På äldre centraler ligger även brytaren i det plomberade utrymmet

På äldre centraler ligger säkringarna först, sedan brytaren och mätaren. Har för mig det är ändrat så brytaren ligger först?
(Säg inget, men jag har klippt plomberna på min tavla och kontrolldragit skruvar.)

Fotografen skrev:
På äldre centraler ligger säkringarna först, sedan brytaren och mätaren. Har för mig det är ändrat så brytaren ligger först?
(Säg inget, men jag har klippt plomberna på min tavla och kontrolldragit skruvar.)
Nej det är tvärtom, förut säkringar-brytare-mätare och nu säkringar-mätare-brytare och brytaren på sk kundsidan utan plombering. Beror på de nya fjärravlästa mätarna ska kunna vara i kontakt med överordnat även om man brutit anläggningen med sin brytare.

Vad händer om mätaren tappar krämen? Min huvudbrytare är från 1957 så jag drar alltid säkringarna när det ska micklas.

Blir mätaren spänningslös tappar den kontakten med nätägarens datorer och dom får en felvarning. Då måste dom åka ut och titta varför larmet gått och det är en resa som dom helst slipper , inte minst om det inte är nått fel.
Nu kommer dom inte omedelbart utan det kan ta någon dag.

@thorsken

Screen Shot 2014-07-17 at 19.33.26.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Screen Shot 2014-07-17 at 19.33.46.png
Skapa konto

Screen Shot 2014-07-17 at 19.33.09.png
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Vad händer om mätaren tappar krämen? Min huvudbrytare är från 1957 så jag drar alltid säkringarna när det ska micklas.
Det gäller som elmont skriver främst vid längre avstängningar tex någon stuga där man bryter när man lämnar lång tid osv.

Ok.

Mycket_nu. Tack!

Fotografen skrev:
Menar du att istället för att först bryta på huvudbrytaren så tar du säkringarna istället?

Jag har alltid fått lära mig att man bryter alltid strömmen på brytare innan man rör säkringarna.
Detta eftersom en brytare är byggd för en ev. ljusbåge/gnistbildning men om man tar en säkring så kan dessa skadas vid en ljusbåge.
Har jag fått felaktig information? Vad säger elexperterna på forat?

B
roland53 skrev:
Menar du att istället för att först bryta på huvudbrytaren så tar du säkringarna istället?

Jag har alltid fått lära mig att man bryter alltid strömmen på brytare innan man rör säkringarna.
Detta eftersom en brytare är byggd för en ev. ljusbåge/gnistbildning men om man tar en säkring så kan dessa skadas vid en ljusbåge.
Om man kollar i botten på hålet där man har en säkring som man brukar använda för att bryta strömmen så bör det vara lite svart där. Detta leder så småningom till dåligt kontrakt och kan därmed leda till varmgång/brand som följd om man har otur.

Bryter först med brytaren och sedan plockar man ur säkringarna, för säkerhets skull. Det händer att brytarna är felande och inte bryter på alla faser. Sedan kollar man med spänningsprovaren så att ingen mupp varit framme och byglat.

roland53 skrev:

Helt rätt och det är en viktig regel bland de mest väsentliga för att förebygga problem och skador på sikt.

Men nu tillhör Fotografen elexperterna så jag är övertygad om att han bara gör så vid låg eller ingen belastning.

Problemet med vissa gamla huvudbrytare med två tycknappar är att mekanismen är så kärv så att dom blir omöjliga att slå till igen.
Dom skulle helt enkelt behöva bytas ut..

Det är t.om. så att elverkets ''mätarbytare'' hellre skruvar bort huvudsäkringarna än rör brytaren.

I en villa är det bara att stänga av dom stora elapparaterna innan så slipper man stora ljusbågar i säkringshållarna.

Redigerat:
Jag har själv blivit lärd att man sällan använder huvudbrytaren utan istället plockar säkringarna. Bara att bryta ner så mycket last i elcentralerna det går så är det ganska lugnt.

Man måste ju skruva ut säkringarna för att kunna sätta dit plomberingshuvar när man arbetar då inte alla gamla brytare går att låsa med hänglås.

Ute i elskåp i gatan så skruvade vi hejvilt ur säkringar oavsett om det var belastning på eller inte. Mestadels vid ombyggnationer från gamla skåp till nya eller när folk inte betalade räkningar så kopplade man bort kabel till den fastighet som inte betalade räkningen.

Hurvida det ligger på vem som betalar är lite oklart. Beror på vad som är fel eller omgjort.
Du har ju en 3 fas anläggning. R T S skvallrar ju tydligt om det ^^. Nätägaren brukar ta kostnader på den biten som ligger före elmätaren. Allt efter brukar falla på anläggningsägaren (du). Det hela känns ju ganska så oklart vad som är vad. Ang den svarta lådan på vinden så bör den vara bortkopplad i någon av centralerna i huset. Annars bör det göras.

Ditt Fasadmätarskåp (det med mätaren) följer inte dagens standard men gårdagens så behöver ni göra större ombyggnader i det så kan nätägaren ha som krav att detta byts ut mot ett större enligt de nya reglerna. Inget fel med det. Kanske bara en extra kostnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.