.
Flera av de där frågorna står på deras hemsida.spikplanka skrev:
Frågeställningar:
* Vad händer om man behöver flytta?
* Inte har råd någon enstaka månad?
* Företaget går i konkurs?
* Elavbrott?
* Om du vill installera en egen värmepump eller panna?
* Vill bygga om?
* Dyrare råvaror?
* Underhåll om det t.ex blir nedstängningar?
Företaget GeoFy (559435-0737) ägs av tre män i 33 till 42 års åldern i Stockholm men tillgångarna är på 2,3 miljoner SEK så de kanske lånar till detta. Bildat 2023-05-22.
"Om man inte har råd". Förstår inte riktigt den frågan, menar du om jag som kund inte har råd att betala räkningen?
Vad tror du händer om vilket företag som helst där man är kund går i konkurs? Jag gissar att samma sak händer här.
"Dyrare råvaror". Förstår inte den frågan heller, du får gärna förklara.
Vad företaget har för tillgångar vet inte jag och jag tror inte att en enkel googling ger dig en rättvis bild av deras finanser heller.
Ja de verkar vara ett nystartat företag, därav att jag ställde frågan om någon annan testat.
Om du skulle hamna efter med betalningen någon gång under t.ex 10 år.Kim80 skrev:
Vad säger avtalet om vem som står som ägare till utrustningen? Vem betalar för demontering om det blir aktuellt?Kim80 skrev:
Elpriser, Reservdelar.Kim80 skrev:
Frågan är om de har ekonomiska muskler att hantera problem om det uppstår t.ex dyra reparationer eller prisstegring på marknaden.Kim80 skrev:
Det finns tillfällen då leasing är bättre än att äga själv, men de är få.
Har en kompis som leasade en bil för att kostnaden för en ny motsvarande bil inkl service osv var ca 1500 kr/mån mer än det han betalade via leasingen.
Vid första tillfället leasingtiden gått ut, lämnade han tillbaka bilen och leasade en ny, denna gång tror jag tom att det kostade 2-3hundra mer per månad än om han köpt bilen.
Dock tyckte han att det var värt det.
Då leasingtiden på den andra bilen också gått så lämnade han tillbaka bilen och tog ingen ny bil.
Leasingavtalen hade förändrats så pass att då skulle det aldrig vara värt att leasa.
Tydligen var även priset för att köpa loss bilen alldeles för högt för en motsvarande beg. bil.
Kollar man då på detta och de svar de anger på frågor på sin hemsida ... finns inte en chans att detta kan någonsin vara värt det. Tror tom att det är bättre att ta nästan vilket blanco-lån som helst och själv köpa prylarna för. Och blanco-lån är fan inte billiga.
Har en kompis som leasade en bil för att kostnaden för en ny motsvarande bil inkl service osv var ca 1500 kr/mån mer än det han betalade via leasingen.
Vid första tillfället leasingtiden gått ut, lämnade han tillbaka bilen och leasade en ny, denna gång tror jag tom att det kostade 2-3hundra mer per månad än om han köpt bilen.
Dock tyckte han att det var värt det.
Då leasingtiden på den andra bilen också gått så lämnade han tillbaka bilen och tog ingen ny bil.
Leasingavtalen hade förändrats så pass att då skulle det aldrig vara värt att leasa.
Tydligen var även priset för att köpa loss bilen alldeles för högt för en motsvarande beg. bil.
Kollar man då på detta och de svar de anger på frågor på sin hemsida ... finns inte en chans att detta kan någonsin vara värt det. Tror tom att det är bättre att ta nästan vilket blanco-lån som helst och själv köpa prylarna för. Och blanco-lån är fan inte billiga.
På hemsidan står det "I det fallet att det skulle hända så är installationen redan gjord och kan inte utan samtycke bortmonteras. Ni äger rätt att bibehålla anläggningen för er avtalade månadskostnad."Kim80 skrev:
(Men den månadskostnaden inkluderande elen så jag antar du får hålla inne del av betalningen om det inträffar)
Men jag antar att man försöker komma överens om något pris för att köpa ut resten. Konkursförvaltaren lär ju vilja få in pengar fort snarare än ett långt avtal...
