Hej på er forumet!
Jag har varit en flitig läsare i många år och äntligen ska jag också snart bidra då jag och sambon håller på med vårt kommande nybygge, egenritat och kommer själv vara byggherre med mycket eget byggande.
Bygglovet är ute på grannehörande i skrivande stund och snart är det dags för konstruktionsritningar, förhoppningsvis.

Det jag vill fråga er, vad finns det för småsaker att tänka på vid konstruktionen? Då tänker jag inte, tegel eller plåttak. Utan mer exempel som:
- Extra vattenutkastare
- Var fördelarskåp för golvvärme ska vara
- Etc.

De här små, goa sakerna som man uppskattar sen men sällan syns på de stora checklistorna.
Har ni några bra saker att tänka på? Något ni upptäckt efteråt som vore bra att tänka på innan konstruktionen är klar?

Tack på förhand!

Sätt upp ett markmätarskåp istället för fasad. Då har du elen "fixad" direkt istället för byggel😉.

• Gilla
nevinator
  • Laddar…
Granska ritningarna noga för var avloppsrör går i huset, spolljud i vardagsrummet när man har besökare mm är inte så roligt alla gånger.

Kontrollera var eluttag placeras. De hamnar lätt där man planerar att ha skåp mm.

Lamputtag i taket om ni ska ha sådana. Planera redan nu var ni vill ha lampor så att ni slipper dra kabel i taket i fula kabellister.

Utvändiga kopplingsdosor med el framdragen så att ni kan koppla på markbelysning, eller annan utrustning som ska ha en fast elanslutning.

3-fasuttag i garage eller på annat ställe om ni kommer ha behov av tyngre applikationer framöver.

Planerar ni andra byggen på fastigheten? Dra infrastrukturen för det när n har alla andra maskiner på plats.

Så långt som möjligt försöka planera för så många olika scenarier framåt som det bara är möjligt. Det är billigt att dra tomrör för el under byggnationen, både i huset och i marken utanför. Dyrt och krångligt när allt är på plats.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Något jag ångrar är att jag inte i fasaden byggde in ett antal tornseglarholkar uppe vid takfot då huset uppfördes❤️.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vilka supertips @Bart , stort tack! Vi har förlagt badrum för gäster längre bort från den sociala delen för att just slippa det oljudet men kan finnas andra rum där fenomenet dyker upp.
Har planer på en komplementbyggnad längre fram så tomrör i marken ska definitivt tänkas på.

@yonna , intressant idé. Vi har mycket träd på tomten så det blir andra holkar tror jag, både för smått och större.

Jag har byggt vårat hus i egen regi. En rolig resa men ganska utmanande. Jag upplevde att planerandet var jobbigare än själva byggandet.

En sak jag kom att tänka på apropå dina frågor är att jag satte skåp för golvvärme I vägg mellan tvättstugan och ett badrum. Det blev lite krångligt att få till en stabil nog vägg, då badrum ska ha ganska lågt avstånd mellan reglar. Dessutom hsde jag avlopp till toalett som begrändasde extra tjocklek.

Så om möjligt, undvik badrumssvägg med breda skåp. Alternativt ha en plan för hur du ska få väggen styv nog.

Ja, du har en imponerande mängd projekt avklarad @nybyggarn3. Ska verkligen kolla i dina tips och tricks som du skrivit om.
Fördelarskåpet för golvvärme kommer ligga i anslutning mot hallen så det borde gå bra.

Väggarna i badrummet ska jag ta en extra titt på, offerter för konstruktionen börjar komma in nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.