roland53 skrev:
Menar du att istället för att först bryta på huvudbrytaren så tar du säkringarna istället?

Jag har alltid fått lära mig att man bryter alltid strömmen på brytare innan man rör säkringarna.
Detta eftersom en brytare är byggd för en ev. ljusbåge/gnistbildning men om man tar en säkring så kan dessa skadas vid en ljusbåge.
Har jag fått felaktig information? Vad säger elexperterna på forat?
Iofs riktigt men gamla huvudbrytare ska man inte röra om det inte är absolut nödvändigt, inte säkert det går att slå till igen.
Slå av stora laster och märker man att det fräser till så är passdel, propp och huv lätta att byta, "småkrafs".

Redigerat:
Det kanske är läge att byta brytaren om man tvivlar på dess funktion eller???

• Gilla
roland53
  • Laddar…
Skulle kunna vara men då gäller det att hitta en som passar i mätartavlan...fö fick man lära sig redan när man jobbade första sommarn på elfirman 1986, "rör inte brytarn"...:p

Det har blivet enklare med alla ''legobyggsatser'' iform av normcentralcentraler. Förut var t.o.m gruppcentraler unika skapelser från olika tillverkare.

Fast problemet ligger snarare att ingen vill betala. Elektrikerna vill i viss mån byta ut de fast ganska stort jobb. isf skulle det ha gjort samtidigt som elmätarna byttes. Sen vem ska betala? Hur många "felaktiga" brytare fungerar medans resterande kanske fallerar när man manövrerar de?

Den som ska betala är naturligtvis den som äger skåpet dvs fastighetsägaren, nätbolaget har inget att göra med skåpets innehåll ( förutom mätaren och inkommande kabel). Och att byta brytare tar kanske en timme max två om man ska vänta på att nätägaren kommer och bryter. Brytaren och ev tillbehör kostar någon hundring, så det är ett litet "skitjobb".

Ja, fast är sen isoleringen på kabeln dålig (tyg) bör den bytas samtidigt då blir det lite mer jobb, när man följt den till elcentralen är gruppledningarna inte heller plast då vill man byta samtliga ledningar i huset. Kanske mätartavlan är av äldre modell och man vill bli av med servislådan, då är det grävning och fasadskåp och ännu högre kostnad.
Så frågan är var gränsen ska dras.

Många av de mätare som satts upp, exempelvis av märket Echelon har inbyggd brytare som man kan nyttja istället, men helst vill man naturligtvis ha en egen pålitlig huvudbrytare

Sen även varför ska Svensson byta något som enligt deras mening funkar. Samma visa har det varit med krav på elbesiktning. Många tycker det är bra men inte fan vill någon betala för det.

2-3 timmars jobb och 500kr i material kan vara nog så dyrt.
Sen så tror jag det blir ett riktigt skitjobb för lärlingar eller besvärliga personer på firmor som i åratal får åka runt och enbart byta en huvudbrytare. kostnaden för nätägaren blir ju ganska stor då en måste mer eller mindre åka med och bryta i elskåp i gatan eller liknande.

så Det kommer bara inte att ske om det inte händer några större olyckor inom kort tid och att större mängden felande produkter finns i omlopp. De gamla Cewe 3fas uttagen som blir strömförande får ju nyttjas men inte nymonteras. Bara där sjönk elolyckor i samband med nya produkter och JFB. Till stor irritation om att JFB löser i onödan för lite fukt.

Det jag vill komma fram till är snarare att oavsett om det finns ett mindre fel i omlopp som kanske i sig inte är farligt. Man ska ju kontrollmäta både före och efter så man vet att instrumentet är ok och att det är spänningslöst innan arbete. Gör man det så finns det ju ingen risk för att något ska gå fel.

Strängare kontroll över fulel och bortsanering av farliga produkter skulle vara på sin plats. Men en duktig elektriker försöker alltid sälja in sånt som är bra i samband med jobb i fastigheten. Då försvinner mer och mer av de farliga uttagen och gamla kuloledningar byts ut och kanske kanske byts huvudbrytaren ut med?

Frågan är bara om 10-20 år hur JFB och automatsäkringar ter sig när de har börjat slita till sig. En gammal plåtcentral håller i 100 år. isoleringen och lite kontroll så att passdelar och nollskruvar är dragna rätt så finns det ingen felkälla om man bortser från åldrande kablar. I nya plastcentralen så finns det mer saker som kan gå sönder även om det inte syns. 10A säkring kanske bara blir 6A efter några år. JFB kanske inte bryter inom den tid och mA den ska för att uppfylla kraven. Dessa "fel" kommer att finnas och uppstå. Hur många som blir kontrollerade eller åtgärdade det är frågan. Vad jag tror så kommer det hamna längst ner på prioritetslistan hos anläggningsägaren iaf.

Mina farhågor gällande gamla huvudbrytare är att de inte slår till, bryta brukar de göra. Den ännu äldre varianten, tre knivar med en bakelitkåpa över och en spak på sidan, brukar fungera felfritt.

• Gilla
Emil95
  • Laddar…
Min huvudbrytare bröt bara två av faserna. Lyckligtvis tar jag aldrig något för givet. Den är nu utbytt.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Din mätare har inte någon huvudbrytare, det ser jag på modellen.

Klart man ska kunna bryta strömmen på en huvudbrytare, det är det den är till för. Skruvar ni ur lampan när ni ska släcka eller använder ni lysknappen.....???
Huvudbrytarna som är kassa ska bytas ut inte överkopplas, Jag har stött på flera överkopplade huvudbytare.
En huvudbrytare är oftast inte utsliten, den blir ofta dålig för att de aldrig motioneras... eller att anslutna ledningar är dåligt dragna.

MAN SKA ALLTID SPÄNNINGSLÖSHETS KONTROLLERA INNAN MAN BÖRJAR ARBETA I ANLÄGGNINGEN.

Ang. säkringen:
Jag tror säkringssockel i ditt fall är spräckt eller har något annat fel så de har kopplat förbi den säkringen.
Det är inte bra då den fasen troligtvis är mycket högre avsäkrad hos elleverantören.
Det är absolut inte bra i elsäkerhetssynpunkt om det är överkopplat.

Ang. ta ur säkring med last.
Rätt metod är att ta bort lasten före säkringsbyte. Enklast är att använda huvudbrytaren/lastfrånskiljaren.
alternativ metod är att sänga av förbukarna.
Ps. På mitt tidigare jobb så fick vi byta säkringar upp till 25A med last, men i första hand ta bort lasten.

Angående ditt mätarskåp,
ta dit en elektriker som fixar till det där åt dej, Mätarskåpet är din anläggning och ditt ansvar.
Det är inget stort jobb för en elektriker,
Testa och ring elleverantören, en del elleverantörer har också folk som kan göra jobbet åt dej annars säger de att du ska ta dit en elfirma

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Har det spridits något ljus över mysteriet med den försvunna säkringen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.