Clarken37 skrev:
Att ta in via antenn drar inte en kwh.
Så TV-sändarna behöver ingen el?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Det är också milljövänligt. Att streama drar enorma mängder el då serverhallarna måste ha kapacitet. Att ta in via antenn drar inte en kwh.

Faktum är att om du ser en film 2 gånger är det mindre miljöpåverkan att köpa en fysisk kopia än att streama
Stämmer det verkligen? Jag tycker att det låter fullständigt orimligt.
 
P pingis skrev:
När marknätet blev digitalt för ett par år sedan kunde jag i min teve bara se ett meddelande om att det gamla sättet att sända hade upphört.
Det var byte av kodning, nätet var helt digitalt sedan 2008.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Pluto TV är gratis
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Så TV-sändarna behöver ingen el?
Jo men minimalt. Kanske 1 miljondel av vad serverhallarna drar
 
Clarken37 skrev:
Jo men minimalt. Kanske 1 miljondel av vad serverhallarna drar
Det du påstår låter fullständigt orimligt.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Det du påstår låter fullständigt orimligt.
https://www.m3.se/article/1850017/streaming-miljopaverkan.html

Streamingen släppte ut 80% av flygets utsläpp redan 2020 och nu streamas 4k vilket drar väldigt mycket mer ström.

Att streama video i 4k drar sanslöst många GB som ska ska hem till VARJE hem individuellt. Att jämföras med en tv signal som enkelt tas emot av en antenn som inte drar ström alls. Det är ju inte så att du och grannen kan ”dela” på samma gb. Men tv signalen delar 10 miljoner på

Samma sak med tex poddar kontra radio.

Det behövs enorma serverhallar som drar enorma mängder energi för detta.

Om en tv står på i bakgrunden med en antennsignal förbrukar den i princip bara tvns egen elförbrukning.

Har du på något som streamas i bakgrunden tickar det på rejält i serverhallen som ska pumpa alla Gigabyte till ditt vardagsrum.
 
Clarken37 skrev:
[länk]

Streamingen släppte ut 80% av flygets utsläpp redan 2020 och nu streamas 4k vilket drar väldigt mycket mer ström.

Att streama video i 4k drar sanslöst många GB som ska ska hem till VARJE hem individuellt. Att jämföras med en tv signal som enkelt tas emot av en antenn som inte drar ström alls. Det är ju inte så att du och grannen kan ”dela” på samma gb. Men tv signalen delar 10 miljoner på

Samma sak med tex poddar kontra radio.

Det behövs enorma serverhallar som drar enorma mängder energi för detta.

Om en tv står på i bakgrunden med en antennsignal förbrukar den i princip bara tvns egen elförbrukning.

Har du på något som streamas i bakgrunden tickar det på rejält i serverhallen som ska pumpa alla Gigabyte till ditt vardagsrum.
Tror du har missförstått TV-systemet lite, det sitter inte en energisnål sändare i mitten av landet som 10 miljoner delar på. Det är över 50 master med en effekt på många hundra kW st.
 
P
Clarken37 skrev:
[länk]

Streamingen släppte ut 80% av flygets utsläpp redan 2020 och nu streamas 4k vilket drar väldigt mycket mer ström.

Att streama video i 4k drar sanslöst många GB som ska ska hem till VARJE hem individuellt. Att jämföras med en tv signal som enkelt tas emot av en antenn som inte drar ström alls.

Samma sak med tex poddar kontra radio.

Det behövs enorma serverhallar som drar enorma mängder energi för detta
W witten skrev:
Tror du har missförstått TV-systemet lite, det sitter inte en energisnål sändare i mitten av landet som 10 miljoner delar på. Det är över 50 master med en effekt på många hundra kW st.
Jag vet att det finns många master men är ändå en bråkdel mot streamingen
 
Clarken37 skrev:
Jag vet att det finns många master men är ändå en bråkdel mot streamingen
Men hur streamar du från en mast? Du jämför ju två vitt skilda saker.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Det finns ingen data som stöder påståendet alls där.
 
P
W witten skrev:
Men hur streamar du från en mast? Du jämför ju två vitt skilda saker.
Du streamar inte utan har en vanlig tv-antenn. Där räcker det med att en mast skickar ut en signal. Den behöver inte förstärkas beroende på hur många som tittar. Elförbrukningen är konstant.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen data som stöder påståendet alls där.
Du tror seriöst att serverhallarna som krävs för att streama 4k drar lika mycket ström som några tv-master? :-D
 
Clarken37 skrev:
Du streamar inte utan har en vanlig tv-antenn. Där räcker det med att en mast skickar ut en signal. Den behöver inte förstärkas beroende på hur många som tittar. Elförbrukningen är konstant.
Ja men det är päron och äpplen. Streaming har oändliga möjlighet att välja tid och innehåll.
 
P
W witten skrev:
Ja men det är päron och äpplen. Streaming har oändliga möjlighet att välja tid och innehåll.
Ja och det ger oändliga möjligheter om man har en Land Rover mot att man åker buss. Men också enorm skillnad i miljöpåverkan. Den miljömedvetne som har koll på läget streamar inte.

Drygt 80% av all bandbredd i Sverige går åt till streaming av video.
 
Redigerat av moderator:
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.