26 921 läst ·
165 svar
27k läst
165 svar
Endast svt via fiber?
Precis hjälpt en bekant som bor i allmännytta och hittills haft ett minimalt utbud (Tv1-9 ungefär) via tre hål i väggen. Släcks snart ner. De har erbjudits bredbands-tv och kommer inte att betala något. Varesig box eller abbonemang. Kolla https://www.telia.se/kollektiva-tjanster om de täcker din adress
Bra tips! Kollade just min adress, och den var med!T Tovan skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Exakt så!A AndersS skrev:
Vi har alla olika önskemål och behov. Själv skulle jag bli tokig om jag bara hade SVT och TV4 som jag f.ö. aldrig tittar på.
Jag är en stor konsument av TV och ser det mesta av det jag tittar på via satellit (främst brittisk men även tysk och italiensk TV - allt helt gratis och lagligt).
Kräver givetvis språkkunskaper och utrustning i form av parabol(er) och mottagare.
Finns många bra musikkanaler, nyhetskanaler och givetvis de inhemska kanalerna (BBC, ITV o.s.v.).
Därutöver har jag några streamingtjänster (SkyShowtime, HBO Max och Prime video) till en total kostnad av 135:-/månad vilket jag tycker det är värt.
Men som sagt - alla har olika önskemål och behov.
Skaffa Apple TV eller Google Chrome Cast för SVT Play och TV4 Play. Vi slutade med linjär TV för 6 år sedan både hemma i stan och på landet. Mycket billigare och smidigare att se sina program, nyheter etc. när man vill istället.
Sedan kan du lägga till Netflix HBO mm om du vill utöka.
Sedan kan du lägga till Netflix HBO mm om du vill utöka.
HarE esortho skrev:
Hej, ja det analoga marknätet är släckt men det digitala ersatte det. Bor i lägenhet, har en Smart TV med vanlig antenn. Funkar hur bra som helst.E esortho skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
Jag kör till 99% Google TV (4K). Kostar väl runt 650 idag, jag gav under 500 på Netonnet när den kom ut. Ser HBO Max, SVT, Skyshowtime, Softwhiteunderbelly och annat via den. Jag behöver inget annat. Kommer aldrig betala för dagens sportpriser, har blivit galna. HBO och Skyshowtime kostar tillsammans 90 kr om man tecknade sig vid rätt tillfälle. Det är ok.
Edit: Glömde Netflix som jag haft längst. Slipper dock betala för den då det är någon annan som absolut vill ha den och därmed får stå för fiolerna.
Softwhiteunderbelly kostar lika mycket ensamt, men den (i mitt tycke) fantastiska människa som driver det ger jag gärna extra pengar som jag vet går bl a går till en del av de utsatta han intervjuar och som han fortsätter hålla kontakten med i många år.
Vanlig Chromecast går också bra. Kan hittas för ett par hundra max. Uppe i generation 3 nu tror jag, undvik ettan som inte längre får uppdateringar och saknar 5 GHz. CC Ultra som tidigt klarade 4K är också bra, men svårare att hitta.
Edit: Glömde Netflix som jag haft längst. Slipper dock betala för den då det är någon annan som absolut vill ha den och därmed får stå för fiolerna.
Softwhiteunderbelly kostar lika mycket ensamt, men den (i mitt tycke) fantastiska människa som driver det ger jag gärna extra pengar som jag vet går bl a går till en del av de utsatta han intervjuar och som han fortsätter hålla kontakten med i många år.
Vanlig Chromecast går också bra. Kan hittas för ett par hundra max. Uppe i generation 3 nu tror jag, undvik ettan som inte längre får uppdateringar och saknar 5 GHz. CC Ultra som tidigt klarade 4K är också bra, men svårare att hitta.
Redigerat:
Intressant. Själv har jag OpenUniverse som fiberleverantör och tydligen så är det Telenor som står bakom för det gick att få must carry via dem. Alltså. Har en dekoder för teve via fiber och betalar inte en krona för SVT, TV4 och TV6 som tablåstyrt. Viss play funktion via digitalboxen finns.
Kan vara en lucka då jag för några år sen köpte tevepaket via dem, men sa upp det och det konverterades till must carry.
Används dock sällan.
Kan vara en lucka då jag för några år sen köpte tevepaket via dem, men sa upp det och det konverterades till must carry.
Används dock sällan.
När marknätet blev digitalt för ett par år sedan kunde jag i min teve bara se ett meddelande om att det gamla sättet att sända hade upphört. Jag beställde en box men innan den kommit experimenterade jag lite med teven och då fick jag in de fria kanalerna igen. Min teve är från ungefär 2010 så de flesta har nog nyare apparater än jag. Ändå hade min maskin tillsammans med antennen vad som krävs. Testa att mixtra runt lite i menyerna eller gör som folk gjorde förr: Läs bruksanvisningen😋
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Den senaste versionen av Chromecast (efterföljare till version 3) är Chromecast med Google TV. Finns i två versioner: HD och 4K.MultiMan skrev:
Jag kör till 99% Google TV (4K). Kostar väl runt 650 idag, jag gav under 500 på Netonnet när den kom ut. Ser HBO Max, SVT, Skyshowtime, Softwhiteunderbelly och annat via den. Jag behöver inget annat. Kommer aldrig betala för dagens sportpriser, har blivit galna. HBO och Skyshowtime kostar tillsammans 90 kr om man tecknade sig vid rätt tillfälle. Det är ok.
Edit: Glömde Netflix som jag haft längst. Slipper dock betala för den då det är någon annan som absolut vill ha den och därmed får stå för fiolerna.
Softwhiteunderbelly kostar lika mycket ensamt, men den (i mitt tycke) fantastiska människa som driver det ger jag gärna extra pengar som jag vet går bl a går till en del av de utsatta han intervjuar och som han fortsätter hålla kontakten med i många år.
Vanlig Chromecast går också bra. Kan hittas för ett par hundra max. Uppe i generation 3 nu tror jag, undvik ettan som inte längre får uppdateringar och saknar 5 GHz. CC Ultra som tidigt klarade 4K är också bra, men svårare att hitta.