118 851 läst ·
904 svar
119k läst
904 svar
En till tråd om kostnaden för elinstallationer.....
P Paxman skrev:
P Paxman skrev:Svar: Aha ok förstår ber om ursäkt för den hårda tonen i mitt svar även om själva poängen i svaret kvarstår.
"Hantverkare har inte mer eller högre skatter än andra företagare...de har bara fler och högre pålägg än andra företagare. Det är dessutom ofta dolda pålägg, vilket enbart kan ha avsikten att föra kunder bakom ljuset."
Svar: aldrig påstått att hantverkare har högre skatter, vad är det för pålägg du syftar på?
"Så länge hantverkarkåren i stort fortsätter med denna prissättning kommer hantverkarföraktet finnas kvar, vilket i sin tur ökar kundföraktet hos hantverkarna. Båda parter förlorar på det i förlängningen, och den enda parten som kan göra något åt saken är hantverkaren."
Svar håller inte riktigt med där kunden kan faktiskt också göra en del exempelvis ta in olika offerter, eller be att få timpriser och tillkommande arbeten skriftligt, ta referenser, fråga efter refrenser mm skojare på båda sidor kommer alltid att finnas och det räcker med en dålig hantverkare för att det skall spridas till 20 personer medans en bra når en spridnign på ca 3 personer. det finns något som heter hantverksformuläret som är en bra hjälp.
[länk]
"Hantverkarbranscherna måste verka för transparens i prissättningen, grossisterna måste sluta med sina hittepå-prislistor och fantasirabatter "
Svar: Håller med helt och hållet jag vill ta betalt för att jag är en duktig yrkesman det som är lite problematiskt är att en del kunder har svårt att förstå att det kan läggas tid på beräkningar materialbeställning/hämtning (ja du fattar vad jag menar) vilket gör att det är svårt att få betalt för all nedlagd tid. (Men det är ju också upp till hantverkaren att informera bättre om sådant)
"och reglerna för vad privatpersoner får göra själv måste lättas upp. Bara så kan det bli någon slags harmoni mellan kund och hantverkare."
Svar: Det är väl i stort bara el och F-gas arbeten som det är restriktioner på så det ser jag inte som något jätteproblem.
/dom som är helt hundra på vad dom gör gör i alla fall och det vet både du och jag)
"Men några detaljer tänker jag på. Du har tidigare nämnt en debitering på 500:- +moms, så jag räknar med det.
Av de 75019kr att fakturera i ditt exempel så är det väl 10000:- i bilersättning (20x500kr) så det blir 65000 i timdebitering. Och det är alltså 65000/500 = 130 debiterade timmar den månaden då.
Så beläggningsgraden du räknat med är alltså 78%
Jaja, det är kanske inte helt orimligt, just i dagens läge, överhettad marknad är det nog lågt räknat, men över tid sett kanske ...
Men sen då, har din exempelhantverkare ingen materialvinst, eller?
Det är ju brukligt för många, men visst inte alla ...."
Svar: Nja den där med bilersättning är lite marigt då alla verkar ta lite olika. så mitt räkneexempel är vad dom 75000 täcker inklusive bil och löpande kostnader (men observera ingen vinst). vilket innebär att bilersättning och material påslag är vinsten. Eftersom det enligt mig är lite hål i huvudet att inte täcka sina kostnader med timpriset. Andra kan ju såklart tänka annorlunda men grunden måste ju ändå vara att kunna gå runt på jobb som inhyrd en tid utan att vara stressad över att man riskerar att gå back för att man inte har koll på sina kostnader. Sen är ju nästa fråga vad är en rimlig vinst på sista raden?
När det gäller löner så är det knepigt.
men även du Micke l behöver nog kolla upp lite saker innan du skriver (inget illa menat).
men medel lönen för en mattelärare till exempel är 39600kr (observera medellön). sen ska det tilläggas att lönerna varierar kraftigt inom läraryrket
medellönen för en rektor är 65200 kr.
sen varierar det såklart i landet men om man tar Stockholm som troligtvis har högst löner i landet i snitt så har dom också högst kostnader
https://res.cloudinary.com/lararfor...eda05/L_nestatistik_per_befattning_201807.pdf
Civilingenjör är knepigt men 2017 så var medellönen
Civilingenjör, privat sektor: 53 781 kronor/månad
Civilingenjör, statlig sektor: 47 321 kronor/månad
Civilingenjör, kommun & landsting: 45 880 kronor/månad
https://www.nyteknik.se/ingenjorskarriar/sa-har-ingenjorernas-loner-okat-6898972
Sen kan jag tycka att det är knepigt att jämföra på det sätt som du gör när du jämför hur mycket man tjänat efter en viss tid då det förutsätter att båda har haft samma kostnader under samma tid vilket inte är realistiskt. Då den som jobbar oftast har ett dyrare boende, mat, krog mm än en student. Det är ju inte så att han sparar den summan den förbrukas ju.
