N
E esortho skrev:
Det är ju ett alternativ såklart om möjligheten finns. Tror dock du behöver ett DVB-T2-kort med till TV:n om den stödjer detta alt en digital-box.
Åtminstone SVT och jag tror även TV4 (de gör det åtminstone här och i närliggande kommuner) sänder i DVB-T. Alla kanaler i marknätet har dock gått över till MPEG4 vilket gjorde äldre boxar som bara hade MPEG2 värdelösa.
Köper man en ny TV/box idag klarar den även DVB-T2 eftersom detta används av en del kanaler.
 
  • Gilla
Parkeringsvakten och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D durrhandtag skrev:
Har folk helt glömt bort att marknätet finns? Kräver bara en gammal hederlig antenn.
Men det är väl rätt dålig upplösning via marknätet?
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Gräsplan och 3 till
  • Laddar…
marknätet är ju digitalt så det borde inte bli sämre
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
TV4 Play kan man se gratis med reklam. Finns appar till surfplatta, chromecast, appleTV m.m. Jag har inte koll på deras tablå så jag har ingen aning om alla program finns i gratisversionen, men en hel del skräp kan man se iallafall 😁
 
  • Gilla
  • Haha
MaxBackstrom och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Man kan väl se 4an gratis också via appen (med reklam), i alla fall finns ett gratisalternativ listat på hemsidan.
Jag tror det funkade ett tag, men att man numera bara kan streama utvalda program live och inte hela kanalen hela tiden.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
TV4 Play kan man se gratis med reklam. Finns appar till surfplatta, chromecast, appleTV m.m. Jag har inte koll på deras tablå så jag har ingen aning om alla program finns i gratisversionen, men en hel del skräp kan man se iallafall 😁
Exempelvis TV4-hockeyn kan man inte se via webben, trots att den sänds på broadcast. Man måste ha ett abonnemang för att kunna titta på exempelvis hockeylördag via webben.

Och om du skall titta på TV via webben så rekommenderar jag en Chromecast (med Google TV) så att du kan använda fjärrkontroll i soffan.
 
  • Gilla
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
pdov
Förstod inte om TS inte ville betala något alls eller om det är okej att betala så länge det inte är någon reklam? SVTs app tycker jag fungerar bra både för streaming och live TV.
När det kommer till TV4 så är det nog marknätet som gäller om det ska vara gratis. Är det reklamen man vill slippa så får man nog betala.
Billigaste jag vet just nu är TV4 utan Reklam via Tidningskungen där man kan få det för 83kr/mån om man förskottsbetalar 6 månader.
 
  • Gilla
tomas.egnerfors och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men det är väl rätt dålig upplösning via marknätet?
Nej, HD.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
För att försöka svara på TS egentliga fråga så är min uppfattning att fibernäten tyvärr inte sänder ut SVT om man inte har ett TV-abonnemang. Inte ens hos oss som har fiber via det kommunala kabel-TV-bolaget har gratis SVT över fibern.
Fibernäten sänder ingenting. Däremot kan du ju ha en play-app för SVT, TV4 eller vad nu favorit kanalen är i din TV eller i en Chromecast och därmed streama innehåll över fibernätet. Den traditionella linjära tablåTVn kommer man inte åt, men allt via tex SVT play går ju att se utan abonnemang.

Har man en TV som inte kan hantera appar men som har HDMI ingång så är den billigaste lösningen att skaffa en Google Chromecast med HD upplösning, den kostar runt 5hundringen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
N
MathiasS MathiasS skrev:
Fibernäten sänder ingenting. Däremot kan du ju ha en play-app för SVT, TV4 eller vad nu favorit kanalen är i din TV eller i en Chromecast och därmed streama innehåll över fibernätet. Den traditionella linjära tablåTVn kommer man inte åt, men allt via tex SVT play går ju att se utan abonnemang.

Har man en TV som inte kan hantera appar men som har HDMI ingång så är den billigaste lösningen att skaffa en Google Chromecast med HD upplösning, den kostar runt 5hundringen.
399 spänn hos ett flertal återförsäljare och värd varje krona.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om du har SVT appen i din tv så kan du numera se kanalerna ”live”

Välj fliken ”kanaler” bara

Gratis
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Jag har fiber via vårt stadsnät. Tycker det börjar bli dyrt med TV paketen. Jag har inte längre någon lust att betala över 150kr i månaden för raklamkanaler.

Hur tittar jag på svt och TV4 via fiber? Känns märkligt att man ska behöver man köpa ett helt paket med en massa skräp för att kunna se fria kanaler?

Är inte intresserad av att bara köra play heller men det kanske är det man får göra?
Tjena.

Jag har smart-tv och streamar massa.
Svtplay, tv4play, Pluto tv. Samsung tv. Mm finns hur mycket gratis som helst.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
N
T timegroove skrev:
Nej, HD.
Dock bara 1280 x 720 d.v.s. inte full HD (1920 x 1080).
 
N Nalleman64 skrev:
SVT och TV4 sänds i DVB-T men mottagaren måste klara MPEG4.

För att se TV4 i sin helhet d.v.s. som i marknätet eller via satellit krävs ett abonnemang för minst 59:-/mån.
Det finns en gratisvariant men då får du inte mer än valda delar från TV4.
[länk]
Fast i gratisvarianten av TV4 play får du allt som kan ses via "vanliga TV'n" - det är extrasaker du inte får...och så får du stå ut med reklam...

Förutom de betaltjänster som man kan ha så har vi en chromecast/apple TV med SVT, Tv4, PlutoTV och Youtube bla - allt detta är gratis...eller nåja: Svt betalar man ju vi skatten, och de andra innehåller reklam - men ingen kostnad upp front iaf...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast i gratisvarianten av TV4 play får du allt som kan ses via "vanliga TV'n" - det är extrasaker du inte får...och så får du stå ut med reklam...

Förutom de betaltjänster som man kan ha så har vi en chromecast/apple TV med SVT, Tv4, PlutoTV och Youtube bla - allt detta är gratis...eller nåja: Svt betalar man ju vi skatten, och de andra innehåller reklam - men ingen kostnad upp front iaf...
Men får du verkligen TV4 "live" d.v.s. som den sänds i t.ex. marknätet om du väljer gratisversionen?
Så ser det inte ut på sidan där de presenterar sina olika paket.
Där krävs minst paketet för 59:-/mån. för att få tillgång till "TV-kanaler".
Jag är ingen expert på området eftersom jag aldrig tittar på TV4 överhuvudtaget.
https://www.tv4play.se/paket
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.