Jag hinner inte skriva nu, men jag menade knäled isf skälva excentern. Jag kan kanske hinna skissa ikväll

Skiss med finger på telefon. Röda sitter i bänken. Gröna är leder i länkaget. Fjädrar till vänster för kraftbegränsning, förspänning av fjädrar efter behov.
Ritad skiss på mekaniskt länkage med markeringar; röda linjer för fasta punkter, gröna cirklar för leder, fjädrar till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skissen är lite svår att tyda. Tolkar jag det rätt om det fungerar ungefär som ett giller, fast tvärtom. Eller som en svetstång.
En led pressas upp till ett läge där den stannar.
Trycket bestäms av en fjäder som går att justera.
Rörelsen i själva manöverdonet är uppåt nedåt.

Det ser ut som det är ett led för mycket. Jag menar hävstången är på väg åt samma håll som spaken.
Hur känns det i spaken/pedalen? Ger den någon känsla av trycket i tången?

Det är som om du förslår en helt ny funktion. Det är i så fall ett eget spår och inte ett bidrag till den jag gjort. Blir intressant att se vad du gör.

mvh Findus

Du har rätt i att det är en led för mycket och att det fungerar som en svetstång. Jag läste bara att en nackdel med excentern var att den vill dra tången åt fel håll med friktion tvärs den önskade rörelseriktningen och försökte fundera ut en lösning på det. Nej, uppriktigt tror jag att hydraulik skulle vara helt överlägset konstruktionen enligt min skiss ovan. Länkage har ju fördelen att de är lite festliga att klura ut. Jag kommer inte att bygga någon prototyp med länkage.

Det behövs övertygande argument för att överge en fungerande prototyp. Jag kan räkna upp några fördelar med excentern som gärna får vara kvar för att en ny modell skall vara intressant.

Trycket är tllräckligt. Det är ett grundkrav.
Trycket går att variera. Det återkopplar. Man känner i foten vad man gör.
Den stannar när man tar bort foten från pedalen och lossnar inte. Kanske den tvärgående friktionen skall tackas för detta.
Kompakt. Tar lite plats och är ur vägen för bänkhakrna.
Få delar. Kan göras i trä. Kanske även axlar fast jag fegade och gjorde dem i stålrör och 8mm järn.

Något som man gillar i en hyvelbänk är att det är stumt. Lösningar som kan fjädra gillar man inte. Därför borde en fjädrar och pneumatik vara sämre än huydralik eller excenter. Olja är stum. En kil likaså.
Nu måste jag tilll jobbet.

mvh Findus

Jättefint jobb du gör Findus. Flera smarta lösningar.
Lite konstruktiv feedback samt några funderingar:

Som jag själv jobbar vill jag nog ha "ångermöjligheten" efter att ha tryckt ned pedalen, dvs att kunna finjustera positionen utan att behöva göra ett helt omtag.

Den funktion jag tror jag skulle uppskatta mest är att med god precision kunna nypa fast (och släppa) bara med ett pedaltryck. Den slutliga åtdragningen gör man sedan som vanligt med skruven. Den skiss jag postade tidigare tror jag skulle ge just det resultatet. Ungefär som bromsoket på en trumbroms.
Om man sedan använder wire eller dragstång är väl något man får prova sig fram till.

Det viktigaste är nog att utgå från sitt eget arbetssätt och konstruera mekaniken efter vad som passar bäst till det.

Redigerat:
Björn
Du är Stockholmsbaserad enl profilen. Skicka ett PM och boka en tid en eftermiddag och kom hit och känn på funktionen. Excentern ligger klämd även bakåt. Så det går att finjustera, men troligen så behövs det inte då känslan är väldigt bra. Snabbslutningen av tången som jag provar är en svag punkt. Samtidigt är det en väldigt attraktiv idé. Skall jag ändå veva så är det mindre intressant med pedal alls.

Jag tittade på din skiss igen (sida 12). Hur är excentrarna gjorda? Hur stor rörelse får du?

En annan idé jag vill se mer av är kuggstång och snäckväxel-förslaget. Den upnår möjligheter som min idé inte kan matcha alls. Styrka, känsla kanske, och, framför allt, slaglängd. Borde vara bättre på framtången.

mvh Findus

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag har sett och klämt på Findus bänk i lördags och kan säga att den funkar förvånansvärt bra. Biten siter riktigt fast. Inte så bra som man kan få med en skruv om man tar i. Men skulle konstruktionen göras lite kraftigare eller stummare eller bara lite läder skodda ytor i tvingöppningen. Skulle det sitta som berget. Men det är fult tillräckligt i som det är i dag.

Tack för i lördags hos hyvlar.se Findus.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Har pysslat lite med bänken i dag. Spån är ett problem. Stocken med excentrarna i som manövreras av pedalen var ganska exakt inpassad. Några tiondelar glapp bara. Efter en tid på verkstan så blev den ganska trög. Hade gjort fåror med hål för att kunna blåsa iväg spånet, men det var tydligen otillräckligt.

I dag tog jag isär den och fräste ner rörstumpar som den rullar på istället. Dessa gjorde jag helt utan glapp. Sedan tog jag bort några mm på undersidan och ca en halv mm på ovansidan. Här är en bild innan jag sätter tillbaka sidopanelen. Bänken ligger på sidan.
Träbänk i verkstad ligger på sidan med frästa rörstumpar och bearbetade komponenter.
Skapa konto

Det fungerar lika bra som tidigare, men nu går den väldigt mycket lättare :).

