26 921 läst ·
165 svar
27k läst
165 svar
Endast svt via fiber?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Nja, där har du rätt: Man får välja sina program, även om de som visas finns tillgängliga. Så man kan inte "tv surfa" som vanligt...men det vet jag inte om man kan även om man betalar ?N Nalleman64 skrev:Men får du verkligen TV4 "live" d.v.s. som den sänds i t.ex. marknätet om du väljer gratisversionen?
Så ser det inte ut på sidan där de presenterar sina olika paket.
Där krävs minst paketet för 59:-/mån. för att få tillgång till "TV-kanaler".
Jag är ingen expert på området eftersom jag aldrig tittar på TV4 överhuvudtaget.
[länk]
Sen har iofs vi Tele2 som paket, där finns en "live tv" som inkluderar TV4 - men den är ju inte gratis då...men möjliggör ju att jag kan se på streamad TV på tex landet.
Tja, det var ett försök att hålla sig till lekmannamässiga termer. Teknikerna varierar, men i mitt fall som har kabel-TV över fiber går faktiskt TV-signalen som DVB-C + analogt över en egen våglängd på fibern. Det sitter sedan en antennkontakt på fiberconvertern.MathiasS skrev:
Säg upp ditt TV-abonnemang och skaffa sedan en apple-TV eller Chromecast eller liknande, din TV kan även ha möjligheten att hantera appar själv.
Sen kan du titta gratis på SVT/TV4 genom SVT Play och även TV4 play. Övriga får du betala för men kostnar betydligt mindre än 150kr/månaden.
Sen kan du titta gratis på SVT/TV4 genom SVT Play och även TV4 play. Övriga får du betala för men kostnar betydligt mindre än 150kr/månaden.
Det är också milljövänligt. Att streama drar enorma mängder el då serverhallarna måste ha kapacitet. Att ta in via antenn drar inte en kwh.D durrhandtag skrev:
Faktum är att om du ser en film 2 gånger är det mindre miljöpåverkan att köpa en fysisk kopia än att streama
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Jag fattar inte vitsen med TVabonnemang såvida man inte är fotbollsfreak - vilket jag inte är. Jag kan dock ägna TV-tittande dygnet runt vart fjärde år för att följa Olympiaden (då blir jag väldigt svensk). Jag är annars nöjd med chromecast och det enda som irriterar mig är att lokalnyheterna kommer senare och att jag måste byta program. Men inte behöver TS betala något!
Kanske flera kanaler och enkelt att byta kanal, även ställa in autobyte av kanal. Behoven är olika och man väljer det som passar.yonna skrev:
Jag fattar inte vitsen med TVabonnemang såvida man inte är fotbollsfreak - vilket jag inte är. Jag kan dock ägna TV-tittande dygnet runt vart fjärde år för att följa Olympiaden (då blir jag väldigt svensk). Jag är annars nöjd med chromecast och det enda som irriterar mig är att lokalnyheterna kommer senare och att jag måste byta program. Men inte behöver TS betala något!
Man behöver inte "förstå" bara att acceptera. Vi använder IPTV, App-streamat, etc, både via TV-apparat, plattor, mobil, etc.
Jo vill man inte böka med varken appar på en smart-tv eller en chromecast så är det ju bara att kolla in Teracoms täckningskarta.
https://www.teracom.se/privat/tv/tackningskartor-tv2/
Sen om man då har en TV med en inbyggd dekoder och bra signal från TV-masten så är det oftast bara att köpa en sådan här antenn.
https://www.kjell.com/se/produkter/.../luxorparts-aktiv-inomhusantenn-for-tv-p30284
Löste min gamla mors problem så hon kunde se linjär-TV utan någon jefla TV-box, appar eller chromecast.
https://www.teracom.se/privat/tv/tackningskartor-tv2/
Sen om man då har en TV med en inbyggd dekoder och bra signal från TV-masten så är det oftast bara att köpa en sådan här antenn.
https://www.kjell.com/se/produkter/.../luxorparts-aktiv-inomhusantenn-for-tv-p30284
Löste min gamla mors problem så hon kunde se linjär-TV utan någon jefla TV-box, appar eller chromecast.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Must_carryP Parkeringsvakten skrev:Jag har fiber via vårt stadsnät. Tycker det börjar bli dyrt med TV paketen. Jag har inte längre någon lust att betala över 150kr i månaden för raklamkanaler.
Hur tittar jag på svt och TV4 via fiber? Känns märkligt att man ska behöver man köpa ett helt paket med en massa skräp för att kunna se fria kanaler?
Är inte intresserad av att bara köra play heller men det kanske är det man får göra?
Gäller detta inte IPTV?
Och använder man Kodi med Retrospect add on, så slipper man reklamen även på "gratis" TV4 Play.Kvackatore skrev:
