Hej.

Tänkte kolla om någon har ett tips på varför vår diskmaskin inte värmer längre?

Jag har givetvis gjort rent inuti, bytt värmaren till en ny (fast den gamla har samma ohm som den nya), bytt termostaten. Sedan vet jag inte vad jag skall kolla...kanske kretskortet?

• Inuti diskmaskin med exponerade kablar och komponenter. Möjlig felsökning av kretskort för värmeproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av del i diskmaskin med kopplingar och komponenter synliga.
    Skapa konto
  • Närbild på insidan av en diskmaskin med en synkronmotor, synliga kablar och ett kretskort, delvis demonterad för felsökning.
    Skapa konto
  • Diskmaskinens insida med kablar och komponent, potentiellt relevant för värmeproblem.
    Skapa konto
  • Diskmaskinens inre med synliga slangkopplingar och komponenter, inklusive en grön del och närbild av röranslutning.
    Skapa konto
  • Diskmaskinens inre del med synliga kretskort och en märkning som visar serienummer och komponentnummer.
    Skapa konto
  • Två händer håller två likadana, runda, röda komponenter från en diskmaskin.
    Skapa konto
  • Närbild av en komponent i en diskmaskin, med kablar anslutna till en kontakt. Problem med uppvärmning diskuteras i inlägget.
    Skapa konto
  • Diskmaskinens insida med synliga kablar och komponenter under felsökning av värmeproblem.
    Skapa konto
M marve26 skrev:
Hej.

Tänkte kolla om någon har ett tips på varför vår diskmaskin inte värmer längre?

Jag har givetvis gjort rent inuti, bytt värmaren till en ny (fast den gamla har samma ohm som den nya), bytt termostaten. Sedan vet jag inte vad jag skall kolla...kanske kretskortet?
Hur gammal är den?

P Putte 9497 skrev:
Hur gammal är den?
Jag tror 6 år nu. Det är version /06 men vet inte när de olika versionerna tillverkades. Hittar inget kvitto men annars skall det väl vara 5 års garanti..

Dax att köpa ny

• Gilla
returen
  • Laddar…
Mmmm, det kanske lutar åt det om det inte är något enkelt fel som jag kan greja med själv.

Maskinen är lite använd och fint skick.

M marve26 skrev:
Maskinen är [...] i fint skick
Nja...

kretskortsfel är hur vanligt som hellst
beroende på vilken motor du har kan den ha tacho vilket kan påverka dock inte jättevanligt, sätter då felkod i50

beroende på vr du köpt denna så har du olika garantier , på "rätt" ställe 5-år.

nästa 100% att dessa får allvarliga fel när det gått 5-år och några dagar...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
iom att du har täcklucka så köp en IKEA KALLBODA den är riktigt bra

Jag kollade på Kallboda men det var en del kommentarer om att det inte blev torrt, så jag köpte en ny Bosch 6. Får se om den funkar bra, men det var vad som fanns på lager på Power.

Ja, jag får kolla kretskortet, om det är det kanske jag byter det och har maskinen som reserv, annars åker den till tippen nästa vecka.

Tack för tipsen!

M marve26 skrev:
Jag kollade på Kallboda men det var en del kommentarer om att det inte blev torrt, så jag köpte en ny Bosch 6. Får se om den funkar bra, men det var vad som fanns på lager på Power.

Ja, jag får kolla kretskortet, om det är det kanske jag byter det och har maskinen som reserv, annars åker den till tippen nästa vecka.

Tack för tipsen!
det är samma maskin
men kallboda har bättre garantier

Men vafasen... hahaha.. ok men då får jag hoppas att vi får torr disk iallafall, och att den inte går sönder i förtid.

Annars finns ju varianten att köra den på varmvatten, en del diskbänksblandare kan lätt ställas om så man får varmatten till diskmaskinsutgången.

M marve26 skrev:
Men vafasen... hahaha.. ok men då får jag hoppas att vi får torr disk iallafall, och att den inte går sönder i förtid.
torr disk är ju en upplevelse av brukaren och skiljer normalt sätt mycket litet mellan maskiner
plast är ju svårt att torka, stengods lätt
all tork idag utgår från sista sköljvattnets temperatur, vissa tillverkare ger mörjligheten till att öka temperaturen på detta
andra har fläktar som cirkulerar luften för kondensering och Bosch Siemens har valt en ZEOLIT-torkning
Men störst påverkan har valet av diskgods, allt är ju inte porslin idag, mycket plastföreningar

K Kurtivan skrev:
Annars finns ju varianten att köra den på varmvatten, en del diskbänksblandare kan lätt ställas om så man får varmatten till diskmaskinsutgången.
kul grej om man vill öka energiförbrukningen och försämra diskresultatet samt risk för inloppsventilens förtida död

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
returen returen skrev:
kul grej om man vill öka energiförbrukningen och försämra diskresultatet samt risk för inloppsventilens förtida död
Ökad energiförbrukning är det inte om man har sitt varmvatten från värmepump.
Jag har egen erfarenhet av att köra diskmaskin på varmvatten, faktiskt så var det reparatören som rekommenderade det. Ja, jag vet att äggviteämnen koagulerar i varmvatten men jag upplevde i alla fall inte att diskresultatet försämrades alls. När diskmaskinen till sist efter många år skrotades var det läckageproblem, men om det hade med inloppsventil att göra vet jag inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.