Har också pysslat lite med framtången. Hade tidigare limmat ihop ett block som jag nu bearbetat. Gjort urtag för excentrar och fått till en pinne med låsning. Nu är det lådan och pedalställning att klura ut.
Delvis isärmonterad arbetsbänk i träverkstad med synliga frästa urtag och rörstumpar.
Skapa konto

mvh Findus

• Gilla
mattiasp och 4 till
  • Laddar…
Har stulit ihop tid och kunnat pyssla lite med framtången.
Brickan behöver hjälp för att låsa. Har kompletterat konstruktionen med två avancerade komponenter som jag lånat från en stiftpenna.
Delar av en hemmagjord träframtång med en fjäder och metallkomponent från stiftpenna.
Skapa konto

Mekaniken i själva tången är klar.
En hemmagjord framtång ligger på ett arbetsbänk i en verkstad med trämaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Återstår att fästa den i bänken och lösa pedalfrågan.

Mvh Findus

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Blev ett första steg mot en bänk idag! Typ. Tillverkade en "krokodil", vet inte vad de heter egentligen. Har saknat en sådan länge. Befintliga bordet är bra att spänna i, fast just små stycken på högkant är den inte så kul till. Denna krokodil kan såklart användas till den kommande hyvelbänken också. Eller så funkar den så bra med befintlig bänk att hyvelbänken blir ännu mer fördröjd... Ber om ursäkt för kvaliten på första bilden, autofokus på mobilens "rättvända" kamera är kass. Övriga bilder tagit med den andra kameran, inte helt ergonomiskt haha.

Hemmagjord träkrokodil fastspänd vid ett arbetsbord använd för snickeri.
Skapa konto

Hade inget vettigt gångjärn för ändamålet, men hade som tur var en vertikalfräs:) Nu blir det till att olja den ikväll och sen börja använda den och komma på alla fel jag gjorde innan det är dags att tillverka version 2;) Den är gjord i bok och björkplywood, lädret från ett gammalt bälte, lite uppruggat, ger bra grepp.

Hemgjord träkrokodil fästad i skruvstycke på en arbetsbänk, gjord av bok och björkplywood.
Skapa konto

Hemmagjord träkrokodil för snickeriarbete, tillverkad av bok och björkplywood.
Skapa konto

Slänger också in en bild på senaste hyveln, en Lie-Nielson hyvel för stötlåda. Stötlådan blev bra och har (trots min aversion mot saker liggande på bänkar) fått en permanent plats på en av bänkarna kring mitt arbetsbord. Tack till Mattiasp som inspirerade till detta, jag hade tänkt mig att plocka fram den vid behov, nu går jag till den stup i kvarten. Sällan för att fixa 90-graders ändträ (det är något knas så jag får inte så bra ytor, mer om det i en annan tråd) men oftare för 45-graders avfasningar etc. Tex är både änd+längsträ på de små "höjdstoppen" på krokodilen avfasade i stötlådan, hade inte kunnat göra det vare sig bättre eller snabbare på något annat vis, speciellt inte när det bara rörde sig om 2 st.

Hemgjord träbearbetningskrokodil i bok och björkplywood med bifogad Lie-Nielsen hyvel, placerad på ett arbetsbänkbord.
Skapa konto

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Har du fler bilder på anhållet på stötlådan?

Snygga kreationer!

Frustrator skrev:
Har du fler bilder på anhållet på stötlådan?

Snygga kreationer!
Ok, lite mer off topic:) Stötlådan är gjord i 21mm björkplywood m laminat på. Ett litet spår för att ta hand om smått spån, ett ställbart anhåll på högersidan, sitter med rampamuffar. 90-gradersanhållet är i bok. Ställbart i vinkel (sitter i rampamuffar det med) och ställbart i längd så att man kan mata det åt höger efterhand som det behövs. Har ännu inte fixat något anhåll för andra vinklar, men vanliga avfasningar där det inte spelar någon roll om det är 44 eller 46 grader går utmärkt på känn.

En hantverksbänk gjord av björkplywood med spår och anhåll i bok.
Skapa konto

Hantverksmässig stötlåda i björkplywood med laminat, spår för spån och anhåll i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Verktygslåda gjord av björkplywood med laminat, ställbara anhåll och spår för spån.
Skapa konto

Stödlåda i björkplywood med laminat, spår för spån och ställbart anhåll i bok.
Skapa konto

Problemet jag har är att stålet inte håller så länge när jag hyvlar av i 90 grader. Det blir fort en trött egg, vilket visar sig som horisontella streck på ändträet. Testade att slipa om från 25 (original) till 30 grader med förhoppningen att eggen skulle bli lite kraftigare men tycker inte att det blev så mycket bättre. Det är inget del på slipning, bryning, eggen är otroligt vass när den är nybrynt. Stålet sitter fast ordentligt i hyveln. Tips?

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Varför skulle du behöva mata åt höger varefter?

Bladet på hyveln är skevat? (Skewed?)

Frustrator skrev:
Varför skulle du behöva mata åt höger varefter?

Bladet på hyveln är skevat? (Skewed?)
Nej, snarare att jag ibland misslyckas m att hålla hyveln rätt och så lutar den lite åt vänster i toppen:(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.