När det gäller övriga yrken så kan jag inte annat än att hålla med att dom troligtvis skulle tycka att det är en väldigt bra lön å andra sidan om tittar på nedlagda timmar för många egna företagare så är det ju inga 40 timmars veckor direkt så timlönen är inte så våldsamt bra som det kan se ut. Men visst finns det grisar som inte skäms för fem öre när dom tar betalt.
"Så beläggningsgraden du räknat med är alltså 78%"
En stilla undran hur räknade du fram beläggningsgraden 78% (bara så vi inte räknat på äpplen och päron)
I övrigt ett bra inlägg från din sida Micke!
Av de 75019kr att fakturera i ditt exempel så är det väl 10000:- i bilersättning (20x500kr) så det blir 65000 i timdebitering. Och det är alltså 65000/500 = 130 debiterade timmar den månaden då.
Så beläggningsgraden du räknat med är alltså 78%
Jaja, det är kanske inte helt orimligt, just i dagens läge, överhettad marknad är det nog lågt räknat, men över tid sett kanske ...
Men sen då, har din exempelhantverkare ingen materialvinst, eller?
Det är ju brukligt för många, men visst inte alla ...."
Svar: Nja den där med bilersättning är lite marigt då alla verkar ta lite olika. så mitt räkneexempel är vad dom 75000 täcker inklusive bil och löpande kostnader (men observera ingen vinst). vilket innebär att bilersättning och material påslag är vinsten. Eftersom det enligt mig är lite hål i huvudet att inte täcka sina kostnader med timpriset. Andra kan ju såklart tänka annorlunda men grunden måste ju ändå vara att kunna gå runt på jobb som inhyrd en tid utan att vara stressad över att man riskerar att gå back för att man inte har koll på sina kostnader. Sen är ju nästa fråga vad är en rimlig vinst på sista raden?
När det gäller löner så är det knepigt.
men även du Micke l behöver nog kolla upp lite saker innan du skriver (inget illa menat).
men medel lönen för en mattelärare till exempel är 39600kr (observera medellön). sen ska det tilläggas att lönerna varierar kraftigt inom läraryrket
medellönen för en rektor är 65200 kr.
sen varierar det såklart i landet men om man tar Stockholm som troligtvis har högst löner i landet i snitt så har dom också högst kostnader
https://res.cloudinary.com/lararfor...eda05/L_nestatistik_per_befattning_201807.pdf
Civilingenjör är knepigt men 2017 så var medellönen
Civilingenjör, privat sektor: 53 781 kronor/månad
Civilingenjör, statlig sektor: 47 321 kronor/månad
Civilingenjör, kommun & landsting: 45 880 kronor/månad
https://www.nyteknik.se/ingenjorskarriar/sa-har-ingenjorernas-loner-okat-6898972
Sen kan jag tycka att det är knepigt att jämföra på det sätt som du gör när du jämför hur mycket man tjänat efter en viss tid då det förutsätter att båda har haft samma kostnader under samma tid vilket inte är realistiskt. Då den som jobbar oftast har ett dyrare boende, mat, krog mm än en student. Det är ju inte så att han sparar den summan den förbrukas ju.
När det gäller övriga yrken så kan jag inte annat än att hålla med att dom troligtvis skulle tycka att det är en väldigt bra lön å andra sidan om tittar på nedlagda timmar för många egna företagare så är det ju inga 40 timmars veckor direkt så timlönen är inte så våldsamt bra som det kan se ut. Men visst finns det grisar som inte skäms för fem öre när dom tar betalt.
"Så beläggningsgraden du räknat med är alltså 78%"
En stilla undran hur räknade du fram beläggningsgraden 78% (bara så vi inte räknat på äpplen och päron)
I övrigt ett bra inlägg från din sida Micke!
Om du ska jämföra medellöner och räkna in alla, så ska du även ta in alla elektriker som är ägare till en elfirma.
Min chef tog ut 450' i aktieutdelning förra året, det var lite högre än de två åren innan.
Och då antar jag att han gör som de flesta andra och först tar ut lön upp till, men inte över, brytpunkten för statlig skatt (455').
Så räknar vi med alla elektriker som äger sin firma och de som sitter som mellanchefer osv så blir går väl även medellönen för elektriker upp rejält.
Och det är nys att lärare tjänar mer än elektriker.
Inte ens i Stockholm
http://pedagog.stockholm.se/jobba-i-stockholm/loner-for-lararjobb-i-stockholms-skolor/
Min chef tog ut 450' i aktieutdelning förra året, det var lite högre än de två åren innan.
Och då antar jag att han gör som de flesta andra och först tar ut lön upp till, men inte över, brytpunkten för statlig skatt (455').
Så räknar vi med alla elektriker som äger sin firma och de som sitter som mellanchefer osv så blir går väl även medellönen för elektriker upp rejält.
Inte ens i Stockholm
http://pedagog.stockholm.se/jobba-i-stockholm/loner-for-lararjobb-i-stockholms-skolor/
"Mikael_L, post: 3197479, member: 25464"]Om du ska jämföra medellöner och räkna in alla, så ska du även ta in alla elektriker som är ägare till en elfirma.
Inte ens i Stockholm
http://pedagog.stockholm.se/jobba-i-stockholm/l
oner-for-lararjobb-i-stockholms-skolor/[/QUOTE]
Jag har väl aldrig påstått detta eller?
Micke L du skrev
(och så länkar du till en sida som visar att vissa av dom tjänar 40 000kr)
Det enda jag gjorde var att ta fram faktiska siffror på yrken som du gissade lönerna på samt att jag gjort en ungefärlig beräkning på vad 625kr i timmen räcker till för en egenföretagare alltså en (enskild firma eller enmans företag) Jag har aldrig ens nämnt ordet elektriker i dessa kommentarer. Sen hur mycket en anställd hantverkare tjänar i medellön är ju helt omöjligt att räkna ut då företagen inte delar med sig av dom uppgifterna. Inte ens deras egna branschtidningar får ju fram rätt uppgifter.
När det gäller vad din chef tar ut och inte tar ut blir liksom lite irrelevant i diskussionen tycker jag i alla fall då han uppenbarligen har ett flertal anställda vilket blir lite som att säga att kassapersonalen på ICA MAXI's medellön är högre än den är för att deras chef plockade ut 50 milj.
https://www.expressen.se/dinapengar/ica-handlarna-som-tjanade-mest-2016/ (förvisso Expressen men något uns av sanning lär det väl vara. )
Inte ens i Stockholm
http://pedagog.stockholm.se/jobba-i-stockholm/l
oner-for-lararjobb-i-stockholms-skolor/[/QUOTE]
Jag har väl aldrig påstått detta eller?
Micke L du skrev
Mikael_L skrev:
(och så länkar du till en sida som visar att vissa av dom tjänar 40 000kr)
Det enda jag gjorde var att ta fram faktiska siffror på yrken som du gissade lönerna på samt att jag gjort en ungefärlig beräkning på vad 625kr i timmen räcker till för en egenföretagare alltså en (enskild firma eller enmans företag) Jag har aldrig ens nämnt ordet elektriker i dessa kommentarer. Sen hur mycket en anställd hantverkare tjänar i medellön är ju helt omöjligt att räkna ut då företagen inte delar med sig av dom uppgifterna. Inte ens deras egna branschtidningar får ju fram rätt uppgifter.
När det gäller vad din chef tar ut och inte tar ut blir liksom lite irrelevant i diskussionen tycker jag i alla fall då han uppenbarligen har ett flertal anställda vilket blir lite som att säga att kassapersonalen på ICA MAXI's medellön är högre än den är för att deras chef plockade ut 50 milj.
https://www.expressen.se/dinapengar/ica-handlarna-som-tjanade-mest-2016/ (förvisso Expressen men något uns av sanning lär det väl vara. )
Redigerat:
@Mikael_L Nu blev jag besviken på dig. Trodde att du hade lite högre nivå på dina argument.Mikael_L skrev:
Ingen har påstått att elektriker har skitlöner, men som skrivits innan så ska man väl som yrkesverksam kunna uppbära en rimlig lön.
Jag har en egen elfirma och inga anställda.
Tar rimlig timpenning och rimliga mtrlpåslag.