Blir väl samma sak som när man avbetalar på vad som helst antar jag, förseningsavgift mm. Varför skulle det vara skillnad här menar du?spikplanka skrev:
Om du skulle hamna efter med betalningen någon gång under t.ex 10 år.
Vad säger avtalet om vem som står som ägare till utrustningen? Vem betalar för demontering om det blir aktuellt?
Elpriser, Reservdelar.
Frågan är om de har ekonomiska muskler att hantera problem om det uppstår t.ex dyra reparationer eller prisstegring på marknaden.
Demontering och ägarskap mm står det om på deras hemsida, gå in och läs om du vill veta.
Även elpriser och service står det om på deras hemsida.
Ja vem kan egentligen förutse framtiden? Vilket nystartat företag som helst kan ju få ekonomiska bekymmer.
Hej.Kim80 skrev:
Eftersom vi inte hunnit få ihop till en ny värmepump än så kommer vi köra på tills pumpen rasar.
Sparar redan pengar i KF, AF och ISK, har även ett mindre innehav i just NIBE.
Den investeringen har inte lönat sig för mig (-20%), åtminstone inte än, och som du säger: vem vet om framtiden.
Men det är en bra idé inför framtida större bostadsutgifter om än med en bredare portfölj än bara NIBE 😅
Reparationsfond har vi redan, dock ej investerade pengar då vi kanske behöver frigöra de pengarna med kort varsel.
Jag har kört på geofys lösning, dock är inte hela installationen färdig än, inväntar solceller och batteri.
Hade pellets innan.
Fördelen är att jag personligen inte behöver binda kapital, ökar husets värde vilket kan frigöra kapital I form av sänkt amortering pga höjt värde på huset.
Det jag då får för 3250kr i månaden:
- 13000kwh per år och man räknar med anläggning producerar ca 10000kwh per år.
- Solceller monterat med relevanta tillbehör
- Batteri 24kwh
Innan har jag köpt in mellan 18-24 tusen kwh per år och köpt 5 pallar pellets.
Så kombinerat med minskad total förbrukning samt inget inköp av pellets samt minskad amortering så blir det i mitt fall billigare att göra detta än att köpt anläggningen själv.
Svarar gärna på fler frågor om undrar något👍
Hur kan du öka husets värde med något som köparen sen ändå inte äger?Z Zompan skrev:Hej.
Jag har kört på geofys lösning, dock är inte hela installationen färdig än, inväntar solceller och batteri.
Hade pellets innan.
Fördelen är att jag personligen inte behöver binda kapital, ökar husets värde vilket kan frigöra kapital I form av sänkt amortering pga höjt värde på huset.
Det jag då får för 3250kr i månaden:
- 13000kwh per år och man räknar med anläggning producerar ca 10000kwh per år.
- Solceller monterat med relevanta tillbehör
- Batteri 24kwh
Innan har jag köpt in mellan 18-24 tusen kwh per år och köpt 5 pallar pellets.
Så kombinerat med minskad total förbrukning samt inget inköp av pellets samt minskad amortering så blir det i mitt fall billigare att göra detta än att köpt anläggningen själv.
Svarar gärna på fler frågor om undrar något👍
Ungefär som det här med elbilar.
Kollade på Renault Zoe att den så billig i inköp. Men då tillkommer "batterihyra"!
Så det blev en Kia som var lite dyrare i inköp men har ingen jädrans batterihyra.
Man ljuger för banken.kisumisu skrev:
Ungefär som dessa blocket annonser mm om elbilar där man tom säljer bilar med leasing när man väljer billigaste 🤔F fsn skrev:
Men alla är väl inte så dumma?
Speciellt banker eller har jag nu helt fel?
I så fall kan man ju ljuga om allt. Sätta in guldplätterade Ikea kranar och hävda att de är äkta guld 😂
Typ. Jag är mest förundrad över det faktum att nån kan ha en årlig elförbrukning på 18-24000kWh elförbrukning när man värmer huset med pellets samtidigt som man tror sig lösa samma sak med 13000kWh utan 5 pallar pellets. Nån har rimligtvis räknat fel och månadsavgiften den kalla delen av året kommer att gå upp.kisumisu skrev:
