O Okunnigsnickare skrev:
Vi kommer ha golvvärme i hela huset med en del stora glaspartier . De flesta fönster är 240höjd . Därav kändes fönsterventiler som dålig ide.

Jag kan i grund inte mycket om ventilation men när man läst på så är det ju en väldigt liten kostnad att installera bra väggventiler … så förstår inte varför fler inte väljer väggventil istället för fönsterventiler . Eller missar jag något. Känns som enbart fördelar för en liten kostnad
Vi har golvvärme och väggventiler. Visst kan det nån gång kännas lite kallras, Men det är absolut inget jag skulle ha gjort annorlunda idag. Vi har bott i huset i 30år. Jag bestämmer här så alla väggventiler går att stänga helt ifall det skulle behövas. Kanske 5ggr på 30år vi stängt en ventil på grund av kallras ...

Vad gäller FTX torde det vara ett underligt förslag i erat hus. Däremot skulle en tilluftsmodul till S-735 vara ett sätt att slippa den kalla uteluften. Min uppfattning är dock att det är onödigt och kostar en massa pengar.
 
O Okunnigsnickare skrev:
Kommer att installera nibe s735 och frånluft i kök/badrum/tvätt

Kollat på fresh tl 100de och lägga till ljudisolerande rör . Pollenfilter va ju bra , tänkte att det va standard nästan . Önskar det fanns fler alternativ till ljudisolering..
Välj TL80DE om du vill ha ljudreducerande. Kräver ett hål på 124mm i vägg dock.
 
O
E Eje_19 skrev:
Vi har golvvärme och väggventiler. Visst kan det nån gång kännas lite kallras, Men det är absolut inget jag skulle ha gjort annorlunda idag. Vi har bott i huset i 30år. Jag bestämmer här så alla väggventiler går att stänga helt ifall det skulle behövas. Kanske 5ggr på 30år vi stängt en ventil på grund av kallras ...

Vad gäller FTX torde det vara ett underligt förslag i erat hus. Däremot skulle en tilluftsmodul till S-735 vara ett sätt att slippa den kalla uteluften. Min uppfattning är dock att det är onödigt och kostar en massa pengar.
H Håbbe01 skrev:
Välj TL80DE om du vill ha ljudreducerande. Kräver ett hål på 124mm i vägg dock.
Velat mellan just den och velco 125 premium , velco är något dyrare men verkar väldigt bra , dock ser jag inte många kommentarer på forum..
 
O Okunnigsnickare skrev:
Velat mellan just den och velco 125 premium , velco är något dyrare men verkar väldigt bra , dock ser jag inte många kommentarer på forum..
Velco verkar inte säljas i nån större omfattning i Sverige. Får mest upp finska sidor. Man vill kunna hitta utbytesgrejor om vid underhåll o service
 
Självklart går det bra att använda ventiler på väggen, bara man ej sätter de där man t ex sitter och läser eller uppehåller sig ofta. Ju fler desto bättre så man sprider ut luftflöden ana.
Vi byggde för ett par år sedan, byggfirman ville sätta in väggventiler, men vi propsade på spaltventiler i fönster, mest av estetik, vita galler på en putsad gul fasad ser inte bra ut!
Med Nibe 735 och 11 spaltventiler samt golvvärme är inomhusklimatet jättebra, inget kallras överhuvudtaget!
Ska du ha braskamin glöm då ej separat tilluft i plattan!
Lycka till!
 
  • Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.