Men denna bedriver jag vid sidan om mitt arbete som lärare inom vuxenutbildning.
Lärare är inte den bäst betalda yrkesgruppen i samhället men trots detta så tjänar jag mer per månad inom det gebitet än vad jag hade gjort om jag skulle försöka livnära mig på min elfirma.
Som ensamföretagare hade jag varit glad om jag hade kunnat debitera 30 h per vecka.
Och räknar man ifrån alla avgifter och den tid det tar för allt övrigt arbete inom firman så är min timlön där mindre än vad jag tjänar som lärare
Redigerat:
Ha ha ha men kom igen nu jag har väl inte sagt något om bra lön eller skitlön eller vilka som har det bättre eller sämre.Mikael_L skrev:
Är för fasiken inte ens elektriker själv
Sen är det ju som sagt en definitionsfråga om vad som är en rimlig lön men det är en omöjlig fråga att besvara då det alltid beror på vem man frågar. men jag förstår precis vad du menar och varför du har lagt ner ner firman som heltidsförsörjning.U Uffe A skrev:
Frågan är ju då om det är kunderna som är så snåla eller om det är du som är dålig på att driva egen firma? (Jag påstår inte att jag skulle vara bättre på att driva egen firma, tvärtom finns det en anledning till att jag jobbar som anställd och inte försöker mig på att vara egen företagare. Att driva firma passar inte alla.)U Uffe A skrev:
Jag har läst flera elektriker här på BH som ser det som en rättighet att driva egen firma framgångsrikt, och att de gör i princip vad som helst för att kunna göra det. T ex ser de till att de fakturerar minst 40 h per vecka. Har de haft lägre faktisk beläggning sprider de ut håltimmarna på kunderna genom att skriva fler timmar på fakturan, långa framkörningstider eller genom att hänga kvar extra länge hos grossisten. Blir det för uppenbart fylls faktureringen ut med ännu högre materialpåslag.
Detta har alltså elektriker själva skrivit om här på forumet. De ser det som helt naturligt och inget konstigt alls..."det är ju så man måste göra ibland om inte jobben räcker till". Det är något som är sjukt med kulturen inom elinstallationsbranschen.
Jag drev egen firma inom tjänstesektorn tidigare och hade långt ifrån 100% beläggning. Det kunde gå månader mellan jobben, även om det var sällan, men inte fuskade jag med min fakturering för det. Inför varje jobb visste kunden exakt vad det skulle kosta att anlita mig och jag hade inga dolda påslag eller andra rökridåer.
Ibland var det knapert, men då anpassade jag mitt liv efter det. Jag hade också sett till att bygga upp en buffert att leva på de perioder jag inte hade några jobb.
Så nej, det är inte en mänsklig rättighet att vara egen företagare. Måste man ha full beläggning för att överleva och inte lyckas få det genom att vara ärlig, så får man leta efter något annat att jobba med.
Detta har alltså elektriker själva skrivit om här på forumet. De ser det som helt naturligt och inget konstigt alls..."det är ju så man måste göra ibland om inte jobben räcker till". Det är något som är sjukt med kulturen inom elinstallationsbranschen.
Jag drev egen firma inom tjänstesektorn tidigare och hade långt ifrån 100% beläggning. Det kunde gå månader mellan jobben, även om det var sällan, men inte fuskade jag med min fakturering för det. Inför varje jobb visste kunden exakt vad det skulle kosta att anlita mig och jag hade inga dolda påslag eller andra rökridåer.
Ibland var det knapert, men då anpassade jag mitt liv efter det. Jag hade också sett till att bygga upp en buffert att leva på de perioder jag inte hade några jobb.
Så nej, det är inte en mänsklig rättighet att vara egen företagare. Måste man ha full beläggning för att överleva och inte lyckas få det genom att vara ärlig, så får man leta efter något annat att jobba med.
Alla kunder är inte snåla utan en del är beredda att betala min timpeng som definitivt inte ligger i det lägsta skiktet.N Nerre skrev:Frågan är ju då om det är kunderna som är så snåla eller om det är du som är dålig på att driva egen firma? (Jag påstår inte att jag skulle vara bättre på att driva egen firma, tvärtom finns det en anledning till att jag jobbar som anställd och inte försöker mig på att vara egen företagare. Att driva firma passar inte alla.)
Sen finns det ju de som ifrågasätter varför jag är dubbelt så dyr som andra de har träffat på. Men de kunderna råder jag till att anlita den billigare elektrikern.
Men som sagt har firman vid sidan om och tar bara de jobb som jag har tid och lust med.
Har även den förmånen att välja bort de kunder man vet kommer att innebära problem på ett eller annat sätt.
Det finns ju inte bara dåliga elektriker utan även en hel del dåliga kunder.
Men ett skäl till att jag jobbar inom utbildning av nya elektriker är den tillfredsställelse det ger att lära ut något som man tycker om, och att se att det leder till jobb för majoriteten av eleverna är värt mycket.
Många av våra elever står utanför arbetsmarknaden och vetskapen om att genom vårt arbete så får de en möjlighet till ett yrke och anställning skänker den största tillfredsställellsen.
I normala fall är det väl förvisso inget konstigt med att någon ifrågasätter ett pris - i synnerhet inte om man fått ett väsentligt bättre pris från en annan aktör? Att det finns en, ibland stor, spridning i pris är ju inget konstigt - det förekommer ju på de flesta marknader, men om man inte har det lägsta priset får man ju vara beredd att motivera sitt pris. Det kan ju handla om prismodell, effektivitet, kompetens, yrkesfärdighet, tillgänglighet, osv.U Uffe A skrev:
Personligen har jag inget problem med att betala premiumpris för en tjänst om jag får en premiumleverans. Men jag vill inte betala premium för en kass hantverkare. Är man då snål? Tja, jag vet inte...
Det är väl egentligen ett generellt problem i hantverkarbranchen: Det är ont om personer som både är bra på att driva företag och vara hantverkare.
Det jag tycker är lite fascinerande är ändå att det är så många hantverkare som envisas med att vara egna företagare och sen klagar på att det är svårt att vara egen företagare. Om det nu är så svårt att vara egen företagare, varför inte gå ihop med några andra och starta en firma? Med tanke på den efterfrågan som verkar finnas på hantverkare kan det ju inte vara svårt att få rull på en firma med flera anställda istället för att köra enmansföretag? En person som är bra på att driva företag och 5 personer som är bra hantverkare måste ju vara mycket bättre än en enmansfirma med en bra hantverkare som är värdelös på att driva företag? Eller tvärtom, en företagare som är värdelös som hantverkare.
Det jag tycker är lite fascinerande är ändå att det är så många hantverkare som envisas med att vara egna företagare och sen klagar på att det är svårt att vara egen företagare. Om det nu är så svårt att vara egen företagare, varför inte gå ihop med några andra och starta en firma? Med tanke på den efterfrågan som verkar finnas på hantverkare kan det ju inte vara svårt att få rull på en firma med flera anställda istället för att köra enmansföretag? En person som är bra på att driva företag och 5 personer som är bra hantverkare måste ju vara mycket bättre än en enmansfirma med en bra hantverkare som är värdelös på att driva företag? Eller tvärtom, en företagare som är värdelös som hantverkare.
Men vill du betala billigt för en dålig hantverkare eller dyrt för en bra?C cpalm skrev:I normala fall är det väl förvisso inget konstigt med att någon ifrågasätter ett pris - i synnerhet inte om man fått ett väsentligt bättre pris från en annan aktör? Att det finns en, ibland stor, spridning i pris är ju inget konstigt - det förekommer ju på de flesta marknader, men om man inte har det lägsta priset får man ju vara beredd att motivera sitt pris. Det kan ju handla om prismodell, effektivitet, kompetens, yrkesfärdighet, tillgänglighet, osv.
Personligen har jag inget problem med att betala premiumpris för en tjänst om jag får en premiumleverans. Men jag vill inte betala premium för en kass hantverkare. Är man då snål? Tja, jag vet inte...
Problemet stavas tyvärr pengar för det är få som kommer överens i grupp när det handlar om pengar.N Nerre skrev:Det är väl egentligen ett generellt problem i hantverkarbranchen: Det är ont om personer som både är bra på att driva företag och vara hantverkare.
Någon tycker att den ena inte gör tillräcklig, någon vabbar för mycket, osv. så det är knepigt att hålla sams helt enkelt.
Sen tror jag att många skulle behöva en kurs i självinsikt dvs få koll på sina svagheter och styrkor och inse att man är inte bra på allt. Men väldigt många har alldeles för dålig koll på bokföringen och lejer då bort bokföringen och det är väl bra men då förstår man fortfarande inte vilka konsekvenser ens beslut får där och då.