Ett frågetecken är spisen i fall den går på 400 v elementspänning. Den måste i så fall vara omkopplad till 2 fasdrift för att fungera fullt ut. Är det en 230 v spis kan det uppkomma en brandfara om två faser är ihopkopplade eftersom strömmen kan i nollan kan bli 20 A istället för max 10 -16 a.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Chica Lovely
Det där med brandfara i spisen låter ju naturligtvis oroväckande. Såvitt jag vet har samma spis använts i minst 6 år.

Det finns en fristående förrådsbyggnad på tomten. Den har belysning och eluttag, men jag har inte sett något där i kopplingsväg. Det ser bara ut att vara en inkommande kabel. Vet dock inte om den kommer från elskåpet direkt, eller om den kommer via huset.

Gick ut till mätaren igen. Det är inte någon knapp på den. Den svarta cirkeln sitter inplastad och ser ut att vara någon sorts diod.

Använder så mycket känsliga elprylar hemma, att jag är lite osäker på att testa att slå av huvudströmbrytaren eller skruva ur någon av de andra två säkringarna i skåpet.

Uppdaterade med några bilder till, även om jag tvivlar på att det kan ge någon klarhet.

Före 2011 gick elen in på övervåningen genom luftkabel. På viden sitter denna eldosa med vad ser ut som tre säkringar (kommer inte åt utrymmet ordentligt just nu, på grund av att rummet utanför används till förvaring och dörren är mer eller mindre blockerad - fick sträcka in armen och ta en bild i blindo). Den ska dock vara frånkopplad såvitt jag vet. Har ett vagt minne att det nämndes på visningen.

2viiazt.jpg

På bottenvåningen sitter tre säkringsskåp i olika delar av ett förrådsutrymme. Det svarta är jag osäker på om det är inkopplat, men de andra två är båda aktiva och jag har bytt säkringar i båda vid något tillfälle. Där sitter också en jordfelsbrytare, samt - antar jag - en huvudströmbrytare.

erctoy.png
8y82oo.png
9giy6b.png

Svarta kabeln till arbets brytaren är den av plast eller gummi?? Är det gummikabel, då luktar det hempul.

Du måste även skaffa en spännings provare samt en multimeter så du har möjlighet att kolla om du har spänning eller ej, ihop med diverse husreparationer

Rent generellt känns det lite ''snurrigt'' runt elcentralerna med mycket ledningar och få säkringar. Jag tror en liten uppstädning och dokumentering skulle sitta fint. Då är det ett ypperligt läge att koppla några fler jordflsbrytare på centralerna som verkar sakna detta. Den befintliga 2 pol. jfb täcker bara en grupp sannolikt.

Jag får en känsla av att man har flyttat ihop gruppledningar till spänningssatta faser. Det kan även förekomma backmatning via D kopplade trefas värmelaster som
bara går på ''halvfart''

Redigerat:
Inte för att jag vill spela Allan, men är inte detta ett solklart fall där det enda rätta är att kalla in en kunnig elektriker, även om det kostar några kronor?
Det tycks ju vara flera frågetecken, och verkar lite över nivån för en ovan lekman.
(Som sådan skall man väl helst undvika att peta i elcentralen åtminstone?)

Safety first heter det ju :|

• Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
Det är klart att någon form av elektriker behövs men jag skulle vilja börja med att mäta huruvida det finns spänning på inkommande kabel först, problemet kanske ligger hos nätägaren till att börja med. Ena proben i säkringens testhål och andra på passdelen i mitten, finns här 400 V är det nåt skumt inåt huset, finns det inte behöver man ta av kåpan och mäta på inkommande plint men då ska man veta vad man sysslar med.

Tror 2011 var då Fortum bytte underentreprenör i Värmland till VF, kanske någon tillfällig lösning som fallit mellan borden?

Men såklart, saknas verktyg och kunskap för att mäta är det ju lika bra ta ut elektriker direkt.

Bara för att understryka det som Slugge skriver. Mät INTE själv på inkommande plint.

Det kan bli en sjuhelvetes smäll, ljusbåge och en lång vistelse på brännskadeavdelning.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det behövs en elektriker för lite reparationer i mätarskåpet hur som helst. Sedan kan det ligga byglat i någon central för att allt skall ''fungera'' på ytan.

Men som sagts så behövs det mer kontroller och gärna jfb installationer.

Chica Lovely
Är det Fortum som står för eventuella kostnader för att städa upp i skåpet, eller är det något som jag åker på?

Om inte dom har gjort något fel, då är det du som får betala.

Det handlar om att elektrikern måste gå igenom anläggningen och ta bort eventuella byglingar.

Det är ditt skåp och ditt ansvar, det som är Fortums del är den matande kabeln samt elmätaren allt annat är ditt.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Tjo! Jag blev nyfiken på varför man inte får mäta på inkommande plint? Är det det stora ampereurtaget man är rädd för? Bara nyfiken :-)

Japp.

Eftersom inkommande ledning är mycket högt säkrad så kan det bli synnerligen kraftiga ljusbågar.

Inkommande plint vill nätägaren inte att du skall komma åt, för då går det att stjäla ström.

Redigerat:
Dabbar man sig och det är säkrat med 63, 125 eller ännu mer bakom blir det en rejäl smäll, annars "får" mäta.

Den plinten ska vara bakom plomberad lucka och är överlämningspunkt för nätägaren, den ska man låta vara. Men inget hindrar att man bryter huvudbrytaren och skruvar ur mätarsäkringarna. Slå sen till brytaren och mät i botten på säkringshållarna, det är samma punkt som inkommande matning. Alltså 400V mellan faserna i tre kombinationer L1-L2, L1-L3, L2-L3.

Sen när man är klar bryter man igen sätter i säkringarna och slår till igen.

Och här ska man mäta med en tvåpolig provare, dvs typen två handtag med en sladd mellan och en display eller stapel lysdioder. Detta för att unvika misstag med multimetrar eller för dåliga såna.

Inte för att smällen skulle bli så farlig på en servis säkrad 35A som är det vanliga vid GII mätarskåp men risken är helt onödig att ta.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.