118 851 läst ·
904 svar
119k läst
904 svar
En till tråd om kostnaden för elinstallationer.....
Då antar du fel vilket är en del av problemet i vår konversation då du verkar tro och anta en hel del. ”Skapligt” många år i branchen säger ingenting. Vilken bransch? elbranschen eller vvs bygg eller vadå? Antingen så är du anställd på exempelvis en elfirma eller driver eget. Driver du eget så har du såklart koll på hur du fakturerar.J Johan456 skrev:
Jobbar du på en liten firma så har du skaplig koll, jobbar du på en stor firma och inte jobbar med fakturering eller prissättning/chefsposition lär du inte ha så stor koll på fakturorna som går ut.
”Dom flesta du stött på är ärliga” hur sjutton vet du det har du sett deras fakturor eller bara för att dom är sköna lirare och trevliga så har man ju inte riktigt koll. Tro, tyckande och antaganden inte mycket trovärdig fakta bakom dom orden.
förklara gärna hur du vet.
för sakens skull så är min grundinställning att dom flesta människorna är ärliga och då borde också företagen vara det eller hur.
Nog om det!
Om du läser mitt inlägg en gång till så skrev jag inget om att elektriker överlag är oärliga. Jag skrev att prissättning hos grossisterna är kass. Jag som företagare vill inte ha en massa procent i rabbat från en hittepå lista som förr användes för man skulle kunna ta listpris plus 10% i påslag när du fakturerade exempelvis staten, och kommuner och liknande. Men den tiden är i dom flesta fallen förbi. Jag som företagare vill ha ett lågt pris från början och eventuellt en bonus på hur mycket du handlat under året. Behöva hålla på och jaga priser det är stenåldern.
jag har annat att göra än att jaga priser. Jag vill ha en grossist jag kan lita på som jag vet ger mig ett ärligt pris måste inte vara billigast. Och så tänker dom flesta konsumenterna också. Så att jag skulle vara bitter den funkar inte riktigt faktum är att jag är rätt nöjd med livet
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Sköna lögner hörruP Paxman skrev:Jag har läst flera elektriker här på BH som ser det som en rättighet att driva egen firma framgångsrikt, och att de gör i princip vad som helst för att kunna göra det. T ex ser de till att de fakturerar minst 40 h per vecka. Har de haft lägre faktisk beläggning sprider de ut håltimmarna på kunderna genom att skriva fler timmar på fakturan, långa framkörningstider eller genom att hänga kvar extra länge hos grossisten. Blir det för uppenbart fylls faktureringen ut med ännu högre materialpåslag.
Detta har alltså elektriker själva skrivit om här på forumet. De ser det som helt naturligt och inget konstigt alls..."det är ju så man måste göra ibland om inte jobben räcker till". Det är något som är sjukt med kulturen inom elinstallationsbranschen.
Jag drev egen firma inom tjänstesektorn tidigare och hade långt ifrån 100% beläggning. Det kunde gå månader mellan jobben, även om det var sällan, men inte fuskade jag med min fakturering för det. Inför varje jobb visste kunden exakt vad det skulle kosta att anlita mig och jag hade inga dolda påslag eller andra rökridåer.
Ibland var det knapert, men då anpassade jag mitt liv efter det. Jag hade också sett till att bygga upp en buffert att leva på de perioder jag inte hade några jobb.
Så nej, det är inte en mänsklig rättighet att vara egen företagare. Måste man ha full beläggning för att överleva och inte lyckas få det genom att vara ärlig, så får man leta efter något annat att jobba med.
Fast i ärlighetens namn så står ju inte forumet för någon direkt korrekt statistik eftersom alla som är nöjda knappast skriver många rader om den saken här eller hur.N Nerre skrev:
Det fanns inga undertoner. Det var helt enkelt klarspråk, att elektriker tjänar förbaskat bra (för sin utbildningsnivå, sin prestation, sin möjlighet att komma in i yrket). Jag har skrivit det i klarspråk tidigare, var ganska tydlig nu med.T toyboy skrev:
Har du problem med det?
Men du verkade ha en tanke på att det fanns ett smart sätt att visa med hjälp av miniräknaren varför 600kr/timme är helt OK. Berätta gärna lite mer hur du tänkte.
Jag kan inte på något vis se hur jag ska kunna visa någon av mina kunder varför jag är prisvärd med hjälp av miniräknaren, så jag kan kanske lära mig något.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Hade gärna sett en möjlighet att lägga till yrke i profilen så man såg det vid inlägget (frivilligt såklart)