26 924 läst ·
165 svar
27k läst
165 svar
Endast svt via fiber?
Jo, det gör man om behovet finns och beroende av vad och när man vill se något.Clarken37 skrev:
Idag blir det x timmar i skogen och efter det blir det tittande på skidskytte i efterhand streamat.
Och via fiber med TV-paket som inkl. steamade sändningar.
Var och en väljer sitt sätt att bidra till miljö/klimat om man är miljömedveten och "har koll på läget".😉
Den som är sann miljövän ser till att anpassa sitt beteende så den kan se livesändningen via marknätet och slipper streama. Den som är sann miljövän flyger inte till Thailand.A AndersS skrev:Jo, det gör man om behovet finns och beroende av vad och när man vill se något.
Idag blir det x timmar i skogen och efter det blir det tittande på skidskytte i efterhand streamat.
Och via fiber med TV-paket som inkl. steamade sändningar.
Var och en väljer sitt sätt att bidra till miljö/klimat om man är miljömedveten och "har koll på läget".😉
Jag har inget emot att folk gör som ovan, bara när de börjar tjata om att de är miljövänliga
Hört talas om att klimatkompensera? Är det stor skillnad på fiber och marknätet rent miljömässigt ?Clarken37 skrev:
I praktiken så är ingen 100% perfekt.Clarken37 skrev:
Då tar vi min 80-20% regel, 80% miljö/klimat anpassad och 20 % inte.
Hos mig hamnar då streaming inom 20%, inte perfekt. Och du kanske har annan fördelning, så är livet då vi har olika förutsättningar och prioriterar olika.😉
Tänk om man vill se en tv-serie på sex avsnitt och varje avsnitt marksänds via antennen en gång i veckan. Och så går jorden under efter fem avsnitt.
Nej, då streamar jag hellre och bingetittar hela serien på en kväll och får veta hur serien slutar.
Men jag klimatkompenserar för det genom att frun och jag har varsin etanolbil 😀
Nej, då streamar jag hellre och bingetittar hela serien på en kväll och får veta hur serien slutar.
Men jag klimatkompenserar för det genom att frun och jag har varsin etanolbil 😀
Ska man se åt det ena hållet när det gäller miljövänlighet för marknätet får man väl tillgodoräkna sig tex all den minskade transport som vårt uppkopplade Sverige innebär. Man kan naturligtvis inte bryta ut just streaming ur ekvationen. Eller hur samhället fortsatte fungera under pandemin.Clarken37 skrev:
Jo det kan du absolut. Bara för att det finns fördelar med uppkoppling så kan inte det släta över den enorma kraft som just streaming kräver. Du hade kunnat göra allt som behöver uppkoppling utan streaming och 80% av all bandbredd hade kunnat stängas av.J Jocke Best skrev:
Annars blir det lite som att säga att för att kunna göra livsviktiga transporter med flyg måste det finnas flyg så alla kan åka jorden runt oavbrutet