N Nalleman64 skrev:
Men får du verkligen TV4 "live" d.v.s. som den sänds i t.ex. marknätet om du väljer gratisversionen?
Så ser det inte ut på sidan där de presenterar sina olika paket.
Där krävs minst paketet för 59:-/mån. för att få tillgång till "TV-kanaler".
Jag är ingen expert på området eftersom jag aldrig tittar på TV4 överhuvudtaget.
[länk]
Nja, där har du rätt: Man får välja sina program, även om de som visas finns tillgängliga. Så man kan inte "tv surfa" som vanligt...men det vet jag inte om man kan även om man betalar ?

Sen har iofs vi Tele2 som paket, där finns en "live tv" som inkluderar TV4 - men den är ju inte gratis då...men möjliggör ju att jag kan se på streamad TV på tex landet.
 
C
MathiasS MathiasS skrev:
Fibernäten sänder ingenting.
Tja, det var ett försök att hålla sig till lekmannamässiga termer. Teknikerna varierar, men i mitt fall som har kabel-TV över fiber går faktiskt TV-signalen som DVB-C + analogt över en egen våglängd på fibern. Det sitter sedan en antennkontakt på fiberconvertern.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
N Nalleman64 skrev:
Dock bara 1280 x 720 d.v.s. inte full HD (1920 x 1080).
Och allt fler kör 4k upplösning, så full HD är snart ute också. Så marknätet är definitivt ifrånsprunget.
 
Säg upp ditt TV-abonnemang och skaffa sedan en apple-TV eller Chromecast eller liknande, din TV kan även ha möjligheten att hantera appar själv.
Sen kan du titta gratis på SVT/TV4 genom SVT Play och även TV4 play. Övriga får du betala för men kostnar betydligt mindre än 150kr/månaden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
D durrhandtag skrev:
Har folk helt glömt bort att marknätet finns? Kräver bara en gammal hederlig antenn.
Det är också milljövänligt. Att streama drar enorma mängder el då serverhallarna måste ha kapacitet. Att ta in via antenn drar inte en kwh.

Faktum är att om du ser en film 2 gånger är det mindre miljöpåverkan att köpa en fysisk kopia än att streama
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
E esortho skrev:
Det är ju ett alternativ såklart om möjligheten finns. Tror dock du behöver ett DVB-T2-kort med till TV:n om den stödjer detta alt en digital-box.
Nej, behövs inget kort för att se de fria kanalerna.
Däremot behöver TV:n/boxen stödja DVB-T2
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nej, behövs inget kort för att se de fria kanalerna.
Däremot behöver TV:n/boxen stödja DVB-T2
SVT och TV4 sänds i DVB-T.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
SVT och TV4 sänds i DVB-T.
Helt rätt, jag snurrade till det. MPEG4 behöver dock boxen/TV:n stödja.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag fattar inte vitsen med TVabonnemang såvida man inte är fotbollsfreak - vilket jag inte är. Jag kan dock ägna TV-tittande dygnet runt vart fjärde år för att följa Olympiaden (då blir jag väldigt svensk). Jag är annars nöjd med chromecast och det enda som irriterar mig är att lokalnyheterna kommer senare och att jag måste byta program. Men inte behöver TS betala något!
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Och bor man i en fastighet ansluten till ett kabeltv-nät har nätägaren skyldighet att skicka Public Service, SVT, okodat i nätet. Tex om man är hyresgäst.
Regleras av Radio- och TV-lagen.

/Höghus
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag fattar inte vitsen med TVabonnemang såvida man inte är fotbollsfreak - vilket jag inte är. Jag kan dock ägna TV-tittande dygnet runt vart fjärde år för att följa Olympiaden (då blir jag väldigt svensk). Jag är annars nöjd med chromecast och det enda som irriterar mig är att lokalnyheterna kommer senare och att jag måste byta program. Men inte behöver TS betala något!
Kanske flera kanaler och enkelt att byta kanal, även ställa in autobyte av kanal. Behoven är olika och man väljer det som passar.
Man behöver inte "förstå" bara att acceptera. Vi använder IPTV, App-streamat, etc, både via TV-apparat, plattor, mobil, etc.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jo vill man inte böka med varken appar på en smart-tv eller en chromecast så är det ju bara att kolla in Teracoms täckningskarta.
https://www.teracom.se/privat/tv/tackningskartor-tv2/

Sen om man då har en TV med en inbyggd dekoder och bra signal från TV-masten så är det oftast bara att köpa en sådan här antenn.
https://www.kjell.com/se/produkter/.../luxorparts-aktiv-inomhusantenn-for-tv-p30284

Löste min gamla mors problem så hon kunde se linjär-TV utan någon jefla TV-box, appar eller chromecast.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
engs
P Parkeringsvakten skrev:
Jag har fiber via vårt stadsnät. Tycker det börjar bli dyrt med TV paketen. Jag har inte längre någon lust att betala över 150kr i månaden för raklamkanaler.

Hur tittar jag på svt och TV4 via fiber? Känns märkligt att man ska behöver man köpa ett helt paket med en massa skräp för att kunna se fria kanaler?

Är inte intresserad av att bara köra play heller men det kanske är det man får göra?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Must_carry

Gäller detta inte IPTV?
 
engs engs skrev:
[länk]

Gäller detta inte IPTV?
Det står kabelTV, vilket historiskt inte är IPTV.
Kolla länken du klippt in och välj Sverige, inaktuella uppgifter.
 
Kvackatore Kvackatore skrev:
Säg upp ditt TV-abonnemang och skaffa sedan en apple-TV eller Chromecast eller liknande, din TV kan även ha möjligheten att hantera appar själv.
Sen kan du titta gratis på SVT/TV4 genom SVT Play och även TV4 play. Övriga får du betala för men kostnar betydligt mindre än 150kr/månaden.
Och använder man Kodi med Retrospect add on, så slipper man reklamen även på "gratis" TV4 Play.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.